Annonce
Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Aalborg Universitet udsat for seksuelt overgreb?

Viral markedsføring er et varmt emne og en underlig, vanskelig kunst. For højere læreanstalter kan strategien give bagslag

Han bærer mørkt jakkesæt, skjorte, nydelige sko, en tilforladelig sixpence balancerer på hovedet. Og så – lad os straks trække vejret og lede efter en høflig omskrivning – gennemknepper han sin uddannelsesinstitution. Dette er det simple plot i en markedsføringsvideo, som to studerende i det nordjyske har produceret for Aalborg Universitet (AAU).

Videomagere Dennis Guldbrandsen og Tue Jepsen deltog i en konkurrence med præmier for 15.000 kroner om at producere den mest effektive virale filmede kampagne for AAU, og de løste opgaven til perfektion. Sådan set.

Alene på Youtube er videoen blevet set 35.000 gange, og ophavsmændene oplyser til Universitetsavisen, at de har plantet filmen flere andre steder online. Dermed har de to, efter egne opgørelser, i alt hentet flere end et halvt hundrede tusind klik.

Kunststykket i en viral kampagne består blandt i at foregive, at man ikke selv er videoens overivrige ophavsmand, men blot har fundet den, og nu i al hast og venskabelighed, sender den videre til andre glade jyske knallerthoveder, overalt hvor de måtte findes på planeten uagtet nominel nationalitet. På den måde kan Aalborg Universitet, så at sige, liste sig til omtale.

Afviste tilnærmelser

Men AAU ville hellere have været reklamen foruden. Trods den målbare succes online, valgte man at diskvalificere filmen med henvisning til dens seksuelle indhold. Allan Clausen fra Informationskontoret på AAU oplyser til Universitetsavisen, at reglerne var utvetydige (se faktaboks), og tilføjer, at filmen næppe ville have appelleret til et feminint publikum med AAU som afsender.

Da Universitetsavisen kontaktede Dennis Guldbrandsen og Tue Jepsen, havde AAU ikke informeret dem om, at de var udgået af konkurrencen. De er skuffede over dommernes beslutning.

»Vi synes, det er ærgerligt, at universitetet har valgt at opfatte vores video stødende, selv om vi var forberedte på det,« siger Dennis Guldbrandsen.

»Vi står dog lidt uforstående over for afvisningens grundlag, der fremstår selvmodsigende og absurd i kraft af, at Aalborg Universitet i foråret selv stod som afsendere af en aprilsnar, der røg i radio og tv, hvor de, på et photoshoppet luftfoto, havde dekoreret Østre Havn i Aalborg med et par kvindebryster.«

De ledelsesmæssigt godkendte aalborgensiske bryster kan her ses fra luften.

Pyrrhussejr for censuren

Dennis Guldbrandsen finder det komisk, at Aalborg Universitet stejler over det seksuelle islæt i den vragede video.

»Det eneste “seksuelle” islæt er en hoftebevægelse, som det absurde musikvalg får til at fremstå komisk og akavet,« siger Dennis Guldbrandsen, som fortsætter det virale arbejde i sine specialestudier i Interaktive Digitale Medier.

I en vis forstand er diskvalificeringen af Jepsen og Guldbrandsen da også meningsløs. Filmen er ubestrideligt offentlig, og den vil for evigt stå som repræsentant for 2009-udgaven af AAU’s virale videokonkurrence, på samme måde som Bjarne Riis vil blive husket for Tour de France i 1996, selv om han snød.

Guldbrandsen og Jepsens film er set af tusinder, mens det øvrige konkurrencefelt har trukket nogle hundrede klik – i alt.

Døm selv

Om man bryder sig om videoen eller ej, er et spørgsmål om, i hvilken grad man har smag.

Universitetsavisen har set filmen otte gange, og vi vurderer den som, basalt set, godartet. Den er udtryk for dårlig stil, ja, men den er langt fra uden hjerte. Og der er en ejendommelig værdighed over den skildrede studerende som han metronomisk fokuseret støder sig frem ad AAU’s kedsommelige trapper og gange i sin dans til universitetets pris.

Hvad synes læserne? Døm selv.

[video:http://www.youtube.com/watch?v=Hz4lix7hiLo&feature=related width:525 height:380 align:right]
Annonce

Seneste