Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Kultur
Med den ene fod på scenen og den anden under skolebænken på uni er rapperen AndyOp blevet ny bannerfører for hiphop med holdninger, social bevidsthed og ordentlige manerer
Dansk rapmusik kan handle om mere end druk, vold og kællinger. Det vil 24-årige Andreas Seebach alias AndyOp bevise med sin debutplade Nærmest Perfekt der leverer en ordentlig røffel til den danske hiphopkultur, og den selvforherligende, sexistiske stodderjargon han mener præger dansk rap.
Når han ikke kaster håndtegn for en mere sober og positiv tone, slår AndyOp sine hængerøvsfolder på Det Samfundsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet hvor han forsøger at få en spirende musikkarriere til at hænge sammen med et studie på Statskundskab.
Det er sjældent at ord som graffitimur og konjunktur rimer så godt som hos AndyOp, men han formår at forene et forsvar for hiphopkulturen med samfundsmæssig indsigt og noget så håbløst gammeldags som politiske paroler. Men hvis universitetsstudierne afspejles i teksterne, er det i emnevalget snarere end i intellektuelt snobberi.
»Jeg har altid været optaget af samfundsforhold og ulighedsproblemer, og statskundskab har givet mig en stor indsigt i hvordan vores samfund er opbygget og fungerer«, siger AndyOp. »Men det er jo ikke sådan at jeg sætter mig og skriver en masse tekster om Foucault«, griner han.
AndyOp er født og opvokset i det socialt belastede kvarter Frydenlund i Århus Vest. Senere flyttede han til København, og han har boet på Amager de sidste seks år. Han mener opvæksten i en dansk ghetto har givet ham en fordel i forhold til mange af sine medstuderende.
»Der er længere til universitetet fra Frydelund end der er fra Nordsjælland. Jeg har set et Danmark som jeg tror de færreste på universitetet kender til«, siger han.
»Statskundskab kan af og til blive lidt for højtravende og lidt for teoretiserende for teoriens egen skyld. Det bliver nogle gange lidt samfundsfjernt«, siger AndyOp og tilføjer at det var lidt af et kulturchok at starte på universitetet.
»Det er i høj grad de riges børn der læser Statskundskab, og det har været med til at åbne mine øjne endnu mere for den sociale ulighed i Danmark«, fortæller han. Det kan være svært at finde tid til at dyrke begge sider af dobbeltidentiteten som samfundskritisk bogorm og rimsmed på gadeplan, og AndyOp er ikke i tvivl om sine prioriteter:
»Musikken er nummer ét«, fastslår han. Men dermed ikke være sagt at universitetsstudierne er overflødige. »Jeg tog et års orlov hvor jeg helligede mig musikken og havde et ufaglært arbejde ved siden af, men det blev for intetsigende, så jeg vendte tilbage til universitetet«, fortæller han.
Raptekster er ofte karakteriseret af en meget fortællende stil, og dansk rap er fuld af historier i mere eller mindre lærerige afskygninger.
Med et dyk ned i de raptekster som har præget de danske hitlister det seneste halve årti, kan den årvågne læser tilegne sig et par hurtige lektier. For eksempel at »Absint gør blind«, at man »ikke skal snakke pænt til søde piger, for de har alligevel ikke brikker nok til at fatte hvad man siger«, og sluttelig at der er »fucking ild i pisset indtil dommedag« i dobbelt A. I Aalborg af alle steder.
Det er denne tradition AndyOp vender sig mod, og han er bevidst om de budskaber hans tekster kommunikerer.
»I hiphop har men et enormt potentiale til at bidrage med noget konstruktivt i sine tekster. Jeg vil gerne sætte nogle emner på dagsordenen og puste til debatten«, forklarer han og uddyber.
»Andreas Seebach kan skrive et læserbrev, mens AndyOp kan skrive en raptekst med de samme budskaber som brager ud til den brede befolkning. Jeg har en masse menneskers opmærksomhed – og det vil jeg udnytte«, siger han.
Og historiefortællingen har AndyOp dyrket i foredragsrækken The Message som han har rejst rundt i landet med det seneste år.
Foredragene som han har holdt på omtrent 40 folkeskoler landet over med økonomisk støtte fra Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF), handler om hans opvækst i Århus Vest og tager afsæt i musikken. Blandt andet i nummeret Lossepladsen der handler om Frydenlund og indeholder linjer som »Det’ skyggesiden af det delte Danmark/ Det’ ikke sted man flytter hen / det’ et sted man bliver anbragt.«
»Jeg blander undervisning og musik hvor jeg rapper nogle af mine numre live for eleverne. På den måde kommer undervisningen til at handle om for eksempel ghettodannelser i Danmark, terrorisme og krig,« forklarer AndyOp som gennem foredragene har fået smag for at undervise og desuden planlægger at udgive foredragsrækken på bogform med tilhørende undervisningsmateriale.
Rapperen har haft travlt det sidste år og planlægger først at færdiggøre sin bachelor til sommeren 2009. Til den tid vil han være to år forsinket udover det år han tog orlov. Han mener dog ikke at han har spildt tiden. »Jeg mener helt sikkert at man bliver bedre til at studere af at komme lidt ud i verden, for eksempel for at undervise«, siger han.
AndyOp finder det ikke nødvendigt at nævne navne på andre rappere når han harcelerer over kammertonen i dansk hiphop.
»Jeg har ikke noget personligt imod nogen i dansk hiphop, jeg har bare en anden tilgang til musikken end mange af dem der tegner billedet af kulturen udadtil«, forklarer han.
AndyOp afviser dog at rappere med noget på hjerte er en døende race i Danmark.
»Der er masser af rappere der gør og har gjort det samme som jeg gør. Men intelligent hiphop er tit ret utilgængeligt og indforstået. Det er lykkedes mig at eksponere mig selv bredt, og mange medier har vist sig at være glade for det jeg laver«, siger AndyOp som også har fået en masse positiv respons i selve hiphop-miljøet.
Blandt lægmænd og menige musiklyttere uden for hiphop-miljøet er AndyOp nok bedst kendt for sit makkerskab med SF’s formand Villy Søvndal på nummeret To mod Fogh som blev kåret til valgkampens bedste slagsang ved P3’s Valg Grand Prix.
Men rapperens kalender er fuldt booket i lang tid frem, og AndyOp er allerede begyndt at bryde sin vej op fra undergrunden.
“Nærmest Perfekt” udkom i januar på Artiscope Music.
ser@adm.ku.dk