Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Uddannelse
I GABESTOKKEN – Universitetsstuderende i USA, Canada og Storbritannien kan give deres undervisere karakterer og kommentarer på netmediet Ratemyprofessors.com. Fænomenet er ikke i Danmark, endnu, men ifølge John Tøndering, der er valgt som 'Årets Underviser 2011' på KU, er det heller ikke noget tab, og en kollega i USA beskriver sitet som et fortidslevn i elektronisk kommunikation.
»Han er den værste underviser på Harvard Law nogensinde. Hans accent er umulig at forstå, og det er spild af penge at betale Harvard for at beholde ham som underviser,« lyder den bitre og kontante dom over en underviser fra Harvard Law School i USA.
Den kan findes på netmediet www.ratemyprofessors.com af en tidligere studerende plus den ekstra information, at Harvard-underviseren må nøjes med at få bundskrabende 2,1 points i samlet undervisningsværdi. Det er meget langt fra topkarakteren 5,0.
Til gengæld får en underviser fra Miami Dade College topkarakteren 5,0 og masser med ros og nuttede kommentarer à la ‘A very easy A’ om underviserens karaktergivning og om kursusindholdet: ‘Super easy’.
På Københavns Universitet (KU) er adjunkt John Tøndering prisbelønnet som ‘Årets Harald’ for at være bedste underviser i 2011. På spørgsmålet om, hvad han ville synes om at ligge på sådan et netmedie, hvis det kom til Danmark, lyder svaret:
»Det ved jeg ikke. Spørgsmålet er nærmere: Hvor mange ville overhovedet gide at gå ind og se på, hvad der står om mig? Det er jo ikke engang sikkert, at jeg selv ville gide at gøre det. Jeg tror ikke, jeg ville have noget imod det, men jeg ville heller ikke synes, det var sådan fedt,« siger han fra sit kontor på Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab på KU på Amager.
Tøndering er faktisk ikke sikker på, at nogen kan have gavn af Ratemyprofessors.
»Jeg ville hellere have, at de studerende kom og sagde til mig, hvis noget kunne gøres bedre, selv om jeg godt ved, at de studerende føler, at det er en svær ting for dem at gøre, men jeg får meget mere ud af en dialogbaseret feedback. Den er nemmere at tage seriøst end sådan noget ‘click-click-click’ på et website, der minder mig lidt om, hvordan man bruger en netbutik: Hvis varen tilfældigvis først bliver leveret til dig efter en uge, så rater du selvfølgelig butikken dårligt, og den rating er altså tilfældig,« siger John Tøndering.
Hans holdning er også, at et site som Ratemyprofessors baserer sig på, at mange tror, at underviseren er den eneste, der gør noget i en undervisningssituation, men sådan er det ikke.
Et år kan man for eksempel stå med et hold studerende, som er vildt engagerede, og som synes, at undervisningen er vildt spændende, mens man et andet år får en flok studerende, der bare synes, at undervisningen er dødens pølse. Det kan man så som underviser(e) forsøge at gardere sig imod.
»Nogle gange har vi undervisere på KU snakket om, at vi skulle have nogle klappere, der sad nede på bagerste række og spredte god stemning og sagde ‘Neeej, hvor er det spændende, hvor er dét spændende!’ Fordi det ville virkelig smitte af på mange af de andre studerende, og så måtte vi bare bruge nogle penge på det,« siger han.
Ratemyprofessors duer ifølge ham til at fange god eller dårlig undervisning, men den bidrager med absolut ingenting til den undervisning, der i kvalitet ligger midt imellem yderpolerne, konkluderer Tøndering, og den opfattelse har også en kollega i USA.
Canadisk fødte Allan Megill er professor i historie ved University of Virginia. Han er en af de undervisere, der også er flittigt kommenteret på Ratemyprofessors.com.
Til Universitetsavisen.dk siger han, at han tror, de studerende generelt er trætte af at skulle rate alting, og at det efterhånden kun er de studerende, der opfatter et kursus som enten brilliant godt eller eklatant dårligt, der overhovedet gider at ulejlige sig med at rate på Ratemyprofessors.com.
Når Megill mener, at vurderingerne på Ratemyprofessors mangler enhver signifikans, at de altså er tilfældige, lyder Megill altså lidt som sin KU-kollega. Tilmed kan han heller ikke finde ret meget at bruge svarene til:
»Jeg opfatter Ratemyprofessors som et fortidslevn inden for elektronisk kommunikation. Sådan sent-20.-århundrede-agtigt, men bestemt ikke først-21.-århundrede. På den måde gør det hverken godt eller dårligt. Det er der bare sådan passivt til stede,« siger han.
Allan Megills eget forslag til at forbedre undervisningen går i stedet i retning af et udvidet samarbejde mellem fakulteterne og studenterorganisationerne for at skabe en dialogbaseret feedback-mekanisme på områder, hvor der ikke er nogen dialog i forvejen.
Fakulteterne bør have en ret til at begrænse eller tilføje information til svarene inden offentliggørelse, og det er også nødvendigt at lægge en mekanisme ind i systemet, der tilskynder til en høj svarrate fra de studerende.
Desuden skal det være studenterorganisationerne, der skal have muligheden for at offentliggøre svarene i en redigeret form for universitetets medarbejdere og studerende. Et sådant system kunne understøtte det obligatoriske feedback-system, der allerede er på University of Virginia, hvor 96 procent af de studerende reagerer, mener Megill.
Universitetsavisen.dk har flere gange forsøgt at kontakte Ratemyprofessors.com med spørgsmål vedrørende sitets baggrund, udvikling, nuværende status og præcise ejerskabsforhold, men de ansvarlige bag sitet har ikke svaret.
anfj@adm.ku.dk