Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

En ændring af universitetskulturen

IVÆRKSÆTTERI - Vækst kan tænkes ind i alle uddannelser, mener projektlederen for Next Generation. Et innovationsprojekt, som skal ændre kulturen på universitetet, så flere studerende får lyst til at bruge deres viden til at skabe vækst

Københavns Universitet står de næste fire år i spidsen for projektet Next Generation, som skal styrke de studerendes evner inden for innovation, intraprenørskab og iværksætteri.

Det skal ske i samarbejde med Danmarks Tekniske Universitet, Copenhagen Business School og en række vækstskabende organisationer i hovedstadsregionene.

De to studentervæksthuse på Københavns Universitet, Katalyst og Katapult, bliver desuden centrale omdrejningspunkter i projektet.

Viden til forskellige markeder

Projektleder Jane Søgård håber, at Next Generation kan skabe iværksættere blandt en større kreds af studerende end hidtil på de danske universiteter.

»Udgangspunktet for vores projekt er, at vækst kan tænkes ind i alle uddannelser, og hvis man er interesseret i det, så kan al viden på Københavns Universitet tænkes ind i dette perspektiv.«

Det skal blandt andet ske igennem et af de fire delprojekter, ‘Fra Universitet til Marked’, som skal hjælpe studerende med modning, realisering og kommercialisering af gode iværksætteridéer.

Handler ikke om at genopfinde den dybe tallerken

Selv om der i forvejen er en stigning i antallet af universitetsstuderende, der forsøger sig som iværksættere, er der fortsat mange, der ikke føler sig ramt af de mange iværksættermuligheder, mener Jane Søgård.

»Jeg var selv en af dem, da jeg læste dansk og religion på universitetet. Men der er gået en prås op for mig i forbindelse med det her projekt, fordi jeg kan se bredden af det,« forklarer Jane Søgård og understreger, at iværksætteri ikke handler om at genopfinde den dybe tallerken, men blot om at kunne omsætte sin viden til forskellige markeder.

»Og alle må være interesserede i, finanskrise eller ej, at kunne være fleksibel i brugen af sin viden, at være omstillingsparat og alle de ting, der står i enhver jobannonce.«

Fordomme om erhvervssamarbejde

Der findes på nuværende tidspunkt kun seks undervisere i regionen i entreprenørskab og markedsføring, og af dem er der kun en halv ekstern lektor på Københavns Universitet, påpeger Jane Søgård.

»Så det er jo ikke fordi, at der er så mange ansatte, der promovere, hvordan man sælger sin viden, og hvordan man kan vende sin viden udad, så den bliver attraktiv for markedet.«

Netop derfor bliver der oprettet et korps af 18 eliteundervisere inden for entreprenørskab, som skal udgøre et netværk på tværs af universiteter og fakulteter.

Ifølge Jane Søgård er der desuden mange fordomme om, at universiteterne ikke er interesserede i erhvervssamarbejde eller ikke er til at samarbejde med.

»Det er svært at gennemskue, hvad der kom først, men der er måske en lysskyhed fra universitetets side i forhold til erhvervssamarbejde og kommercialisering af viden. Det er en universitetskultur, der skal ændres over mange år, og det vil vi gerne hjælpe med.«

Studievejlederne skal spotte iværksættertanker

Denne ændring skal blandt andet gennemføres ved at sørge for, at de studerende bliver informeret om deres iværksættermuligheder så tidligt i studieforløbet som muligt.

»En fast del af et introforløb på alle studier ville være helt ideelt. Hvis de studerende skal synes, at det er relevant i forhold til deres fag, så er det vigtigt, at det ikke er noget, de skal ud og vælge ud over de fag, de i forvejen har.«

Hvis flere universitetsstuderende skal forsøge sig som iværksættere kræver det desuden en forbedring af studievejledningen på uddannelsesinstitutionerne, mener Jane Søgård.

»Studievejlederne ved simpelthen ikke nok om området, og hvordan de skal rådgive en studerende, der kunne have de her iværksættertanker. De skal blive bedre til at spotte den slags tanker hos den studerende, og de skal også vide, hvor de skal henvise dem til.«

Øget opmærksom på iværksættermulighederne

Hovedsucceskriteriet for Next Generation er ikke at få et vist antal studenterskabte vækstvirksomheder, forklarer Jane Søgård, men handler i første omgang blot om at få skabt opmærksomhed om iværksættermulighederne på et generelt plan.

»Når det så er sagt, så regner vi da med, at den opmærksomhed helt automatisk vil skabe øget potentiale for studenterskabte virksomheder, da vi forhåbentlig får flere gode idéer ind fra de studerende ved at gøre dem opmærksomme på, at væksthusene er der, og hvor megen hjælp de egentlig kan få der.«

Læs mere om Next Generation på projektets website. Du kan også læse artiklen om Rikke Fuglsang, der brugte en pædagogisk teori fra sit studium til at tænke skiindustri i et nyt perspekt

Seneste