Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Efter 10 år er der stadig behov for flere piger i videnskab

Ligestilling — I dag løber Girls’ Day in Science af stablen for tiende gang. Indsatsen har inspireret flere unge piger til at vælge en fremtid med naturvidenskab og teknologi. Men vi er stadig ikke i mål, lyder det fra debattøren.

Luk øjnene og forestil dig en naturvidenskabelig forsker. Prøv nu at forestille dig en teknolog, en ingeniør og en matematiker.

Så du fire mænd? Så vidner det måske om en skævhed i det danske uddannelsessystem: Der er alt for langt mellem kvinderne på de såkaldte STEM-fag (naturvidenskab, teknologi, ingeniørvidenskab og matematik). Kvinder udgør kun godt en tredjedel af de studerende, der blev optaget på en STEM-uddannelse i år.

DEBATINDLÆG

Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens egen holdning.

Vi opfordrer alle til at læse debatindlæg til ende, før de kommenterer dem på Facebook, så vi kun får konstruktive bidrag.

Det er godt, når der er uenighed, men husk at holde en god debattone.

Uniavisen forbeholder sig retten til at slette kommentarer, der overskrider vores debatregler.

Den skævhed vil vi gerne hjælpe med at rette op på i Naturvidenskabernes Hus. Derfor afholder vi Girls’ Day in Science i dag den 5. oktober. For tiende år i træk vil tusindvis af nysgerrige piger fra grundskolen og gymnasiet tage på besøg i danske virksomheder og uddannelsesinstitutioner. Her vil de opleve dagligdagen hos kvindelige medarbejdere og forskere, der beskæftiger sig med naturvidenskab og teknologi.

Stadig lang vej igen

Når vi rammer en milepæl, er det oplagt at gøre status over vores indsats. Og heldigvis er der en del at glæde sig over. Sidste år viste evalueringen, at Girls’ Day in Science havde gjort over halvdelen af de deltagende piger mere interesserede i naturvidenskab eller teknologi.

Det er vi naturligvis stolte over. Men vi har stadig lang vej igen. Kvinder udgør som sagt kun en tredjedel af de optagne STEM-studerende i år. Og selvom andelen er vokset en smule i løbet af de seneste år, går det for langsomt med at få pigerne til at fylde i optagelsesstatistikkerne. Med andre ord er der stadig et stort behov for at arbejde målrettet med køn og uddannelsesvalg og for at gøre op med stereotyper om mande- og kvindefag.

Danmark halter bagefter

Samlet set er STEM gået kraftigt frem de seneste 10-15 år – også relativt set i forhold til andre uddannelser. Men set i en europæisk målestok imponerer Danmark stadig ikke, når det kommer til at få hverken mænd eller kvinder til at gå den tekniske vej.

Ifølge Dansk Industri fik 21 procent af de færdiguddannede danskere i 2019 deres diplom fra en STEM-uddannelse. Således halter Danmark langt efter resten af EU, hvor andelen i gennemsnit var 26 procent. I Tyskland var andelen 36 procent.

Selvom manglen på kvinder i STEM-fagene er et problem i hele EU, så skiller Danmark sig også negativt ud her. Kun 13 procent af de færdiguddannede danske kvinder havde læst en STEM-uddannelse. Gennemsnittet for EU var 15 procent.

Det er et stort samfundsproblem, at vi ikke kan følge med de lande, der ligger rundt om os, fordi det hæmmer innovationen. I sidste ende skader det også vores konkurrenceevne.

Seneste