Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Debat
DIMENSIONERING - Regeringen har planer om at skære ned på uddannelser, der ikke giver gode jobmuligheder. Og ifølge en økonomistuderende fra KU har det en positiv bieffekt - at reducere forvirringen om studievalg.
For tre år siden, spurgte min gymnasielærer min klasse, »Hvad vil I lave, når I er blevet studenter?«
Omkring halvdelen af klassen kunne ikke svare. Jeg havde selv tænkt på det, siden jeg var 15, og jeg besluttede mig egentlig ikke, før jeg skulle søge om optagelse på universitetet. Og selv da landede jeg ikke på den rette linje, før jeg havde brugt et halvt år på en anden.
Der er så mange mulige fag, og at vælge det rette kan være en udfordring. Mange af dem lyder også ens. Hvad er fx forskellen på økonomi og matematik-økonomi; jura og erhvervsjura; eller ‘International Business’ og ‘International Business and Politics’? Og hvad kan man forvente at beskæftige sig med, når man er færdig?
Når du lige er blevet færdig med gymnasiet, kan det være udfordrende at svare på disse spørgsmål. Har du overhovedet tid til at overveje, hvilke fag, der er mest eftertragtede på arbejdsmarkedet, eller hvilke der vil ende med arbejdsløshed? Sikkert ikke.
Derfor kan jeg lide regeringens dimensioneringsplan.
Den gør det mindre kompliceret at træffe valg om sin uddannelse og øger chancen for at komme til at bruge det, man har lært i løbet af fem års undervisning.
Mange synes ikke om dimensioneringen, fordi de er bange for, at de ikke vil kunne komme til at læse det, der interesserer dem. Det vil ikke nødvendigvis være tilfældet. For det første – selv med begrænset antal pladser – er der stadig mulighed for at komme ind. For det andet, hvis du ender med ikke at komme ind på det, du ønsker, så kan du måske spørge dig selv, om ikke du kan komme til at udleve dine interesser via et andet fag.
Svaret er højst sandsynligt ja.
Jeg hørte engang en historie om en fyr, der var virkelig interesseret i Rusland. Alligevel læste han hverken russisk eller russisk kultur eller andet, der er direkte relateret til Rusland.
Han læste statskundskab og valgte simpelthen at fokusere på Rusland, når der opstod mulighed for det. Så vidt jeg ved, endte han med at læse lige så meget om Rusland, som hvis han havde valgt nogle af de ovenstående fag, men han fik et endnu bedre job ud af det.
Læs om dimensioneringen her.
uni-avis@adm.ku.dk