Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Videnskab

Hvor skal du hen, du?

Samfundsforbedrende faglighed Sune Jon Hansen læser pædagogik på 10. semester. Hans fag er ikke hårdt ramt af arbejdsløshed, og Sune er ikke bange for at ende som arbejdsløs kandidat.

Han er mere nervøs for hvordan hans faglige kompetencer passer på arbejdsmarkedet.

»Vi diskuterer meget hvordan vores optik kan komme verden til gode. Jeg mener humanister kan komme til at devaluere deres egne kvaliteter i forhold til arbejdsmarkedet, og det er et skråplan,« mener han.

Sune har ikke en specifik stilling i kikkerten, men han håber at kunne bruge det han har lært på en ‘samfundsforbedrende’ måde.

»Som situationen er nu, skal vi indstille os på selv at skabe vores job. Vi kan ikke bare gå efter specifikke stillingsbetegnelser. Vi er nødt til at være åbne og kreative og turde gå alternative veje,« mener han.

Personlig profil
Man må skabe en personlig profil hvis man vil undgå at havne i arbejdsløshedsstatistikkerne, mener Sara Emilie Anker-Møller. Hun læser Teatersociologi og Design i Oplevelsessamfundet som tilvalg på KU og kommer fra Aarhus Universitet.

»Jeg tror det er vigtigt at være sig sin retning bevidst forholdsvis tidligt. De fleste af os har valgt studie ud fra interesser, men efterhånden bliver man mere og mere bevidst om jobmuligheder og hvordan man kan udvikle en profil ved at kombinere fag,« siger hun.

Karrierevejledning fylder ikke meget på studiet, men lige nu overvejer Sara hvad der skal ske når hun er bachelor. Skal hun tage orlov eller måske søge ind hos Kaospiloterne?

»Jeg har hele tiden vidst at jeg gerne ville kombinere det akademiske med det kreative. Det er et tidstegn at vi gerne vil realisere alle vores egne drømme. Vi vil selv definere vores arbejdsområder og -vilkår. Vi er nok meget krævende.«

Ikke karriereminded
Lige nu er det specialet der fylder i Maja Pinkowski Rottbølls hoved. Maja læser spansk, og vil ikke karakterisere sig selv som karriereminded. For hende giver ordet ‘karriere’ associationer til Handelshøjskolen.

»Jobmuligheder er ikke rigtigt noget vi snakker om på studiet, men selvfølgelig tænker jeg på hvad jeg har lyst til, og hvor jeg kan ende. Jeg kunne fx godt tænke mig at arbejde i en nødhjælpsorganisation,« siger hun og glæder sig til et forestående praktikophold i Guatemala med en nødhjælpsorganisation.

Maja forestiller sig at praktik er en god ting. Også det studierelevante arbejde som underviser på VUC ser hun som en fordel når hun skal ud også søge arbejde.

»Lige nu er jeg ikke bange for arbejdsløsheden, men hvis jeg får en lang række afslag på mine ansøgninger, bliver jeg nok træt af det. Så kan det være jeg må supplere med noget andet – måske noget mere karriereagtigt fra Handelshøjskolen,« slutter hun.

Arbejdsmarkedet skal vrides
Anders Kølle er 27 år og læser kunsthistorie på fjerde semester. Han er ikke bange for at blive arbejdsløs når han er færdig med studiet selv om han endnu ikke ved hvad det skal føre til.

»Jeg valgte at læse kunsthistorie fordi jeg syntes det var et spændende studie, og lige nu nyder jeg bare at kunne koncentrere mig om det uden at tænke på fremtiden,« forklarer han.

At arbejdsmarkedet ikke står med åbne arme og venter på humanisterne, er dog ikke gået Anders’ ører forbi.

»Der er en vis usikkerhed med hensyn til hvor der er plads til os,« bemærker han: »Det fordrer kreativitet og er samtidig en mulighed for at vride nogle strukturer på arbejdsmarkedet.«

Selv er Anders fuldt overbevist om at der skal blive brug for de kvalifikationer han i øjeblikket er ved at tilegne sig, fordi humanister som han siger »har en bred, kulturel forståelse for samfundet.«

Bekymret trods netværk
Da 21-årige Sandra Chronych startede på danskstudiet, troede hun at hun skulle være lærer. Så fik hun studiejob som lærervikar og fandt ud af at undervisning slet ikke var hende.

Et nyt studiejob i et produktionsselskab overbevidste hende dog om at studievalget alligevel ikke var helt forkert. Nu drømmer hun om at blive noget inden for film- og tv-branchen og er ved at tage tilvalgsfag på Film- og Medievidenskab.

Selv om Sandra synes hun har et godt netværk, er hun alligevel bekymret for at blive arbejdsløs når hun er færdig med studiet.

»Undervisere og ældre studerende fortæller også hele tiden at vi ikke har de bedste muligheder og at man skal skrive vildt mange ansøgninger før man får et job,« konstaterer Sandra med et suk og tilføjer at det efterhånden er blevet en joke blandt hendes medstuderende at de tager en uddannelse som man ikke kan bruge til noget.

Seneste