Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Videnskab

Et fælles KU Makerspace på vej

Tech på tværs — To professorer vil starte et kreativt værksted for folk med interesse i computere, teknologi og videnskab. Der var opstartsmøde 13. marts for KU-Makerspace for både forskere, studerende og TAP'er.

I USA og Europa åbner Makerspaces, Hackerspaces og Fablabs på stribe. Bag de engelske betegnelser gemmer sig kreative værksteder, hvor folk med interesse i computere, teknologi og videnskab kan mødes og udvikle deres ideer. Et Makerspace er ofte et fysisk rum, som er indrettet til, at man kan arbejde med innovation, kreativitet og produktion med plads til at rode og eksperimentere.

Også i Danmark ser man tendensen. I Valby åbnede Københavns Kommune først på året et 3D-værksted, det såkaldte Copenhagen Fablab, til fri afbenyttelse for alle, der har lyst til at bygge, lege og konstruere sammen med andre.

Nu står professorerne Pernille Bjørn og Kasper Hornbæk bag ideen om KU’s eget tværfaglige Makerspace, der skal bringe Makerspaces ud af den tekniske verden og ind i alle kroge af KU. Initiativets startskud er et opstartsmøde den 13. marts, som man kan læse mere om her.

Et tværfagligt omdrejningspunkt

Pernille Bjørn, der er professor på Datalogisk Institut, har været ansat på Københavns Universitet siden 2015, men har tidligere arbejdet for både ITU og University of California, hvor hun har været i berøring med Makerspaces.

»Jeg har tidligere arbejdet steder hvor der var rigtig mange, der samarbejdede med Makerspaces i både Kina og Tyskland, og det var virkelig spændende! Vi har et københavnsk Makerspace, og på Roskilde Festival var der en makerbooth, som var fuldstændig proppet. Ideen om at du laver sjove, spændende og nye ting, som du så lægger ud så andre kan bruge dem, fanger mig,« siger Pernille Bjørn.

Hun er overbevist om, at KU’s Makerspace vil kunne noget helt særligt i kraft af den tværfaglighed, der er omdrejningspunktet i visionen.

»Makerspaces findes mange forskellige steder, men det særlige ved dette KU-Makerspace er, at det skal være på tværs af fakulteter. Det skal ikke kun være et hackerspace for SCIENCE, men fra alle fakulteter. Vi vil gerne skabe et sted, hvor man kan lave forskning og forskningsbaseret undervisning, der bringer teknologi ind på alle tænkelige måder,« siger Pernille Bjørn om målsætningen med KU’s Makerspace.

Alle kan udvikle teknologi

Pernille Bjørn har kontaktet undervisere og professorer fra andre institutter for at introducere dem for ideen, og har fået tilbagemeldinger fra hjørner af universitet, hun slet ikke havde overvejet til projektet.

»Det har været overraskende at folk fra steder som Nordisk Filologi og Arkæologi har kontaktet mig. Det havde jeg slet ikke overvejet, men det er så dejligt! Jura har også vist interesse. Her har samtalen handlet meget om rettigheder over 3D printning og lignende. Ideen med opstartsmødet er at spørge hvem, på tværs af fakulteter og interesser, der gerne vil tænke teknologi på en ny måde og er åbne for at bringe det ind i undervisningen.«

Pernille Bjørn oplever, at kurser om innovation tit ender med at produktudvikle en app, hvilket hun finder ærgerligt. Teknologi kan være et undersøgelsesredskab. Det behøver ikke være en løsning, men kan fungere som hjælp til at undersøge andre problematikker, siger hun.

Ideen bag det tværfaglige Makerspace er, ifølge Pernille Bjørn, også sparring og fælles læring. Hun mener, at vi kan lære meget af hinanden, på tværs af fakulteterne.

»Vi vil gerne vende ideen om, hvem der blot bruger teknologi, og hvem der er med til at konstruere det. Vi kan alle sammen være med til at konstruere og skabe teknologi på forskellige niveauer – det kan ikke kun være en type personer, der gør det, det bringer os ikke fremad.«

Forankring i forskningsmiljøerne

Roskilde Universitet har allerede et Makerspace; et Fablab der er oprettet med de studerende for øje. Pernille Bjørn vil, i første omgang, hellere henvende sig til KU’s forskermiljøer.

»Hvis det her skal leve, så skal folk være med til at løfte. Jeg vil gerne have, at de studerende er en del af det, men hvis det her Makerspace skal blive til noget længerevarende, så er det mig, som professor, der skal etablere et samarbejde med en fra Jura eller Teatervidenskab. Det er gennem de kontakter og en bevægelse i forskningsmiljøerne, at man kan få noget til at ske over en tidsperiode på fem eller ti år, hvor de studerende når at blive byttet ud 100 gange,« siger hun.

Seneste