Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Videnskab

København er på plads, ja…

Unge underviste unge da Institut for Idræt for første gang medvirkede i Dansens Dag

»Når vi først går i gang, står det fast at/København er på plads, ja,/og År-hus gi´r den gas, ja/ Så er der ildebrand i byen…« Reggaekunstneren Natasja’s stemme drøner ud af højtaleren i den gamle ærværdige gymnastiksal med brune lakerede gulve og let ramponerede spejle.

Der er gang i hiphopworkshoppen. To unge studerende indtager rummet og underviser nogle af de mange gymnasielever der er kommet til Dansens Dag. En mand der ser ud til at være gruppens daglige gymnasielærer, står i midten af salen, dampende af iver og varme mens han forsøger at vride kroppen på den seje måde. Et par piger hvis hår er dækket af sorte tørklæder, gynger hjemmevant, råt og smilende til musikken. En gruppe drenge giver den nydelsesfuldt gas, for så i næste øjeblik at blive synligt forstyrrede af en påtrængende teenageagtig bevidsthed om egen krop. Salen koger. De danser dansen igen og igen. »København er på plads, ja… og År-hus gir den gas, ja.«

På Dansens Dag tirsdag 29. april valfartede næsten 200 gymnasieelever med mangfoldige kulturelle baggrunde og deres lærere til Nørrebro. En stor gruppe entusiastiske idrætsstuderende underviste blandt andet i breakdance, lindy-hop, linedance, moderne dans, cha-cha-cha, hiphop, kampdans, electric boogie, ballet og jive. Dagen blev skudt i gang med fælles folkedans og eksperimenterende performances og sluttede med ‘Over the Rainbow’, en hårrejsende solo sunget og danset af Helle, en studerende fra 1. år.

Universitetet åbner grænser

Dansens Dag fejres hvert år. Den er etableret af UNESCO i 1980 og har til formål at fejre livsglæden, dansen og fællesskabet på tværs af politiske, kulturelle og etniske grænser og barrierer. Institut for Idræt, Københavns Universitet var for første gang med i det danske program under overskriften ‘Unge underviser unge’.

Et af formålene med dagen var desuden at støtte Det Naturvidenskabelige Fakultets gymnasiesatsning og åbne grænser mellem universitetet og den omgivende verden. Efter en vellykket workshop i lindy-hop, hvor gymnasieeleverne dansede til 50’er musik og kastede rundt med hinanden, kom en af workshopunderviserne, en idrætsstuderende, farende op ad trapperne med ild i øjnene. »Nej, hvor var det fedt. Jeg anede ikke at gymnasieelever var sådan. De var så søde. Åh, hvor er I bare søde, I er bare så søde, havde jeg lyst til at sige til dem hele tiden. Der var kun én der var sådan lidt svær at have med at gøre.«

Dansens Dag havde en klar, virkelighedsnær og mærkbar synergieffekt. Gymnasielever mødte for første gang universitetet, gymnasielærerne fik ny inspiration og studerende mødte deres måske fremtidige arbejdsplads. De studerende ved Institut for Idræt uddannes blandt andet til gymnasielærere i idræt. Ud over en mængde humanistiske og naturvidenskabeligt forankrede teoretiske fag kræver studiet at de studerende tilegner sig mangefacetterede praktisk-teoretiske, idrætslige og formidlingsmæssige kompetencer, også i dans.

De studerende udvikler i løbet af studiet både danseperformances og konkrete danseforløb der retter sig direkte mod gymnasiet. Derfor var dansens dag for de involverede en ilddåb og en konkret feedback på om de kompetencer de har tilegnet sig på studiet, kunne bestå den egentlige prøve – mødet med de unge gymnasieelever. De bestod med glans. Allerede da Dansens Dag bare lige var blevet skudt i gang, spurgte flere gymnasier om de kunne komme igen til næste år…Så, ja, København er på plads, ja….

Helle Winther er studielektor og Charlotte Svendler Nielsen er ph.d.-stipendiat ved Institut for Idræt

Seneste