Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

»Dans dit grin«. KU-studerende smitter gymnasieelever med danseglæde

Floor — På Institut for Idræt og Ernæring går faglig fordybelse og formidling hånd i hånd, når studerende skruer op for musikken og inviterer 200 gymnasieelever ud på dansegulvet.

»En og to og tre og fire. Følg mig!«

Udenfor vælter sneen ned, og termometeret viser minus 3, men i Dansesalen på Institut for Idræt og Ernæring har de unge danset sig varme. I anledning af Dansens Dag har 200 gymnasieelever trodset den sibiriske martskulde og bevæget sig til Nørre Campus på Københavns Universitet.

Authentic Microteaching

Akademisk lærings- og undervisningsmodel. De studerende arbejder med trefasede forløb, hvor de bevæger sig fra at være deltagere i undervisning til selv at formidle fagligt indhold i virkelighedsnære undervisningssituationer.

Det sidste til glæde for gymnasieelever fra syv forskellige gymnasier, der den 9. marts deltog i en række danseworkshops på Institut for Idræt og Ernæring.

Her underviser et hold på 27 KU-studerende over 200 gymnasieelever i at danse alt lige fra swing og zumba til Funky MTV.

Fra højttaleren smisker Justin Bieber Sorry, og på den optegnede fodboldbane i gymnastiksalen står klynger af gymnasieelever og flytter fødderne i takt til musikken. En fregnet pige samler sine dreadlocks i en knold for ikke at få hår i øjnene, når hun om lidt skal prøve kræfter med rock’n’roll.

En anden pige retter på sit hovedtørklæde og svinger sin veninde rundt til lyden af Frank Sinatra, og en fyr med strithår og kasket laver en fiks pirouette og flasher sine skinnende sneakers af nyeste model.

Tae Bo, bachata, gaga … de studerende fører an

Det er en bred skare af smilende og sludrende gymnasieelever, der er mødt op i dag, og netop mangfoldighed er af formålene med Dansens Dag. Det fortæller Helle Winther, der er lektor ved Københavns Universitet og som til daglig underviser og forsker i krop, dans og lederskab på instituttet.

»Dans skaber fællesskab på tværs af køn, alder, kultur og sprog. Man behøver ikke at tale samme sprog for at danse, for her er det bevægelsesglæden og musikken, der er i spil,« siger hun og fortæller, at Dansens Dag fejres i hele verden den 29. april, men at Institut for Idræt og Ernæring holder snigpremiere.

Til daglig underviser Helle Winther blandt andet i kurset ’Ungdom og Idræt’,  Her arbejder hun med authentic micro-teaching og udvikling af innovative undervisningsmetoder, fx samspillet mellem praksis og teori. De studerende på holdet er spirende gymnasielærere, og derfor foregår kurset i tæt samarbejde med gymnasier fra hele Sjælland. På den måde lærer de idrætsstuderende at formidle dansetrinnene videre på et sprog, som gymnasieeleverne forstår.

Workshop i gaga, et bevægelsessprog, hvor man igennem fri dans oplever nydelse, frihed og glæde.
billede: Heidi Sinnet
Funky MTV i Dansehallen
billede: Heidi Sinnet

»Normalt er det mig, der underviser, men i dag har jeg kastet bolden videre til de studerende, som skal undervise i dansestilarter fra hele verden – heriblandt zumba, swing, bachata, Tae Bo, gaga, rock’n’roll og funky MTV. Når de står på dansegulvet og underviser, tager de lederskab og ansvar, og på den måde udvikler de sig både fagligt og professionelt. Her skal de prøve at spole tiden tilbage og huske, hvordan det var, da de selv var 16 år. Når man forstår målgruppen, er det meget nemmere at lære fra sig,« siger Helle Winther, undervisernes underviser.

Studenterundervisere: Gymnasieeleverne skal føle sig trygge

To af de kommende gymnasielærere er bachelorstuderende Peter Bagge og kandidatstuderende Eva Damgaard, der i dag er hoppet i røde træner-trøjer og om lidt skal instruere gymnasieeleverne i den caribiske dans bachata.

»Bachetta er en pardans, og når man som eleverne er 16 år gammel, kan det være grænseoverskridende at holde i hånd og danse tæt med en af det modsatte køn. Derfor bygger vi det langsomt op, så eleverne lærer hinanden at kende i løbet af timen, og på den måde bliver mere trygge,« siger Eva.

Mads nikker. »Dansen har nogle simple grundtrin, så her kan alle være med, uanset om man har danset før. Det vigtigste er, at vi har det sjovt, og vi griner rigtig meget,« siger han og skruer på en knap på anlægget. Rytmisk merengue strømmer ud, og et øjeblik efter er salen forvandlet til en caribisk danseklub.

I et andet lokale drøner funkrytmer fra højttaleren. »Dyp og dyp,« siger instruktøren Ditte, som står midt i cirklen af gymnasieelever og flytter den højre tå og herefter den venstre tå mod gulvet. Rundt om hende står generte elever og kigger på, indtil to piger træder frem og kopierer Dittes bevægelser. Langsomt følger resten af holdet trop, og salen fyldes med fnis og tramp, mens eleverne danser mod sig selv i spejlet og efterligner deres musikidoler fra MTV.

Gaga: »Dans dit grin«

»Forestil jer at I lige er kommet op fra havet. I fryser, og I rækker armene frem mod solen for at få varmen. Aaaah!«

Vi er vandret videre til næste workshoprum, hvor der undervises i den eksperimenterende dans gaga. Her er der ikke er fokus på teknik, men på at udtrykke historier med kroppen.

»Det handler om at danse følelser og om at lade sig rive med af musikken,« siger underviseren Mads, mens han glider gennem rummet. »Forestil jer nu, at I går udenfor i sneen og prøver at fange de snefnug, som daler ned fra himlen. Det er dejligt, og I bliver glade og begynder at grine. HA HA HA. Dans jeres grin,« ler han, og salen bryder ud i latter, mens eleverne skiftevis brøler af grin og svajer rundt i cirkler.

Jeg har helt klart bevæget mig ud af min komfortzone

Aysha, Københavns Åbne Gymnasium

18-årige Aysha fra Københavns Åbne Gymnasium deltager i gaga-workshoppen. »I starten syntes jeg, at det var lidt underligt, men alle de andre gjorde det, og så lod jeg mig rive med,« smiler hun.

»Jeg har helt klart bevæget mig ud af min komfortzone. Det har været en sjov dag, og klassen er blevet rystet godt sammen,« siger hun og krydser fingre for, at hun også kommer med til Dansens Dag næste år.

Seneste