Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

»Det var de andre, der havde de fede studiejob«

MIT FØRSTE JOB — Ralf Lundby Nielsen sad under studierne og flyttede tal fra ét Excel-ark til et andet hos PFA Pension. Men jordbrugsøkonomen endte alligevel med at få et lederjob samme sted, allerede inden han havde afleveret speciale.

Jeg blev færdig som jordbrugsøkonom i januar 2016, og der var jeg allerede på fuldtid hos PFA Pension, hvor jeg stadig arbejder. Min uddannelse er agricultural economics, så det er ikke lige det naturlige spring til pension og forsikring, men min uddannelse giver en god basis for økonomi, politik, lovgivning og jura. Hvad er en god idé, og hvad er en dårlig idé, og hvordan optimerer vi, så vi kommer derhen, hvor pengene er. Du får en ret bred økonomisk baggrund som jordbrugsøkonom, som jeg synes, som kan bruges de fleste steder.

Jeg kom ind i PFA som studentermedhjælper. Jeg brugte fem år på min bachelor, dels fordi jeg ikke vidste, om det egentlig var det studie, jeg ville, og dels fordi jeg tog en del frem og tilbage mellem København og Jylland for at arbejde hos min far, som er taglægger.

Midtvejs tænkte jeg, at jeg nok var havnet det forkerte sted, men så blev jeg rusvejleder.

Det blev svært at passe studierne, selv om jeg altid kom til fredagsbaren. Midtvejs tænkte jeg, at jeg nok var havnet det forkerte sted, men så blev jeg rusvejleder, og det sociale gjorde, at jeg blev hængende. Jeg gav det lige en skalle mere, og på den måde kom jeg igennem.

Jeg brugte også tid på at være fodboldtræner ved siden af studiet og tog nogle uddannelser inden for DBU. Så der var nogle ting, der hev i andre retninger. Men jeg blev færdig.

Egentlig ville jeg gerne være skiftet over til naturressourcer, så jeg kunne blive skovrider. Men på bacheloren begyndte jeg at kigge på spilteori og adfærdsøkonomi, og det blev jeg meget optaget af. Selv om min kandidat hedder agricultural economics, var der stor mulighed for at kigge på spilteori, og hvordan man designer ting, så folk agerer på forskellige måder.

Mens jeg læste, mistede jeg min SU nogle gange, fordi jeg blankede nogle fag og var så langsom til at komme igennem. Så begyndte jeg at arbejde her i PFA og hos Danske Spil.

Intens slutspurt efter bumlet begyndelse

Hos PFA sad jeg og flyttede tal fra gamle pensionsordninger og over i PFA. Jeg havde nogle chefer, der var gode til at skubbe mig i forskellige retninger, men jeg nåede faktisk at sige op, fordi jeg skulle ud og søge rigtige job, da jeg var færdig.

En af de sidste dage herinde kom min chef og sagde, at de havde en vikarrolle som leder, og om det kunne være interessant for mig. Jeg syntes, det lød spændende, selv om det umiddelbart lå uden for mine kompetencer.

Ralf Lundby Nielsen

– 32 år

– Uddannet jordbrugsøkonom

– Blev færdig i vinteren 2016

– Er leder af procesarkitektur og produktarkitektur i PFA Pension

– Fik arbejde direkte efter kandidaten

– Arbejdede blandt andet som fodboldtræner, i PFA og hos Danske Spil, mens han læste

Men så var jeg igennem et ansættelsesforløb, og inden jeg havde afleveret mit speciale, blev jeg leder for udbetaling. Jeg havde travlt til sidst, fordi jeg både arbejdede fuldtid, skrev speciale og tog nogle pointfag om ledelse.

Jeg har ikke haft den store strategi til at få studiejob, der skulle give adgang til job efter studierne. Det var de andre, der havde de fede studiejob. Jeg sad jo bare og flyttede tal fra ét Excel-ark til et andet. Det er selvfølgelig vigtigt, at det bliver gjort og bliver gjort rigtigt, men altså …

De andre var meget strategiske angående deres kommende karrierer, sådan havde jeg det slet ikke. Jeg har vel mere været heldig på den måde. Jeg har sprunget nogle led over, fordi min tidligere chef var en god sponsor, og fordi ham, jeg var til samtale hos, så nogle muligheder i mig.

Hvis du har et gåpåmod og et drive, og hvis du ikke er helt tabt bag en vogn, vil de fleste nok gerne investere i dig.

Vores undervisere var ret gode til at gøre undervisningen konkret. De fleste spurgte altid: ’Hvad kan man bruge det til i virkeligheden?’ Jeg havde en tendens til at kunne gå meget ned i stoffet, hvis det var interessant, og der havde jeg særligt en vejleder, der altid sagde: ’Ja ja, men hvad kan du bruge det til? Hvilken forskel gør det konkret?’

På Fødevareøkonomisk Institut var tilgangen til stoffet grundlæggende pragmatisk og med den virkelige verden for øje. Vi snakkede for eksempel om fiskekvoter, og hvad de betyder for bestandene, om man udvander økonomien, hvis folk får lov til at fiske for meget, og hvor man så skal finde sine ressourcer. Så det var meget funderet i virkeligheden. Det var fedt med en praktisk tilgang i uddannelsen.

Seneste