Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
RÅDGIVNING – Den nystartede retshjælp Ung & Ret har haft travlt siden åbningsdagen - 50 studerende har henvendt sig med juridiske problemer hver måned. Uniavisen har taget en snak med de frivillige retshjælpere om hvem, hvad og hvorfor.
I en snebelagt baggård i Fiolstræde ligger Ung & Rets lokaler. Lykke Asmussen stikker hovedet ud igennem en dør og vinker mig ind i en gammel københavneropgang.
Hun er en af iværksætterne bag det nystartede retshjælpsinitiativ Ung & Ret, der tilbyder gratis juridisk hjælp til alle mellem 16 og 30 år. Ung & ret har specialiseret sig i problemstillinger, der er særligt aktuelle for for unge, studerende og iværksættere.
I det lille kontor ved siden af værelset, hvor vi har slået os ned, sidder jurastuderende Amalie Kipp og besvarer henvendelser. Det har frivillige gjort siden sensommeren 2012, hvor Lykke Asmussen og Camille Robertsen – der også begge læser jura ved Københavns Universitet – søsatte projektet
Lykke Asmussen fortæller, at der er to væsentlige grunde til initiativet:
»For det første har rigtig mange jurastuderende lyst til og behov for at beskæftige sig med juraen i praksis,« siger hun.
»Dernæst kunne vi mærke et reelt behov for vores kompetencer. Jeg tror, mange har oplevet, at når man læser jura, så begynder ens omgangskreds at henvende sig med spørgsmål.«
Ung & Ret fokuserer på dilemmaer, som unge tit havner i, men som føles for små til at gå videre med:
»Det drejer sig for eksempel om sager, hvor det omstridte beløb måske kun er 700 kr. Orker man at gå til en advokat eller vente på offentlig retshjælp i et sådant tilfælde?« spørger Lykke Asmussen.
Ved hjælp af en markedsundersøgelse fik de to iværksættere bekræftet deres oplevelse af, at der var behov for en retshjælp, der også omfatter de mindre problemer:
»Vores motto er: Intet problem eller spørgsmål er for småt. Derudover får vi god respons på, at vi specialiserer os inden for bestemte områder og har en kommunikationsform, som er anderledes end mange eksisterende retshjælpsorganisationers,« siger Lykke Asmussen.
Det særlige ved Ung & Rets kommunikation er, at de møder de unge, der hvor de er. Ud over mailkorrespondance og telefonopkald bruger Ung & Ret i høj grad Facebook som både formidlingsarena og kommunikationsplatform.
»Det er i tidsånden, at alt, der kan skrives i mail eller på Facebook på under ti minutter, er det foretrukne. Når folk ikke skal møde op på et kontor og stå i kø for at få betjening, kan vi henvende os til hele Danmark, selv om vi kun holder til i København,« siger hun.
Ung & Ret har allerede hjulpet folk fra hele landet. Og vel at mærke uden at organisationen har gjort særlig meget for at markedsføre sig selv, fortæller Lykke Asmussen:
»Det er formentlig primært Facebook, der har medvirket til, at folk er blevet opmærksomme på os, og det vi tilbyder. Vi har haft travlt lige siden, vi startede den 3. september – cirka 50 henvendelser om måneden.«
Opstarten af den gratis retshjælp sammenfaldt da også med studiestart og det store fokus på de studerendes bolignød.
»Boligproblematikken kastede lys over lejeretslige problemer, og fordi folk talte så meget om disse ting, så gik det antagelig fra mund til mund, at Ung & Ret kunne bistå med kompetence i den slags sammenhænge,« siger Lykke Asmussen.
Hun kan i øvrigt meddele, at Ung & Ret inden for kort tid udvider til tre ugentlige åbningsdage.
Den udvidede åbningstid hænger ikke blot sammen med den store efterspørgsel, men i særdeleshed også de mange kompetente og ivrige jurastuderende, der gerne vil yde gratis retshjælp:
»Vi er alle 100 procent frivillige og har alligevel rigtig mange ansøgere. Det handler om, som jeg nævnte tidligere, at jurastuderende higer efter at afprøve deres kunnen i praksis. Desuden ser det godt ud med pro-bono arbejde på CV’et,« siger Lykke Asmussen.
Ung & Ret tager sig selv som virksomhed alvorligt, og de arbejdssøgende studerende får ‘betaling’ for deres indsats i ansøgningsprocessen ved at blive ansat på kontrakt og få en anbefaling med videre.
Lykke Asmussen beretter, at hun for nyligt har hjulpet en lille gruppe iværksættere i Århus med at lave vedtægter. De kvitterede med en taknemmelig hilsen på Facebook:
»Det er motiverende at få god respons. Jobbet som rådgiver bliver på mange måder også en del af studiet, fordi vi ofte må læse os op på regelværket og studere paragrafferne en ekstra gang for at kunne komme med kompetent rådgivning. Vi har også en politik herinde om, at en problemstilling altid skal vendes mellem to, inden vi gør os op en endelig vurdering,« siger hun og tilføjer:
»Derfor vil jobbet som frivillig i retshjælpen aldrig gå ud over jurastudierne, men tværtimod underbygge, supplere og forstærke den viden, de studerende i forvejen har tilegnet sig.«
Line.hjorth@adm.ku.dk