Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

»Ja, vi spørger meget«

LABORATORIE-UNDERVISNING - Erika og Rebecca, der begge læser medicin, er godt klar over, at de stiller øvelses-laboranterne mange spørgsmål, men de har aldrig oplevet konflikter. Faktisk synes de, at underviserne er både søde og hjælpsomme.

Spørgelystne, utålmodige og vænnet til et højt serviceniveau er blot nogle af prædikaterne, øvelseslaboranterne sætter på en stigende del af de studerende, de kommer i kontakt med i deres hverdag.

De studerende selv kan også godt se, at der er rigtig mange ting, de gerne vil have svar på. Måske indimellem ligefrem for mange.

»Vi er rigtig gode til at stille spørgsmål på vores hold. Vi bliver ved med at spørge indtil vi er sikre på, at vi har gjort det korrekt, fordi vi gerne vil have styr på tingene med det samme,« siger 22-årige Erika Nodin og tømmer pipetten for væske ned i en laboratoriekolbe.

Spørger om det nødvendige

Hun læser lægevidenskab på fjerde semester og er ved at lave øvelsesopgaver med den jævnaldrende Rebecca Svanberg. De har biokemi, hvor de blandt andet bliver undervist i at regulere enzymerne i stofskiftet.

»Indimellem spørger én nu også bare lige for at få bekræftet, at han eller hun har gjort det rigtigt, men så smiler øvelseslaboranten bare overbærende og ruller med øjnene. For det meste spørger vi kun om det mest nødvendige, og øvelseslaboranterne er rigtig søde til at svare,« tilføjer Rebecca Svanberg.

LÆS OGSÅ: Ansatte lærer at håndtere konflikter med studerende

Laboranterne er søde

De to medicinstuderende, der begge kommer fra Sverige, ser ingen nævneværdige forskelle mellem danske og svenske unge.

»Vi var måske lidt mere stille i starten, fordi vi ikke kunne sproget, men nu er vi nok blandt dem, der snakker mest,« siger Rebecca og griner.

De foretrækker begge at spørge øvelseslaboranterne, der ofte er lige i nærheden, frem for at skulle kalde på deres underviser.

»Øvelseslaboranterne er rigtig søde, og det virker bare mindre pinligt at bede dem om hjælp til et praktisk problem,« siger Erika Nodin.

Har aldrig haft konflikter

De nyder begge at have laboratorieundervisning, fordi det er rart at få lov til at lave noget praktisk, men der kan også være meget ventetid involveret, hvilket sætter tålmodigheden på prøve.

Erika Nodin husker, at da de havde fysiologi sidste semester, måtte de sidde og vente i fire timer, og så kan det godt blive gabende kedeligt.

Hun forklarer, at en væsentlig grund til, at de studerende stiller mange spørgsmål er, at det er meget vigtigt at forstå øvelsesopgaverne rigtigt. Hvis en prøve er ødelagt, bliver det nemlig sværere at lave rapporten, der skal godkendes for at få lov til at gå til eksamen.

De understreger begge, at de aldrig selv har haft konflikter med en øvelseslaborant eller set andre have det.

clba@adm.ku.dk

Seneste