Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Videnskab

Bydesign for en cykelvenlig by

OP PÅ CYKLEN – På det Biovidenskabelige Institut vil et forskningsprojekt finde ud af, hvordan arkitekter skal bygge byer, så folk får mest mulig lyst til at cykle. Projektet støttes af Det Strategiske Forskningsråd med 13 millioner kroner

Hvordan får byplanlæggere folk til at bruge cyklen mest muligt?

Det vil hele syv forskellige projektpartnere, lige fra organisationerne Kræftens Bekæmpelse og Dansk Cyklistforbund og videre til institutter og centre på i alt fire forskellige universiteter, gerne vide noget mere om i et nyt forskningsprojekt: Bike-ability.

Projektet har fået 16,7 millioner kroner og skal køre over de næste tre år på det Biovidenskabelige Fakultet (Life) på Frederiksberg. Professor Gertrud Jørgensen, professor på Skov & Landskab, Life, er ifølge en pressemeddelsel forskningsleder på projektet.

Cykelevent med Helge Sander gennem København

Et særligt cykelevent, et cykelløb, skal være med til at offentliggøre projektet.

Cykelløbet skydes i gang onsdag den 6. januar kl. 13 fra Life, Rolighedsvej 23. Videnskabsminister Helge Sander (V) vil trampe med i pedalerne og sammen med Gertrud Jørgensen kommentere cykelforholdene undervejs. Projektet vil også se på konkret på, hvordan man i forskellige kvarterer og lokalområder i København kan skabe mere gunstige cykelforhold.

Cykelløbet slutter på Københavns Bymuseum, hvor Helge Sander vil overrække et diplom til Gertrud Jørgensen, og der vil samtidig blive mulighed for at høre mere om perspektiverne i forskningsprojektet samt afprøve Bymuseets samling af sparkecykler, væltepetercykler og nutidens specialcykler og bycykler.

Hollandsk universitet også med

Forskergruppen på Life skal samarbejde med et teknisk universitet i Holland, Delft University of Technology, for at finde ud af, hvilke rent tekniske initiativer, der virker forøgende på antallet af cyklister i byerne.

Ifølge forskningsleder Gertrud Jørgensen skal projektet desuden undersøge, om der kan være bestemte livsomstændigheder, god infrastruktur og en stærk cykelkultur, som kan være med til at motivere folk til at cykle mere.

Et virtuelt modelleringssystem skal derefter give mulighed for at prøve alle resultaterne fra kortlægningen af og derefter komme med en række konkrete forslag til forbedring af cykelinfrastruktur og design.

anfj@adm.ku.dk

Seneste