Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Klimatopforskere underviser på KU

KU tilbyder nyt e-kursus hvor du bliver undervist af forskere fra FN's klimapanel

Professor Dan Kammen fra Berkeley University i Californien er en af verdens førende eksperter inden for forskning i alternative energikilder og i hvordan man gennemfører CO2-reduktioner. Da han sidste forår fik et opkald fra adjunkt Christian Bugge Henriksen der netop havde set ham optræde på tv, sagde han straks ja til tilbuddet om at undervise i et nyt, tværfagligt e-kursus som Life tilbyder i samarbejde med Naturvidenskab og Jura på Københavns Universitet.

Og han er ikke den eneste topforsker som er blevet headhuntet til at undervise på kurset ‘Climate Change Impacts Adaptation and Mitigation’. Som studerende på kurset vil man være i kontakt med hele fire medlemmer fra FN-klimapanelet IPCC.

E-undervisning, hvordan?
Kurset er netop startet med 60 studerende fra 25 forskellige lande. Al udveksling mellem studerende og underviser foregår i chatagtige diskussionsfora i det webbaserede læringssystem Absalon, men man er ikke forpligtet til at være online på et bestemt tidspunkt.

Når man begynder at arbejde med et emne, vil underviseren sparke en debat i gang ved for eksempel at vise et klip fra Youtube eller give power points med speaks. Herefter kan de studerende så begynde at diskutere problemstillinger i forhold til at løse opgaven.

Underviseren vil løbende blande sig i debatten med kommentarer og forslag.

»Det er læring i praksis. Man ser hvordan ens underviser og medstuderende udtrykker sig og har hele tiden mulighed for at gå tilbage i diskussionen. På den måde er det nemmere at repetere stoffet end hvis man havde siddet til en auditorieforelæsning,« siger adjunkt på Life Christian Bugge Henriksen der sammen med professor John R. Porter er ansvarlig for kurset.

De forskellige moduler indledes med en multiple choice-test så man som studerende kan teste sin basisviden inden for emnet.

Hi all
Alle kan se alles indlæg i debatten, og tanken om fuld offentlighed kan nok virke lidt overvældende for de fleste. Men læser man en af de nuværende diskussioner, vil man lægge mærke til en kammeratlig tone, det ligner nærmest et backpacker-forum med en smiley her og der.

»Vi er meget opmærksomme på at skabe et positivt debatklima samtidig med at man kan være kritiske over for de forskellige indlæg,« siger e-læringskonsulent på Life Anita Monty.

Hun påpeger at det har en kognitiv effekt at man er tvunget til at skrive sine refleksioner ned hele tiden. Det forbedrer indlæringen.

Et af kursets kriterier er en international sammensætning af undervisere og stor tværfaglighed blandt de studerende. Man arbejder i grupper på 12 til 15 studerende hvor den faglige cocktail kan bestå af både økonomer, biologer og jurister.

»Det er en fordel at hele verden er engageret i det her kursus. Hermed ligner læringsmiljøet også virkeligheden. I fremtiden skal forskerne kunne påklæde politikere, og derfor er det vigtigt at man lærer at samarbejde med andre lande,« siger Christian Bugge Henriksen der også kan fortælle at frafaldet indtil videre har været minimalt og underviserne »on fire«.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste