Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Bureaukratiske bisser blokerer for ph.d.-studerende

BUREAUKRATI - Op mod 20 udenlandske ph.d.-studerende har siden januar haft problemer med at komme ind i Danmark på grund af misinformation på Udlændingeservices hjemmeside.

Universitetsavisen kunne i sidste uge fortælle om kinesiske Kun Zhu, der har fået et ph.d.-stipendium på Københavns Universitet (KU). Han skulle starte på universitetet den 1. marts, men på grund af misvisende oplysninger om gebyrer på Udlændingeservices hjemmeside og en kaotisk sagsbehandling har han endnu ikke fået opholdstilladelse.

LÆS: Danmarks dørmænd bremser forskertalent

Nu viser det sig, at han langt fra er den eneste udenlandske ph.d.-studerende, der støder mod en mur af dansk bureaukrati i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse.

Danske Universiteter, rektorernes organisation, fortæller, at mellem 10 og 20 ph.d.-studerende har fået alvorlige problemer, efter at gebyrreglerne for udenlandske ph.d.-studerende og forskere trådte i kraft 1. januar 2011.

LÆS: Gebyrer vil skræmme udenlandske forskere væk

Sager skaber frustration

På Det Biovidenskabelige Fakultet på KU, hvor Kun Zhu skulle være begyndt i sin ph.d.-stilling i går, kender faggruppeskretær Lisbeth Axelsen til flere tilsvarende tilfælde.

Hun har selv været i kontakt med Udlændingeservice i forbindelse med Kun Zhu’s sag og fortæller, at embedsværket netop ikke så sig i stand til at hastebehandle sagen, fordi de havde så mange tilsvarende sager hobet op.

Hos International Staff Mobility på KU er chefkonsulent Vivian Tos Lindgaard oprørt.

»Kun Zhu er ikke den eneste. Der er flere ph.d.-studerende, som kommer i klemme, og det er et problem på alle universiteterne,« siger hun og opfordrer alle vejledere, der står i samme situation, til at henvende sig til International Staff Mobility på KU, så sagerne kan blive samlet.

Ph.d.-vejledere må selv punge ud

Universitetsavisen har talt med tre vejledere på Det Biovidenskabelige Fakultet, der venter på, at deres udenlandske ph.d.-studerende skal få opholdstilladelse. De fortæller historier, som stort set er identiske med Kun Zhus.

To af vejlederne blev så frustrerede over den lange sagsbehandlingstid, at de med deres eget private dankort betalte det gebyr på flere tusind kroner, som Udlændingeservice tager for overhovedet at behandle en sag om opholdstilladelse.

Det viser sig nemlig, at der er problemer med at overføre pengene fra udlandet til Udlændingeservice.

Helle Markussen, adjunkt på Institut for Grundvidenskab og Miljø, fortæller, at hendes egyptiske ph.d.-studerende ikke kunne overføre pengene fra sin egyptiske bank til Udlændingeservice, fordi de nødvendige betalingsoplysninger ikke fremgår af Udlændingeservices hjemmeside.

Derfor endte Helle Markussen med selv at lægge ud for den egyptiske kvinde, hendes mand og barn, i alt omkring 7.000 kroner. Universitetet må, som en offentlig institution, ikke betale eller lægge ud for de udenlandske ph.d.-studerende.

Menneskelige omkostninger

Jørgen Madsen, der er professor på Institut for Produktionsdyr og Heste betalte også med sit private dankort for den udenlandske ph.d.-studerende Majmul Haque fra Bangladesh. Han betalte dog kun de 1.600 kroner, som det fremgår af Udlændingeservice hjemmeside, at ph.d.-studerende skal betale.

Da han efterfølgende fandt ud af, at han skulle indbetale ydeligere 3.025 kroner og desuden ikke ville få de 1.600 kroner tilbage, sagde han stop. Så mange penge ville han ikke indbetale privat.

Majmul Haque har endnu ikke fået opholdstilladelse, men han betaler husleje for et værelse i Danmark og har været uden job i Bangladesh siden januar, hvor han skulle have påbegyndt sin ph.d. i Danmark.

»Jeg har fuldstændig mistet modet med at få udlændinge til Danmark, det virker temmelig umuligt i øjeblikket,« siger Jørgen Madsen.

KU klager til Udlændingeservice

Vivian Tos Lindgaard fra International Staff Mobility på KU har nu sendt to klager af sted til direktøren for Udlændingeservice. Den ene klage drejer sig om Kun Zhus sag.

»Jeg mener, at de skal betale pengene tilbage og rette fejlen på hjemmesiden straks. Hele miseren skyldes jo deres forkerte vejledning på hjemmesiden,« siger hun.

Universitetsavisen kontaktede i sidste uge Udlændingeservice med en række konkrete og generelle spørgsmål med afsæt i Kun Zhus sag. Udlændingeservice har valgt at reagere ved at sende et læserindlæg, som vi bringer her.

khkr@adm.ku.dk

Bliv opdateret med nyheder om Københavns Universitet i Universitetsavisens nyhedsbrev.

Seneste