Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Flere ordblinde studerende får chancen på KU

Handicap — Den største gruppe af studerende på Københavns Universitet med en funktionsnedsættelse har ordblindhed, og gruppen vokser. Det kan der være en god forklaring på.

»Vi har bemærket, at der i de sidste to år er sket en stigning i gruppen af studerende med ordblindhed. Stigningen overgår sikkert den generelle stigning i antallet af nye studerende,« siger Pernille Kindtler, sektionschef i Uddannelsesservice, Vejledning og Optagelse ved Københavns Universitet.

Syv procent flere studerende med ordblindhed fik støtte fra oktober 2014 til april 2016

Det er ikke tilladt at registrere nye studerende på baggrund af deres funktionsnedsættelse, og derfor har Pernille Kindtler ikke nogen præcise tal. Uddannelsesservice kan kun vurdere antallet af studerende med ordblindhed ud fra mængden af den rådgivning, de giver til gruppen.

FUNKTIONSNEDSÆTTELSER PÅ KU EFTER FEM STØRSTE GRUPPER i 2016

1.       Læse/skrivevanskeligheder (41%)

2.       Psykiske problemer (19%)

3.       Udviklingsforstyrrelser (18%)

4.       Bevægelseshæmmede (6%)

5.       Øvrige handicap (3%)

Syv procent flere studerende med ordblindhed fik støtte fra oktober 2014 til april 2016 – tallet er steget fra 337 til 360 studerende i perioden. Det viser tal fra Københavns Universitet.

Magisterbladet har behandlet problemstillingen i artiklen Flere og flere orblinde studerende starter på universitetet.

Ordblindhed opdages tidligere

Pernille Kindtler tror ikke, at tallene afspejler en generel stigning i antallet af ordblinde danskere. I stedet kan der ligge en sund udvikling bag:

TO ANDRE GRUPPER MED FUNKTIONSNEDSÆTTELSER ER OGSÅ VOKSET MARKANT

Gruppen af ordblinde er vokset med 7 pct. på to år, men to andre grupper er vokset endnu mere, fra 2014-2016:

1.       Læse- og skrivevanskeligheder (7% svarende til 23 personer mere)

2.       Psykiske problemer (11% svarende til 17 personer mere)

3.       Udviklingsforstyrrelser (24% svarende til 30 personer mere)

»Vi har ikke selv undersøgt det, men vi har en fornemmelse af, at der er kommet et øget fokus på ordblindhed allerede i folkeskolen og i gymnasierne. Vi ser også flere studerende på KU, der har fået hjælpemidler til at overkomme ordblindhed i gymnasiet. Det kan betyde, at flere med ordblindhed opdager deres funktionsnedsættelse, inden de begynder på en universitetsuddannelse,« siger hun.

Den udvikling kan i sig selv have været med til at øge antallet af universitetsstuderende med ordblindhed yderligere:

»I og med at de studerende får hjælpemidlerne i dag tidligere i deres uddannelsesforløb og dermed får hurtigere hjælp, er der en chance for, at de klarer sig bedre i folkeskolen og i gymnasiet, og så er det også mere realistisk, at de kan blive optaget på et universitet,« siger Pernille Kindtler.

Seneste