Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Uddannelse
HVA'KA'JEG'BLI'?– KUs Sociologistuderende fik inspiration og gode råd til vejen ud på arbejdsmarkedet, da der var karrieredag på Sociologisk Institut. For sociologer har mange efterspurgte kompetencer – også selvom de, ifølge dagens oplægsholdere, mangler lidt erhvervslivs-Gefühl.
’Hvad kan du?’
Det var spørgsmålet, som Sociologisk Institut forsøgte at give dets studerende svar på, da det sammen med uddannelsens alumneforening bød de kommende sociologer indenfor til ’karrieredag’.
Tilsyneladende er svaret ’meget forskelligt’. I hvert fald var de færdiguddannede sociologer, som kunne rådspørges og mingles med, godt spredt udover arbejdsmarkedets forskellige sektorer. Det gjaldt også arrangementets oplægsholdere, der kunne prale af så forskellige titler som kommunal souschef, forskningsleder og afdelingsdirektør i Danmarks Statistik. Men en ting havde de tilfælles – at de gerne ansætter sociologer.
Anja Dahl, konsulent og manager i Deloitte, gjorde i sit oplæg klart hvorfor:
»I er gode analytikere med stærke kompetencer indenfor både kvantitativ og kvalitativ metode,” sagde hun blandt andet.
Den ros genlød også i arrangementets øvrige oplæg.
Oplægsholderne var dog også enige om, at sociologer – set fra arbejdsgivers perspektiv – har en række områder, hvor de står svagere:
»Ofte mangler sociologer en grundlæggende økonomisk forståelse og politisk tæft,« lød det for eksempel fra Marie Bukh Dreier, souschef i Fredensborg Kommune.
Lignende forbehold udtrykte Anja Dahl – der selv er uddannet sociolog, og som udover sit job hos Deloitte også underviser i projektledelse på Sociologi – overfor UniAvisen:
»Sociologer er generelt ikke særligt gode til at begå sig i virksomheder, men mangler ofte en basal forståelse for virksomheders kerne- og støtteprocesser.«
»Et andet aspekt er også, at sociologer ofte er rettet mod forskningsmiljøet og ikke tænker særligt anvendelsesorienteret. Det er altid en udfordring, når jeg underviser her. For eksempel kommer de specialestuderende ofte med et smalt, ’nørdet’ fokus. Derfor prøver jeg altid at få dem til at tænke over, hvad man kan bruge det til i praksis.«
Studieleder på Sociologi, Allan Madsen, mener dog stadig, at mange af de studerende tænker over hvad, de kan bruge deres uddannelse til.
»Grunden til, vi afholdte den første karrieredag sidste år, var, at vi hos de studerende sporede en stor interesse for deres videre karrieremuligheder.«
Således tegner Allan Madsen også et noget anderledes billede af de studerende, end den gængse fordom om den überkritiske og Marx-læsende sociolog.
»Det er rigtigt, at mange læser sociologi, fordi de har et kritisk engagement,« siger Allan Madsen.
»Men vores studerende vil rigtig gerne ud i virkeligheden, for eksempel er de vilde med at komme i praktik. Og så skal man passe på med at opstille en modsætning mellem kritisk tænkning og anvendelighed. Det progressive erhvervsliv vil gerne have folk, der er i stand til at stille kritiske spørgsmål og præsentere skæve vinkler. Og det er vores kandidater gode til.«
UniAvisen talte med tre af de deltagende studerende. Læs om deres karriereovervejelser her.
nicklas.lund@adm.ku.dk