Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
Klumme — De studerende skal inddrages i forskningen i det sekund, de sætter deres fod på universitetet, skriver Mikkel Rasmus Schmidt, der læser fysik.
I 2017 STARTEDE 7.023 nye studerende på Københavns Universitet. I 2017 kom der samtidig 789 nye ph.d.’er, der i fremtiden skal skabe den nyeste forskning og muligvis tage de tunge trin op ad karrierestigen til forskerstillingerne. De studerende higer efter at blive en del af forskningen, men bliver ofte mødt af modstand fra forskerne og ledelserne. Skal vi ikke sørge for at disse studerende bliver inddraget i forskningen fra det øjeblik de træder ind på universitetet? På den måde sikrer vi, at vores egne studerende er bedst mulig egnet til en forskeruddannelse.
NÅR JEG SNAKKER med mine medstuderende på tværs af universitetet, hører jeg mange forskellige historier – både gode og dårlige – om, hvordan man som studerende er en del af forskningen. Nogle fortæller ivrigt om fantastiske studieordninger som sikrer, at de bliver inddraget i forskningen allerede på første år, mens andre snakker om, at de knapt nok kan vælge deres egne bachelorprojekter og næsten ikke møder forskerne i løbet af uddannelsen.
PERSONLIGT HAR JEG haft den fantastiske mulighed at komme med på forskningsprojektet EastGRIP (Eastern Greenland Ice Core Project) på den grønlandske indlandsis som studentermedhjælp. Og selv om jeg bare var student, blev jeg ansvarlig for en del af forskningen og fik gravet mine hænder dybt ned i den kolde is. Desuden fik jeg mulighed for at blive en del af et internationalt fællesskab og snakke med unge forskere fra resten af verden om deres erfaringer og råd. At få ansvaret giver enorm begejstring for forskningen som studerende, det giver en dybdegående forståelse for hvorfor forskningen giver mening, og jeg ville ønske at alle mine medstuderende fik samme muligheder!
Vi vil have nobelpriser, ikke bezzerwizzer-sejre
FLERE AF MINE VENNER har været på feltarbejde og boret sig ned i deres kernefaglighed for virkelig at fordybe sig. En har været på arkæologisk udgravning i Grækenland, en antropolog har været i Malaysia for at samle data, en landskabsarkitekt har været i Japan og undersøge byplanlægning. Men alle disse studerende er meget aktive og opsøger selv mulighederne. De har kæmpet for at blive inddraget i forskningen. Vi gør det helt selv – tager på udveksling, opsøger mulighederne, undersøger praktik, snakker med forskerne, laver selvstændige forskningsprojekter osv. Men fordi vi gerne vil det. Vi synes det er spændende. Vi har valgt vores studier af en grund, og for mange er grunden muligheden for at blive inddraget i forskningen.
»FLERE DANSKE FORSKERE skal have nobelpriser.« Sådan lød det i en forskningspolitisk strategi fra daværende uddannelses- og forskningsminister Søren Pind og Lars Løkke i 2017. Hvordan sikrer vi det? Vi vil have nobelpriser, ikke bezzerwizzersejre. Regeringen kaster tydeligvis ikke penge efter universiteterne længere, men der er heldigvis andre måder at bedrive verdensførende forskning på. Hvis I inddrager os studerende i forskningen fra studiestart og sikrer at de af os, der har interessen også kan forfølge den, så kan vi løfte en hel generation op på et nyt akademisk niveau.
EN AF MINE professorer sagde engang: »Det er jer der skal drive videnskaben. Vi har prøvet vores ideer, og de virkede ikke. Det er jer, der har de friske hjerner og nye ideer.« Så inddrag os og tag os med ud i verden og blive en del af jeres forskning.