Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Det sejler på Science

VENTETID – Studerende ved Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet klager i stort tal over uacceptable administrative behandlingstider, der i de værste tilfælde forsinker deres studier og frarøver dem SU'en.

Ansøgninger, der bliver væk, og ekstremt lange behandlingstider på særligt forhåndsgodkendelser og meritoverførsler er tilbagevendende anker hos de mange studerende ved Science, der har skrevet til Uniavisen og klaget over forholdene på deres fakultet.

Manglen på hurtig service får konsekvenser for de studerende, eksempelvis når kurser taget på andre fakulteter eller i udlandet ikke bliver overført til tiden. For det forsinker ens studieforløb, hvis man ikke kan starte på en kandidatuddannelse, når bacheloren på papiret ikke er færdig.

LÆS OGSÅ fakultetsledelsens svar: Nej, servicen har ikke været god nok.

Nu lover den ansvarlige ledelse forbedringer. Men der skal tilsyneladende også en del til for at gyde olie på vandene; den nuværende behandling af de studerende er simpelthen ikke god nok.

Mere end træg kommunikation

»Når det tager omkring seks uger at få et svar for blot at blive gjort opmærksom på, at man skal sende sin mail videre til en anden enhed i administrationen, er det ikke svært at tænke sig til, hvorfor man som studerende føler, det er trægt at være i dialog med administrationen,« skriver Søren Skotte Bjerregaard, der læser Jordbrugsøkonomi, i en mail.

Mere hård er tonen er biokemi-studerende Susanne Thorarinsson, der blandt andet har oplevet problemer med kursus- og eksamenstilmeldinger.

»Der er simpelthen ikke styr på tingene. Min erfaring med KU og dets mange regler er, at man ALDRIG skal spørge om hjælp hos Studenterservice, men ALTID sætte sig ind i reglerne selv ved at læse på nettet eller spørge andre studerende. Studenterservice kan sjældent hjælpe – hvis de overhovedet gider gøre forsøget,« lyder hendes kontante dom.

Besvær med beviser

Et genkommende og, skulle man tro, yderst simpelt problem, som de studerende har, er KU’s udsendelse af bachelor- og kandidatbeviser. Studerende oplever, at det kan tage år at få et korrekt og brugbart bevis.

»Jeg har gang på gang ikke fået svar på mine mails. Har modtaget fejlbehæftede bachelorbeviser med forkerte titler på min universitetsgrad og hørt om, at mit bevis er blevet sendt til andre adresser, end jeg har oplyst. Min sag er blevet behandlet af op til fem personer, som har sagt noget forskelligt om mit bevis. Dette giver mig masser af bøvl og besvær i forbindelse med ansøgninger til videre studier,« forklarer fysikstuderende Silas Boye Nissen.

Heller ikke for biologistuderende Ane Elise Schrøder er det efter »11 personlige henvendelser og utallige mailkorrespondancer og telefonsamtaler« lykkedes at få fat i et fejlfrit bachelorbevis, selvom hun nu har ventet i over 23 måneder.

På fakultetets regning

Fakultetets behandlingstider og fejlbehandlinger kan imidlertid også få mere direkte økonomiske konsekvenser for de studerende. På Datalogi har Ejnar Håkonsen og hans medstuderende oplevet, at deres bachelorbeviser er blevet dateret forkert, og at det har skaffet dem store, helt uberettigede tilbagebetalingskrav fra SU-styrelsen på halsen.

Sally Winther fik problemer med sin SU, da hun skulle på udveksling i Canada. Af medarbejdere på KU blev hun ved en fejl registreret som værende hjemmeboende og modtog derfor efter sin hjemkomst en regning fra SU-Styrelsen.

»Jeg endte med at betale SU’en tilbage for så at få den refunderet nogle måneder senere. I en periode skrev jeg mails næsten hver dag og ringede mindst én gang om ugen for hver gang at få at vide, at min sag stadig lå et sted i bunken. Det tog over seks måneder at få bragt orden i sagerne, der kunne have været løst på to uger eller helt være undgået.«

Prøv igen senere

Sally fik – ligesom flere andre, der har skrevet til Uniavisen – senere problemer med officielt at afslutte sin bachelor, fordi et BA-fag var blevet registreret som et kandidatfag. På hendes karakterudskrifter stod hendes uddannelse derfor som uafsluttet, og egentlig har man så slet ikke lov til at være kandidatstuderende. Efter fem måneder og »utallige rykkere« sendte KU endelig et svar.

»Vi tager denne slags sager, når der er ledig tid. Det er der desværre ikke i øjeblikket.«

Sciences manglende service forsinker dermed dets studerende, mener Ejnar Håkonsen. At »trivielle formaliteter« kan tage måneder at få på plads er »uacceptabelt« – særligt set i lyset af politikernes krav om hurtig gennemførsel.

»Jeg ønsker selv at designe mit studieforløb, men hvis man holder på, hvilke fag man ønsker at tage, er det på Science nemt at blive ekstremt forsinket, da ansøgninger om forhåndsgodkendelser nu tager længere tid, end man i praksis har, fra kursusbeskrivelserne (en formel forudsætning for ansøgningen) kommer online,« skriver han.

therese.hjorth@adm.ku.dk

Seneste