Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Arbejdsmiljø

Nina Rønsted: Hvis medarbejderne ikke længere bakker mig op, skal jeg ikke være direktør

Genstart — Efter et år med arbejdsmiljøkrise, direktørskifte og flytterod har Statens Naturhistoriske Museum sat ny publikumsrekord. Vi har talt med museumsdirektør Nina Rønsted om det turbulente år, der er gået.

I øjeblikket kan man opleve særudstillingen Vilde vidunderlige verden på Statens Naturhistoriske Museum.

Udstillingen viser cirka tusind nøje udvalgte genstande frem, der hver især har til formål at formidle de sjoveste, vildeste og mest iøjnefaldende historier om, hvad Statens Naturhistoriske Museum, SNM, er og kan.

Og selv om udstillingen måske er i den mere nørdede ende af skalaen, og ikke hvad museumsdirektør Nina Rønsted vil vove at kalde en publikumsbasker, lykkedes det alligevel museet at slå sin egen publikumsrekord igen i 2024.

Det sker året efter, at museet både har stået midt i et storstilet flytteprojekt, og hvor arbejdsmiljøet blev et offentligt anliggende, da en række anonyme medarbejdere i februar 2024 stod frem i Frihedsbrevet og fortalte om en arbejdskultur, der var præget af chikane, mobning, et ekstremt arbejdspres og en chef, der var »skideligeglad.«

LÆS OGSÅ: Tidligere postdoc på SNM: Museumsdirektøren misbrugte sin magt

Den daværende museumsdirektør Peter Kjærgaard fratrådte sin stilling i april 2024. Nu har en ny chef taget styringen: Professor og tidligere forskningschef på SNM Nina Rønsted.

I den anledning er Uniavisen taget på besøg i museets vilde vidunderlige verden med museumsdirektøren, som sætter ord på et år, hvor museet har skullet balancere åbning af ny udstilling og flytteplaner samtidig med, at hun som ny direktør har haft ansvar for at skabe et bedre arbejdsmiljø.

Dovendyr til frisøren

I 2022 lukkede det gamle Zoologisk Museum, og siden har SNM manglet »den klassiske museumsfølelse,« siger Nina Rønsted, da vi træder ind i åbningshallen til Vilde vidunderlige verden i museumsbygningen, der tidligere husede Geologisk Museum nær Statens Museum for Kunst.

Jeg kom hjem cirka samtidig med, at det hele eksploderede her på museet. Det var ret overvældende.

Nina Rønsted, museumsdirektør, SNM

Ved indgangen mødes besøgende af en video af museets medarbejdere, der piler ind og ud blandt kæmpemæssige tætpakkede reoler. På reolerne står museets samlinger, der måske bedst kan beskrives som et kæmpemæssigt sammensurium af underlige, fascinerende og (ud)døde dyr og sager.

LÆS OGSÅ: Direktøren for Statens Naturhistoriske Museum har sagt op

»De fleste tror, at museets samlinger er det, man kan se i udstillingerne. Men mange genstande når aldrig frem til publikum – de bliver brugt til forskning eller bare opbevaret. Og der bliver brugt rigtig meget energi på at vedligeholde dem og passe på dem,« siger Nina Rønsted og fortæller, at museet råder over mere en 14 millioner genstande.

De klassiske effekter, man måske husker fra Zoologisk Museum er ikke at finde i den nye udstilling. Det gælder for eksempel dinosaurskeletterne, moskusokserne og de gigantiske dovendyr.

»De er alle sammen blevet sendt til restaurering. De havde altså også stået i 40-50 år, uden nogen havde kigget på dem. Så de trængte til at komme lidt til frisøren,« griner museumsdirektøren.

Fandt guld i skolegården

Udstillingen har et mål om at gøre besøgende klogere på, hvordan fortidens genstande bidrager med vigtig viden til nutiden, og hvordan alverdens små og store skatte når frem til et museum i det hele taget.

For eksempel får publikum at vide, at museumsgenstande ikke kun indsamles af forskere og fritidsnørder.

»Tag for eksempel dette stykke meteorit,« siger Nina Rønsted og peger på en sort sten.

»Det er indsamlet af en skoleelev, der hed Milena, som fandt den i sin skolegård.«

Et andet sted kan man se et lille udsnit af de ikke færre end 700 isbjørnekranier, museet har i sine samlinger. Og her kan man læse, hvordan indsamlingen af isbjørnekranier over tid har kunnet sladre om den stigende mængde pesticider, der findes i vandet og naturen, fortæller museumsdirektøren.

»Samlingerne gemmer på enormt mange historier, som vi prøver at fortælle gennem denne udstilling. Nogle er gode. Andre vidner om metoder, vi ikke ville bruge i dag. For eksempel dem her,« siger hun og peger på en flok udstoppede dyr.

To brunbjørne, en tiger og en leopard, der stirrer ud fra en glasmontre, som var de stadig levende.

»De er blevet doneret af en privat jæger for mange år siden. I dag ville vi ikke skyde store, truede pattedyr for at udstoppe og udstille dem. Der hersker et andet natursyn og en anden eftertænksomhed over hvilket formål det tjener at indsamle museumsgenstande,« siger hun.

Uundgåeligt arbejdspres

Nina Rønsted er professor i naturbevaring og botanik, og har tidligere været ansat på Statens Naturhistoriske Museum i perioden 2011-2019. Hun boede i en årrække på Hawaii, hvor hun ledte den Nationale Tropiske Botaniske Haves forskning i bevaring af øernes rige planteliv.

Hun kom tilbage til Danmark og museet i marts 2024 som forskningschef og tiltrådte to måneder senere stillingen som konstitueret museumsdirektør, efter Peter Kjærgaard var fratrådt måneden før.

LÆS OGSÅ: Dekan: er skal arbejdes »seriøst og dedikeret« med arbejdsmiljøet på Statens Naturhistoriske Museum

»Jeg kom hjem cirka samtidig med, at det hele eksploderede her på museet. Det var ret overvældende,« husker hun om sin første tid, hvor der herskede dyb mistillid i forholdet mellem ledelsen og medarbejderne.

»Museet står i midten af en kæmpemæssig omvæltning, fordi alle medarbejderne, udstillingerne og samlingerne skal flytte. Det giver uundgåeligt et mere presset arbejdsmiljø,« siger hun og fortsætter:

»Vi var selvfølgelig nødt til at finde ud, hvad det var, der gik så galt. Jeg tog rundt og snakkede med medarbejderne som noget af det første. Og her kom det frem, at problemet både bestod i, at de simpelthen havde for travlt, og at der med travlheden havde udviklet sig en meget hård tone.«

Medarbejderne er her, fordi de synes, det er et spændende sted at være, og de er enormt dedikerede. Derfor kan de også have tendens til at finde sig i mere, end hvad rimeligt er.

Nina Rønsted, museumsdirektør, SNM

Ifølge Nina Rønsted er der i dag »nultolerance« over for både dårlig tone og dårligt arbejdsmiljø. Og i dag mener hun, at der på flere parametre er kommet mere tillid og tryghed tilbage på arbejdspladsen.

Men hun siger også, at hun kan have blinde vinkler, og at det er svært at sikre det gode arbejdsmiljø fuldstændig, når medarbejderne er under pres af den størrelse, som flytningen af et helt museum er.

»I efteråret blev der lavet en særskilt APV (arbejdspladsvurdering, red.) i Udstillingsafdelingen, som var blandt dem, der var hårdest ramt i sidste APV. Resultaterne bar stadig præg af, at folk følte sig tidspressede og ikke følte, at de havde tilstrækkelig indflydelse. Den slags,« siger hun og fortsætter:

»Men jeg synes ikke, resultaterne på samme måde var urgent. Det kræver tid at genskabe tilliden og gøre det sjovt at gå på arbejde igen,« siger Nina Rønsted.

I Frihedsbrevets beretninger og i Uniavisens senere dækning, fortalte medarbejdere, at de følte sig micromanaget, og at de ingen indflydelse havde på deres eget arbejde.

»Det kan være svært med medarbejderindflydelse, for når vi bygger udstillinger, er der nødt til at være en ensartethed. Det betyder, at en leder indimellem må skære igennem. Men der er mange måder at håndtere det på,« siger Nina Rønsted og fortsætter:

»Folk kan bedre acceptere, at de ikke altid har den indflydelse, de gerne vil have, når de får en forklaring, og når der faktisk bliver lyttet til de input, de har.«

Står på mål for arbejdsmiljøet

Når folk søger ansættelse på et museum, er det sjældent lønnen der trækker, siger Nina Rønsted.

»Medarbejderne er her, fordi de synes, det er et spændende sted at være, og de er enormt dedikerede. Derfor kan de også have tendens til at finde sig i mere, end hvad der egentlig er rimeligt. Det betyder, at vi har et endnu større ansvar for at passe på dem.«

Og det er lige præcis, hvad Nina Rønsted agter at gøre. Selv om hun var overvældet i starten, er hun fuld af mod på sin nye rolle.

De skal føle, at museet er i trygge hænder hos mig. Og hvis de ikke gør det længere, så er mine dage på stedet ved at være talte.

Nina Rønsted, museumsdirektør, SNM

»Det er helt fantastisk at være her. Det sjoveste er at se og opleve alle de synergier, der er mellem folk, når man kommer bag facaden. Jeg bliver hver dag imponeret over, hvor dygtige folk er,« siger hun og fortsætter:

»Og jeg fandt hurtigt ud af, at jeg ikke bare skal komme og bestemme. Folk ved godt, hvad de laver.«

Det er den nye museumsdirektørs ambition at stå fuldt og helt på mål for arbejdsmiljøet. Og den dag medarbejderne ikke længere bakker hende op, skal hun ikke længere være direktør, siger hun.

»Selvfølgelig vil der opstå situationer, som ikke er sjove. Det kan være, at der i fremtiden skal gennemføres en besparelse, som vil kræve fyringer, og det er der jo ingen, der synes er fedt. Så det handler ikke om, at medarbejderne altid skal være glade og tilfredse,« understreger hun og fortsætter:

»Men de skal føle, at museet er i trygge hænder hos mig. Og hvis de ikke gør det længere, så er mine dage på stedet ved at være talte.«

Seneste