Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Derfor har Uniavisen fået nyt website

Baggrund — Hvorfor har Uniavisen fået nyt design? Og hvad kan det nye website? Læs her om tankerne bag det nye uniavisen.dk.

Velkommen til det nye uniavisen.dk.

Det sidste halve år har vi bikset på en afløser til vores gamle website, som efter otte års tros tjeneste havde svært ved at følge med udviklingen. Eller sagt med webudviklersprog: Det var bygget på en platform, der ikke længere bliver supporteret. Det betød for os, at vi i stigende grad oplevede fejl, der ikke kunne rettes.

Så vi har fået et nyt site, fordi det var nødvendigt.

Men for os var hamskiftet samtidig en anledning til at genoverveje spørgsmålet: Hvordan kan Uniavisen bedst leve op til sit formål om at binde KU’s ansatte og studerende sammen på tværs af sprog, faglighed og uddannelse?

Spørgsmålet blev både diskuteret med vores Bladudvalg og med designerne hos Trouble og webudviklerne hos Plant (som sammen har bygget det nye site).

Tankerne bag sitet

Første del af svaret var et ’mission statement’ a la dem, du garanteret selv har været med til at udvikle og glemme på utallige seminarer:

Uniavisen.dk skal være et forum, hvor en fælles KU-identitet skabes og udvikles gennem 1) uafhængig, kritisk nyhedsformidling om Københavns Universitet, uddannelse og forskning, 2) fri og åben debat og 3) meningsfuld interaktion og vidensdeling læserne imellem.

Eller sagt på en anden måde:

Vi ville have et website, der kan formidle den kærlighed til videnskab, kritisk refleksion og fri debat, der præger universitetet og dets ansatte og studerende.

Med det på plads kunne vi stille krav til os selv og udviklerne:

1. Vi ville have et lækkert design, der kan afspejle den dygtighed, refleksion og omhu, som er universitetets dna

Vores gamle site havde masser af grundige, gennemarbejdede historier. Men de lignede hinanden. En kort nyhed, et dybdegående portræt, et debatindlæg, en feature – alt så ens ud. Visuelt kunne vi ikke formidle den omhu og kvalitet, der præger de ansattes og studerendes arbejde. Og de mange smukke billeder, vi får taget af KU’s ansatte og studerende og af universitetets bygninger og parker kom ikke til deres ret i det gamle design.

2. Vi ville have et simpelt design, der muliggør fordybelse

Nyheder og debat konsumeres i stigende grad på mobilen. Og dette har ikke – som man måske skulle tro – gjort alle artikler kortere og mere overfladiske. Tværtimod har digitale medieforbrugere i stigende grad lyst til at fordybe sig og læse lange artikler.

Det er ikke clickbait, der vinder krigen. Kvalitet vinder, fordybelse vinder, debat vinder – og det fordrer et indbydende, simpelt website uden for mange svinkeærinder, der både lader indholdet tale for sig selv, og gør det let at afkode. På det gamle site kunne læserne være i tvivl om, hvad der var debatindlæg, og hvad der var en artikel. På det nye site har vi villet gøre det tydeligt – og gøre det endnu mere attraktivt at deltage i debatten.

3. Vi ville have et simpelt website med indhold, der er let at dele

Uniavisen.dk skal samle KU gennem uafhængig, kritisk nyhedsformidling og en åben, levende debat. Det kræver indhold, der er let at dele på sociale medier. Og det kræver et website, der let kan integrere debat og indhold fra de sociale medier.

Hvad kan det så, det nye site?

Det ærlige svar? Ikke særligt meget.

I stedet for at få udviklet funktionaliteter, vi måske, måske ikke, ville kunne bruge, har vi brugt krudtet på at rydde op. Vi har fjernet elementer, der kunne distrahere læserne, og prøvet at gøre læseoplevelsen så smuk og indbydende som muligt.

Designet har taget udgangspunkt i noget så old school som lærebogen. Det er derfor, du ser håndtegnede kruseduller og overstregninger forskellige steder på sitet. En enkelt funktionalitet, vi dog har fået udviklet, er, at overstregningerne gemmer på fodnoter eller billeder.

Trods det, jeg har skrevet om at fortælle visuelt, så står det skrevne ord stadig i centrum på KU, og tekst skal præsenteres så smukt som overhovedet muligt. Her har designerne fundet inspiration i gamle amerikanske aviser.

De typografiske løsninger har haft høj prioritet hos os. Det er ikke altid, vores historier kan fortælles med billeder – og der er grænser for, hvor mange fotos af Frue Plads, den menneskelige organisme kan klare.

Det man ikke kan se

Der er også de ændringer, som ikke er synlige for brugerne.

Sitet er bygget, så det er væsentligt nemmere at inddrage input fra de studerende og ansatte via sociale medier – og så også er meget nemmere for os at lade indholdet på Uniavisen.dk optræde i andre sammenhænge: På Facebook, Instagram, Twitter og andre platforme, der de nærmeste år kan blive relevante for at komme i kontakt med vores læsere.

View this post on Instagram

Islands Præsident på #kbhuni

A post shared by lykkefriis01 (@lykkefriis01) on

Det er blevet nemmere at inddrage læsernes input fra sociale medier. Her en post fra KU's måske flittigste Instagrammer, prorektor for uddannelse Lykke Friis

Samtidig er sitet væsentligt nemmere og mere fleksibelt at arbejde med, ikke kun for den fastansatte redaktion – men også for vores studenterreportere fra alle fakulteter, som løbende bidrager med tekst og fotos fra de studerendes perspektiv.

Det, der ikke er ændret

Selv om klæderne er nye, er Uniavisens dna stadig den samme.

Vi leverer fortsat uafhængig, kritisk nyhedsformidling om Københavns Universitet, uddannelse og forskning – og huser en fri debat med højt til loftet.

Vi har en engelsk side, hvor internationale studerende og ansatte kan læse nyheder og debat på engelsk.

Vi har stadig en åben kalender, hvor studerende og ansatte selv informerer om begivenheder på KU. Og en opslagstavle, hvor de kan bytte, købe og sælge ting, efterlyse testpersoner til deres forsøg, og hvad de ellers har brug for.

Vi håber, du kan lide det nye site. Det er stadig et ’work in progress’ – og vi tager med kyshånd imod feedback på uni-avis@adm.ku.dk, på 35 32 28 98 og på kontoret i St. Kannikestræde 18. Vi ses på uniavisen.dk og ude i den virkelige KU-verden.

Seneste