Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Kultur
Samfundskritik og wienervals går hånd i hånd i studenteroperetteforeningens nyfortolkning af Johan Strauss’ Wienerblod
Pailletter, tyl og høje hatte er byttet ud med Chanel-dragter og jakkesæt. Scenen er en EU-kongres i Wien om dyrevelfærd. Ministre, miljøfolk og spindoktorer har travlt med alt muligt andet end politik; cocktailparties, shoppeture og utroskab er den vigtigste dagsorden.
Studenteroperetteforeningen Polyhymnia har ført valsekongen Johan Strauss’ Wienerblod op til i dag. Den oprindelige operette blev opført under Wienerkongressen (Fredskongres i Wien efter Napoleonskrigene, red.) i 1815.
Da operetten blev uropført i 1899, var den fyldt med hentydninger til aktuelle begivenheder og personer. Denne satiriske tradition er ført videre i Polyhymnias nyfortolkning af forestillingen, fortæller instruktør Tine Topsøe der til daglig læser teatervidenskab.
»Operetter er ofte forviklingsdramaer der er som skabt til at give instruktøren grå hår i hovedet, men Wienerblod rummer ud over den fantastiske musik også en samfundskritik,« fortæller Tine Topsøe.
Sommerferien er gået med at skrive dialogen om og udskifte fyrster, grever og tjenere med nutidige figurer.
Wienerblod står for den lidenskab og livslyst som vi i dag har en tendens til at kontrollere og passe ind i vores travle tidsplan, fortæller hun.
Plottet er stadig et traditionelt forviklingsdrama, men fra at være en museumsgenstand for indforståede, er Wienerblod i Polyhymnias fortolkning forvandlet til et stykke moderne samfundskritik i valsetakt.
Revet med af operetten
Men hvad får talentfulde, unge musik- og sangstuderende til at kaste sig ud i musikteater fra det forrige århundrede?
»Som udgangspunkt tænker de fleste studerende: Nej, nej, nej, men så sker der noget. Musikken, de pudsige figurer, passionen i sangene tager en med storm.
Operetter er ikke bare overfladisk musikteater, de har altid en kant. Strauss’ valsetakt kan udtrykke vrede såvel som glæde. Forskellen på operetten og et stykke af Ibsen er bare
at det menneskelige drama er pakket smukt ind i musik,«
mener Tine Topsøe.
Centralt i handlingen står ægteparret Zedlau der er gledet fra hinanden på grund af karriere og kedsomhed. De har paraderne oppe, men kender knap nok hinanden. Da de mødes i Wien til kongres, genopdager de hinanden, giver slip, og resultatet er et bedre og ærligere forhold, forklarer Tine Topsøe:
»Vi kender det fra os selv. Vores roller som karrieremænd og -kvinder, opmærksomt familiemedlem og engageret ven levner sjældent plads til det uplanlagte.
Det lidenskabelige og uregerlige bliver holdt tilbage, men nogle gange bobler følelserne over. Det sker i Wienerblod når figurerne overgiver sig til wienervalsen. Det er helt klart lidenskab, for vi har alle wienerblod i os,« siger Tine Topsøe.
Så lad dig gribe af valsen og giv slip når Studenteroperetteforeningen Polyhymnia varmer op under lidenskaberne her midt i novemberkulden.
Wienerblod har premiere den 24. november kl. 19.30 i Festsalen i Store Kannikestræde 19. Forestillingen spiller d. 25., 27., 28., og 29. november kl. 19.30. Den 28. dog kl. 16.00. Billetter kan bestilles på tlf. 3331 3822 eller e-mail: boelskov@hotmail.com.