Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Studieliv
Stress på uni — Nye tal viser, at de studerende er stressede som aldrig før. På Jura er Frederik Alfast Damm i gang med en »stille protest«. Han hjælper sine medstuderende med at bestå svære eksaminer. Helt gratis.
430 likes. Så meget opbakning fik Frederik Alfast Damm i Juras facebookgruppe, da han udbød et gratis to timers kursus op til reeksamen i det frygtede fag, obligationsret.
Næsten 20 procent af årgangen havde dumpet eller blanket den ordinære eksamen. Så jurastuderende Frederik Alfast Damm, der er i gang med sit 8. semester, besluttede sig for at gøre noget. Han fik stablet en interimistisk undervisningssession på benene – en »stille protest«, som han kalder det, imod stress og dårligt studiemiljø.
For det er ikke meningen med studiet, at så mange studerende skal føle sig dårligt klædt på til at gå til eksamen, siger han.
»Det har været dejligt at kunne hjælpe dem, der siger: Jeg sidder med akut stress og har dumpet eksamen to eller tre gange.«
»Folk har skrevet, at jeg har reddet deres liv. Og det er ikke fordi, det skal lyde savior-agtigt, men det har alligevel betydet, at de måske endelig kan blive færdig med den her uddannelse eller en eksamen, der simpelthen bare ikke har villet bestås,« siger Frederik Alfast Damm.
Rundsave på albuerne. Noter man holder tæt ind til kroppen. Og kamp om en plads på byens fine advokatkontorer, der er for hård til, at man kan blive venner med sine medstuderende. Sådan lyder nogle af fordommene om jurastudiet på Københavns Universitet.
Sammen med stigende stress og præstationspres blandt unge, gør det Jura til et særligt udsat sted at være studerende, særligt op til eksaminer. I 2019 viste en trivselsundersøgelse eksempelvis, at jurastuderende var de mest ensomme studerende på Københavns Universitet.
LÆS OGSÅ: Nye trivselstal: Næsten halvdelen af de unge har haft stresssymptomer
Men noget tyder på, at de fordomme ikke holder mere. I hvert fald er der flere studerende, der kæmper imod performance-kulturen på Jura. Heriblandt Frederik Alfast Damm.
»Jeg har et indtryk af, at der er flere som gerne vil gøre opmærksom på, at vi altså hjælper hinanden på jurastudiet. Det er rigtigt, at det har været frygtet og berygtet for, at det er every man for himself. Men det er virkelig ikke mit indtryk længere,« siger han.
Selv om der går rygter om, at alle får høje karakter på Jura, så viser tallene altså noget andet. Til vintereksamen 2021 i faget obligationsret var 20 procent dumpet eller havde blanket eksamen. Samtidig var det kun 7,2 procent af de studerende, der havde fået 10 eller 12. Det svarer til 51 ud af 671 fremmødte studerende.
»Folk hører primært om dem, der får meget høje karakterer. Det er typisk dem, der lægger deres besvarelser op i Facebook-grupperne. Men i sagens natur må der være 90 procent andre, der ikke har fået 10 eller 12. Man kunne godt prøve at skubbe lidt til det, og der er faktisk god respons, når nogen lægger en besvarelse op, som har fået et 4-tal,« siger Frederik Alfast Damm.
Undervisning fra medstuderende erstatter de dyre eksamensforberedende kurser, der udbydes af private virksomheder som Aspiri til en lang række svære eksaminer på Københavns Universitet.
Det har også været formålet fra Frederik Alfast Damms side at stable et gratis alternativ på benene og samtidig give sine medstuderende mulighed for at få undervisning i »øjenhøjde«, hvor der er plads til »dumme spørgsmål«. Han siger, at han gerne vil give det sidste skub til medstuderende, der har været på grænsen til at dumpe:
»Mit håb var ikke at hjælpe en topstuderende fra et 10-tal til et 12-tal, men at hjælpe dem, der lå på 00 til at bestå deres eksamen med en god mavefornemmelse«.
Responsen har ikke været at tage fejl af. Det er væltet ind i Frederiks Alfast Damms indbakke med historier fra tilfredse studerende. De stopper ham endda på gangene på KUA3 på Søndre Campus og siger tak for hjælpen. Og han siger selv, at han gør en dyd ud af, at studerende kan skrive til ham om alt fra studieteknik til stress og faglige spørgsmål.
Det skal ikke overtage eller erstatte undervisningen, men måske giver det studerende de sidste fem procent til lige at få en svær diskussion ned på jorden, mener han.
»Det kan være svært til forelæsning i svære fag at få det der helt konkrete svar på: Hvad skal jeg gå ind og skrive til en eksamen? Der er forskel på at have undervisning af 24-årig, som lige har været til eksamen, og så en ældre forsker eller underviser, der læste jura i en helt anden tid,« siger Frederik Alfast Damm.
Men betyder det ikke, at undervisningen er for dårlig?
»Det her er absolut ikke nogen undervisningsbashing af faget. Men statistikken var i mit favør. Om det er folks egen skyld, om det er fagets sværhedsgrad, eller det handler om dårlig undervisning, det er svært at sige. Men der må jo gå et eller andet tabt.«