Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Kreativ klimakamp: Studerende sætter bæredygtighed på semesterplanen

Klimaforandringer — Et kandidatkursus på Film- og Medievidenskab er i færd med at tage et opgør med årtiers manglende fokus på den grønne omstilling i branchen. Ifølge underviserne er der både CO2 og penge at spare.

Bæredygtige indkøb, genanvendelse af ressourcer og reduktion af klimaaftryk.

Det er blevet centrale temaer i undervisningen på kandidatuddannelsen i Film- og Medievidenskab, hvor bæredygtighed er kommet på skemaet som en del af faget ’kreative film-og mediebrancher’.

»En af de helt centrale ting i branchen er en omstilling til bæredygtig film- og tv-produktion,« siger lektor Eva Novrup Redvall, som sammen med adjunkt Petar Mitric underviser i faget, som undersøger nye tendenser i film- og tv-branchen.

CO2 og penge at spare

I mange år har film- og tv-branchen manglet viden om, hvordan man effektivt kan skabe en mere bæredygtig fremtid for faget.

»Grundlæggende handler det jo om at reducere CO2-aftrykket i en branche, som forurener rigtig meget. Ikke mindst, når man er på optagelse,« forklarer Eva Novrup Redvall.

Der sker virkelig noget lige nu, og branchen rykker

Anne Ahn Lund, sustainability manager, SF Studios

Det kan eksempelvis ske ved at flyve mindre og øge brugen af samkørsel, men også ved at skære ned på plastikflasker og kødforbrug på filmset og i højere grad end i dag genbruge kulisser og kostumer.

Forskere har været med til at skabe nye udregningsmodeller, som kan hjælpe en film- eller tv-produktion med at regne ud, hvor meget CO2, der kan spares, hvis man foretager forskellige ændringer.

»Lige nu er man i en omstillingsproces, hvor det i høj grad handler om at gøre branchen bevidst om, at man med små greb kan spare CO2, men faktisk også penge,« siger Eva Novrup Redvall.

Initiativ fra de studerende

Det er i høj grad de studerende selv, som har været med til at få bæredygtighed på pensum i Film- og Medievidenskab.

»Tidligere havde vi en lille smule undervisning i det, men i slutevalueringerne ønskede de studerende et større fokus på bæredygtighed. Så nu har vi etableret det som et af de centrale temaer i faget,« fortæller Petar Mitric.

Samtidig er det også et område, som branchen er blevet mere opmærksom på, hvilket betyder, at der er arbejdspladser inden for feltet, siger han.

Ikke hvorfor, men hvordan

En af dem, som arbejder med emnet ’ude i virkeligheden’, er Anne Ahn Lund, der er sustainability manager hos SF Studios og medstifter af bæredygtighedsnetværket Nordic Eco Media Alliance (NEMA).

Her lægger hun bæredygtighedsstrategier for de forskellige produktioner og arbejder med, hvordan branchen skridt for skridt kan blive grønnere.

»Det handler om alt fra, om vi til kostumer kan bruge genbrugstøj, kan vi bruge genbrugsmaterialer til kulisser, kan vi lave samkørsel, kan vi lave mere effektiv affaldssortering,« siger Anne Ahn Lund.

Grundlæggende handler det jo om at reducere CO2-aftrykket i en branche, som forurener rigtig meget

Eva Novrup Redvall, lektor, Film- og Medievidenskab

»Derudover skal jeg motivere folk i produktionen, så vores strategier virker,« siger hun.

Anne Ahn Lund har været ansvarlig for bæredygtighedsstrategierne på produktioner som ’Badehotellet’, ’Ehrengard’, ’Oxen’ og den nyeste sæson af ’Sygeplejeskolen’.

Hun mærker også, at branchen generelt har fået øjnene op for de forskellige tiltag omkring bæredygtighed. For eksempel har TV 2 stillet krav til produktionsselskaber om, at der skal laves bæredygtighedsplaner og CO2-budgetter inden en produktion, og ifølge Anne Ahn Lund vil DR snart følge op med lignende krav.

»Der sker virkelig noget lige nu, og branchen rykker. Spørgsmålene jeg får, er ikke længere, hvorfor vi skal gøre en indsats, men i stedet hvordan,« siger Anne Ahn Lund.

Bygger bro til branchen

Fra kandidatkurset om bæredygtighed er de første studerende også begyndt at skabe forbindelser ud til branchen.

En af dem er Amalie Egeblad Arendt, som skal i praktik hos produktionsselskabet ’Produced By’, hvor bæredygtighed vil være omdrejningspunktet.

»Jeg har altid været meget fokuseret på bæredygtighed, og derfor gav det god mening for mig at arbejde med det i min praktik,« siger Amalie Egeblad Arendt.

I sin praktik skal hun blandt andet udarbejde rapporter om CO2-forbrug på diverse produktioner samt blive klogere på, hvordan man kan bæredygtighedsoptimere inden for film- og tv-branchen.

I undervisningen har de studerende arbejdet med værktøjer, som kan måle CO2-forbruget på forskellige produktioner, og det er blandt andet nogle af de værktøjer, Amalie Egeblad Arendt vil tage med sig ind i praktikken.

»Det er jo der, hvor det bliver meget konkret, og man virkelig kan se, at forskellige tiltag kan gøre en forskel,« siger hun.

For de to undervisere illustrerer Amalie Egeblad Arendts praktikplads, at undervisningen i bæredygtighed giver mening, og hvor vigtigt det var, at de lyttede til de studerendes egne ønsker.

»Det er jo også det, vi gerne vil med det her kandidatkursus. Vi vil gerne bygge bro til branchen og kombinere vores teoretisk-analytiske undervisning med de brancher, de skal ud i,« siger Petar Mitric.

Seneste