Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Bjarke frygter tredje semester

De studerende på Etnologi skal have fire ugentlige undervisningstimer på tredje semester. Det skader studiemiljøet og får mange til at droppe ud, mener Bjarke Rubow

Bjarke Rubow ser frem til det kommende semester med en god portion nervøsitet, selvom han elsker sit studium og har godt styr på det faglige. Og han er langt fra den eneste.

Årsagen er at de på Etnologi kun skal have undervisning om tirsdagen og torsdagen i to timer hver gang det kommende semester.

»Det skræmmer rigtig mange og skaber en dårlig stemning,« siger Bjarke Rubow og fortsætter.

»På første semester havde vi otte timer ugentligt, og jeg gik alligevel fra timerne med en følelse af at mangle noget, og nu bliver antallet af timer altså halveret. Etnologi er et meget teoretisk studium med et stort pensum, så der er brug for at diskutere tingene i stedet for bare at sidde alene og læse og læse.«

Tynder ud

De har aftalt i læsegruppen at mødes ofte og diskutere stoffet, men det er bare ikke det samme som at blive undervist af en professor. Mange på årgangen frygter ifølge Bjarke Rubow derfor at løbe sur i de mange siders teoretisk stof og droppe studiet. De startede 62 på hans årgang, og der er kun 52 tilbage.

»Det er absolut ingen leg at gå på universitetet, og hvis man er overladt meget til dig selv, fordi der er så få timer, skaber det hurtigt en dårlig stemning og et højt frafald. De ældre studerende siger at vi bare skal holde ud, men det er virkelig hårdt,« siger han.

Bjarke Rubow mener, at et af problemerne ved at have så få timer er, at det frister en til at have mere erhvervsarbejde ved siden af, og så kommer arbejdet hurtigt til at fylde mere end studierne. Flere af hans holdkammerater siger, de vil arbejde mere det kommende semester, når de skal have så få timer, men han forsøger som hovedregel selv maksimalt at arbejde 15 til 20 timer om ugen.

»Du mister lynhurtigt følingen med studiet, hvis du ikke læser stoffet til hver gang eller misser undervisningen et par gange,« siger Bjarke Rubow der mener at det ville være optimalt at have 10 til 20 undervisningstimer om ugen, og man forsøgte at tænke undervisning lidt anderledes med mere gruppearbejde og diskussioner.

clba@adm.ku.dk

Seneste