Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Københavns Universitet skal bruge det talent, der kommer inden for vores døre, ordentligt.
KUmmentaren fra rektor:
DAVID AXELROD, toprådgiver i amerikansk politik, udtalte for nylig til magasinet Newsweek, at uddannelse er »det 21. århundredes forsvarsbudget.«
»Nedskæring på uddannelse svarer til at overgive sit land til fjenden,« har han også sagt.
Og i State of the Union-talen i sidste uge, brugte USA’s præsident en stor del af sin taletid på at understrege vigtigheden af investering i forskning og uddannelse.
For at skabe jobs – og for ikke at blive overhalet af Kina. Samtidig annoncerede han en decideret uddannelses-offensiv, som skal følge ordene.
Herhjemme ses også et politisk fokus på uddannelse som midlet til vækst og velstand. Også selvom vejen til både retorik og budget af amerikansk størrelse er lang.
Bredt hen over det politiske spektrum handler diskussionerne især om, hvordan vi får flere kandidater i en fart.
MEN DE, SOM ANSÆTTER vores kandidater, siger, at de har brug for bred, dyb og tværfaglig viden. Det er sandt, at arbejdsmarkedet har brug for flere kandidater. Men det skal være de rigtige.
Her må universitetets opgave være at insistere på kvaliteten af vores uddannelser. Vi skal bruge det talent, der kommer inden for vores døre, ordentligt.
Derfor taler vi om, at uddannelse skal højere op på universitetets dagsorden. Også selvom det med de nuværende politiske prioriteringer gør det svært at få de økonomiske ender til at mødes på mange uddannelser.
SOM MED SKØNHEDEN, må løsningen ind til videre være, at kvaliteten primært skal komme indefra. Vi skal udnytte de styrker, som KU allerede har.
Eksempelvis at vi er uhyre stærke på grundforskning, og derfor kan vi bedre end nogen andre koble forskning og uddannelse og dermed skabe bedre kandidater.
Eller at vi blandt os har en mængde ansatte og studerende med gode idéer til at løfte kvaliteten af KU’s uddannelser: På tværfaglighed, på faglig dybde eller på undervisningsformer, som både inspirerer og gearer de studerende til fremtidens jobmarked.
DERFOR IVÆRKSATTE VI sidste år projekt ’Den gode uddannelse’. Lige før jul resulterede det i næsten 160 ansøgninger om projekter, der skal løfte KU’s uddannelser.
Og om en uges tid offentliggøres de omkring 65 projekter, som blandt andre Det Uddannelsesstrategiske Råd (KUUR) og studenterrepræsentanter har været med til at beslutte skal afprøves i løbet af året.
Det er projekter, som vi venter os meget af. Alle fakulteter vil opleve et eller flere projekter, som beskæftiger sig med et bredt udsnit af de udfordringer, vi står over for: Kravet om innovative undervisningsformer, tværfaglighed, internationalisering, it og et mere fagligt givende studiemiljø.
PROJEKT DEN GODE UDDANNELSE er kun et hjørne af de samlede bestræbelser på at skabe de bedste uddannelser. Men det er et vigtigt hjørne, fordi projektet også handler om en kulturforandring på KU.
Vi skal blive bedre til at anerkende, at undervisere og studieledere er en mindst lige så nødvendig sten i universitetets fundament, som forskningen. Og et øget fokus er én af vejene.
I SIN STATE OF THE UNION-TALE fortalte Obama, om dengang Sovjet med Sputnik blev de første i rummet. Som svar investerede USA massivt i forskning og udvikling.
Det betød, at man ikke bare vandt over russerne i kapløbet om en månelanding. Men også at der blev skabt en bølge af ikke-militær innovation og dermed nye jobs. »This is our Sputnik moment«, sagde han. USA skal igen vinde over resten af verden ved at investere i forskning og uddannelse.
MAN SKAL GRIBE CHANCEN for at sætte et fokus, når den er der. Det gælder både i det store og det små. KU har lige nu chancen for at sætte fokus på uddannelse. Jeg er glad for, at så mange af jer, har grebet den, og glæder mig til resultaterne af forsøgsprojekterne.
Måske kan de, på deres egen måde, skabe en bølge af innovation på KU.