Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Kultur

KU giver Sonningprisen til Lars von Trier – og det glæder hans gamle lærer

Prisvinder — Danmarks største kulturpris går til Lars von Trier. »Smukt,« siger lektor emeritus og Trier-ekspert Peter Schepelern og mindes, hvordan von Trier hverken skrev opgaver eller kom til eksamen, da han læste på Københavns Universitet.

Det bliver filminstruktør Lars von Trier, som 19. april får overrakt Danmarks største kulturpris – Sonningprisen – ved en ceremoni på Københavns Universitet.

Prisen uddeles sædvanligvis hvert andet år og går til en mand eller kvinde, der »skønnes at have udført et fortjenstfuldt arbejde til gavn for den europæiske kultur«.

At prisen nu havner hos von Trier – kun den tredje danske modtager efter Niels Bohr og Jørn Utzon – er ifølge lektor emeritus Peter Schepelern ikke kun fortjent, men også ligefrem »smukt«.

Om Sonningprisen

Danmarks største kulturpris på 1 million kroner, indstiftet af forfatter og redaktør C.J. Sonning (1879-1937), overrækkes hvert andet år til en mand eller kvinde, der »skønnes at have udført et fortjenstfuldt arbejde til gavn for den europæiske kultur«.

Tidligere vindere inkluderer Winston Churchill, Albert Schweizer, Karl Popper, Laurence Olivier, Dario Fo, Hannah Arendt, Simone de Beauvoir, Jürgen Habermas, Günther Grass, Václav Havel og mange andre.

Vinderen udpeges af en priskomité under Københavns Universitet, der har rektor Henrik C. Wegener som formand.

»Sonningprisen er typisk gået til forfattere, filosoffer og store ånder. Nu er det så – hen over en periode på 20 år – fjerde gang, at prisen går til en europæisk filminstruktør. Det begyndte med Ingmar Bergman og Krzysztof Kieślowski, så fik Michael Haneke prisen i 2014 – og når man ser på det selskab, må man sige, at Trier hører hjemme her. Han har samme vægt, betydning og originalitet. På den måde passer prisen meget smukt til Trier. Det er en anerkendelse af hans store betydning – han er klart vores mest betydningsfulde filmskikkelse siden Dreyer.«

Det glæder hans gamle lærer

Netop Carl Th. Dreyer har ifølge Peter Schepelern spillet en afgørende rolle for Lars von Triers udvikling som filmkunstner.

»Han lagde ud med at være en stor beundrer af Dreyer –  denne store, uglesete, isolerede instruktør, der stod midt i den danske andedam og var dyster og mærkelig. Det var noget, den unge Lars identificerede sig med.«

Peter Schepelern underviste selv von Trier, da denne i en årrække i slutningen af 1970’erne studerede filmvidenskab på Københavns Universitet.

»Eller studerede og studerede … Det var jo ikke sådan, at han skrev opgaver eller kom til eksamen – ingen af delene fandt sted – men jeg kan huske, at han kom til forelæsningerne og også fandt vej ind i et filmmiljø på studiet, hvor han mødte jævnaldrende unge mennesker, som hjalp ham med at lave hans første ambitiøse film. På den måde glæder det hans gamle lærer, at han får prisen. Han var jo en usædvanlig og anderledes ung mand med ideer, som han havde lejlighed til at give os en smagsprøve på.«

Trier er blevet ved med at eksperimentere

Blandt de eksperimenterende kortfilm, von Trier lavede, mens han læste på KU, var der især én der gjorde indtryk – og ifølge Schepelern førte til, at instruktøren senere kom ind på Filmskolen.

»Orchidégartneren var en meget mystifistisk historie med ung lidelsesfuld kunster og hans forhold til en kvinde, som måske er to kvinder. Den var fuld af kvindeangst og perversiteter. Der fik man en smagsprøve på, at det her måske ville blive en ejendommelig karriere.«

Det var jo ikke sådan, at han skrev opgaver eller kom til eksamen – ingen af delene fandt sted.
Lektor emeritus Peter Schepelern om Lars von Triers tid som filmstuderende på Københavns Universitet

Det mest ejendommelige ved karrieren er måske, at Trier har holdt fast i det eksperimenterende.

»Det plejer at være sådan, at unge wannabe kunstnere begynder mærkværdigt, hvorefter de bliver rettet til og ender med at være mere mainstream. Men pointen ved Trier er, at han har kunnet fastholde det nybrydende og eksperimenterende. Også med store budgetter i ryggen realiserer han mærkværdige visioner. Der har ikke været en tilretningsproces med ’den midaldrendes klarhed”, nej, på en måde er Lars stadig i uafklaretheden med alt hvad det medfører af grænseoverskridelser i sin kunst,« siger Peter Schepelern.

Sonningprisen betyder noget for von Trier

I en skriftlig reaktion på tildelingen af prisen skriver Lars von Trier til Ritzau:

»Det er med stolthed og taknemmelighed, jeg erfarer, at Sonning-komiteen har udset mig til modtager af prisen 2018. Ordene: ’Fortjenstfuldt arbejde’, som lægges til grund, luner specielt, da det i al ydmyghed har været, hvad jeg igennem årene har bestræbt mig på at udføre.«

Den reaktion mener Peter Schepelern godt, man kan tage for pålydende:

»Man kunne måske tro, at Trier med sin sarkastiske og ukonventionelle holdning til mange samfundsmæssige ting ville være lidt arrogant over for anerkendelse, men det er slet ikke mit indtryk. Spillede det en rolle for ham omsider at få Guldpalmen i Cannes for 18 år siden med Dancer in the Dark? Ja, det spillede da afgørende en rolle. Det er jeg sikker på, at Sonningprisen også gør. Det er jo den største kulturpris herhjemme, også målt på pengebeløbet.«

Lars von Trier modtager 1 million kroner sammen med prisen.

Se en video fra et 77 minutter langt interview, Peter Schepelern gennemførte med Lars von Trier til et arrangement på KU. 

Eller, hvis det kniber med tiden, læs et resumé her (på engelsk).

Seneste