Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Kære studerende, lad de store idéer blomstre

Vi ser gerne, at de studerende får ECTS-points for et start-up projekt, skriver rektor og prorektor med en opfordring til de studerende på Københavns Universitet om at kaste sig ud i iværksætteri.

»DET ER SOM at spille jazz – når forskellige musikere mødes, gælder det om at improvisere.«

Det er ifølge professor Robert McCoun opskriften på succes i projekt ’Big Ideas’, hvor tværfaglige teams af studerende på UC Berkeley hvert år deltager i en konkurrence om at udtænke den største idé, der kan ændre verden.

Et af sidste års vinderprojekter omdanner menneskelig urin til gødning i Kenya, som har hårdt brug for bæredygtig sanitet. Vinderne får op til 10.000 $ af Berkeley til at udvikle idéen, men private investorer tror så meget på projekterne, at de i snit investerer 270 (!) gange så meget venturekapital oveni. Så stor er idérigdommen på Berkeley, noterede vi på en studietur for nylig.

HELDIGVIS KAN DE københavnske studenteridéer måle sig med californiske. På en mark i Lejre dyrker naturressourcestuderende Karoline Schnorr økoblomster per håndkraft og kompost. Hendes virksomhed Flor sælger buketter til det grønne marked, som helst ikke vil have pesticider i vasen og CO2 i transporten.

Og på SUND Hub har arkitekt Alexander Hennings sammen med medicinstuderende Andreas C. Jensen og antropologistuderende Lea K. Vestergaard udviklet et mini-fitnesscenter til kvinder, der vil træne sig væk fra inkontinens – en folkeplage for 400.000 i Danmark.

VI HAVDE DEN GLÆDE at møde Karoline, Alexander og flere andre studerende på vores rundtur i efteråret på UCPH innovation hubs. I 2018 var 326 studerende fra hele KU’s flerfaglige regnbue dybt engagerede på de tre hubs på SCIENCE, SUND og KU PLUS på Søndre Campus.

KU vil »styrke de studerendes forudsætninger for innovation og entreprenørskab (I&E),« som det hedder i strategien. Men hvordan omsætter vi de fine ord til handling?

FOR DET FØRSTE skal I&E ikke ses som et vedhæng til en uddannelse, men bygges ind i selve faget. KU har et I&E-netværk, hvor undervisere kan hente inspiration og en online værktøjskasse med tips til, hvordan man kan bruge innovationsmetoder i undervisningen.

Og så vil vi igangsætte et strategisk projekt, der skal styrke praksis i undervisningen. Projektet skal ruste vores kandidater til at samarbejde på tværs af fagligheder og blive gode til at arbejde med innovation og forandring.

FOR DET ANDET vokser de lyse idéer ofte i grænselandet mellem fagene – ligesom Flors økoblomster, der også har en miljøøkonom og en designer blandt de akademiske gartnere. Derfor er UCPH innovation hubs tværfaglige og åbne for alle studerende, også fra andre universiteter og videregående uddannelser.

Har ’Generation Fremdrift’ overskud til at forfølge iværksætter- drømmen eller er det ønsketænkning på den lange tjekliste over det perfekte studieliv?

FOR DET TREDJE ser vi KU’s forskere som forandringsagenter. Forskere har nogle af de samme egenskaber som iværksættere: Selvstændighed, gør ikke altid som de andre, teste hypoteser, udfordre egne antagelser, eksperimentere med nye metoder og forfølge data hvor end de fører hen. Via undervisningen har forskerne direkte kontakt med de studerende og de kan dermed sætte eksperimenterende skaberlyst på skemaet.

DET LYDER DA GODT. Men har ’Generation Fremdrift’ overskud til at forfølge iværksætterdrømmen eller er det ønsketænkning på den lange tjekliste over det perfekte studieliv?

Vi ser gerne, at de studerende får ECTS-points for et start-up projekt – det sker allerede forsøgsvis. Så kan start-updrømme kombineres med opmærksomhed på pensum og eksamen, så uddannelsen fortsat er i fokus. Når man har knækket studiekoden – lært at lære – kan arbejdet med innovation få plads og få idéer til at blomstre.

Se mere om UCPH innovation hubs på her.

Seneste