Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
INNOVATION - To KU-studerende står bag firmaet Coquo, der vil sælge kvalitets-takeaway til københavnerne. Samtidig deltager de i denne måneds Venture Cup, som er en konkurrence for entreprenante studerende med forretningsideer. Der er gratis rådgivning og sparring til alle deltagere, og vinderne får 25.000 kr. til at føre deres idé ud i livet.
Der behøves ikke altid at være langt fra idé til handling. Franske Alexandre Fristot og tyske Julius Schneider – begge kandidatstuderende ved Københavns Universitet – mødte tidligere i år hinanden på kurset ’Gastronomy and Health’, der blev udbudt på Science.
Her fandt de ud af, at de begge havde en kæmpe passion for mad og den samme drøm om at gøre passionen til en levevej. Og det første skridt mod udlevelsen af denne drøm tog de i september, da de grundlagde firmaet Coquo – der på latin betyder ’jeg laver mad’.
»Konceptet bag Coquo er helt grundlæggende at kombinere slowfood med fastfood,« siger Alexandre Fristot, der egentlig læser til landskabsarkitekt, og beskriver sig som firmaets ide- og forretningsmand, mens det er Julius Schneider, der står for Coquos gastronomiske knowhow.
»Vi vil tilbyde kunderne let, hurtig mad, som er af høj kvalitet, lavet af lokale råvarer og produceret helt fra scratch. Samtidig lægger vi også stor vægt på oplevelsen og præsentationen af maden. Retterne vil blive solgt på gammeldags marmeladeglas med patentlåg. Ikke alene er det miljøvenligt, det gør også maden visuel. Samtidig kan den nemt varmes i mikroovnen.«
Med et menukort, der blandt andet tæller gedeost- og rødbedesalat, gullasch og svamperisotto, befinder Coquos version af færdigmad sig milevidt fra Københavns gængse sølvpikke-, pizza- og sandwichpusheres. Men når nu danskerne er notorisk berygtede for at være en nationalitet, der helst ikke vil bruge deres penge på mad, er der så reelt et marked for de to iværksætteres produkter?
Det mener Julius Schneider:
»På den ene side er vi da sikkert naive idealister. Jeg ville for eksempel aldrig arbejde for en virksomhed som Nestlé. Men samtidig er vi også bevidste om, at Coquo skal være en ’business’.«
Og ifølge de to iværksættere, er der netop nu rigtig gode betingelser for et initiativ som deres. For med Noma og ny-nordisk-bølgen som de paradigmatiske frontløbere, gennemgår Danmark i disse år en ’gastronomisk revolution’, som Alexandre Fristot formulerer det. Og det gør, mener han, at danskerne er blevet mere bevidste om hvad de putter i munden. Og derfor er potentielle Coquo-kunder.
»For der er stadig ikke rigtigt nogle ’fast food’-løsninger, der endnu matcher udviklingen,« siger Alexandre Fristot,
»Og det er det hul i markedet, som vi tror, Coquo kan udfylde ved at tilbyde let og tilgængelig, men lækker og sund mad, der er til at betale – 70-75 kroner for en portion.«
Coquo er stadig i udviklingsfasen. I køkkenet arbejdes der med at sikre oplevelsen af autentisk kogekunst, selv om produkterne – ideelt – skal skal masseproduceres. Og i forhold til det kommercielle aspektet er Coquo er travlt beskæftiget med at sondere deres mulige marked, hvor blandt en uddeling af smagsprøver i Torvehallerne bekræftede Alexandre Fristot og Julius Schneider i, at de var på rette vej.
»Det næste bliver at forsøge os med en række ’pop-up-events’,« fortæller Alexandre Fristot.
»På nuværende tidspunkt kan vi ikke forvente, at kunderne kommer til. Derfor bliver vi nødt til at komme til dem. Vi forestiller os ganske enkelt at dukke op til for eksempel kulturarrangementer og sælge vores produkter fra en Christiania-cykel og forhåbentligt skabe et buzz om Coquo.«
Men hvad hvis det viser sig, at der slet ikke er nogen interesse for jer og jeres mad?
»Så må vi jo bare gentænke projektet,« lyder svaret prompte fra Alexandre Fristot
Netop denne attitude er grundlæggende for de to initiativtagere. For som iværksætter skal man være villig til at ændre på sine ideer for at føre dem ud i livet.
»Vores oprindelige ambition var, at retterne skulle være franske og 100 procent økologiske. Men det kunne ganske enkelt ikke lade sig gøre, med de råvarer der var til stede i Danmark, og derfor blev vi nødt at acceptere, at ændre det oprindelige koncept,« siger Julius Schneider.
Derfor er Coquo-bagmændenes råd til andre studerende med iværksætterdrømme, at dele deres ideer med andre og søge alle de råd, man kan få. Og det er der faktisk en del muligheder for at få på KU, der disker om med en hel række initiativer, som skal fremme innovation og iværksætteri. Alexandre Fristot og Julius Schneider har fået rådgivning på væksthuset Katapult, der er rettet mod iværksættere på fakulteterne Science og Sund.
Er man KU-studerende og ligger man inde med en forretningsidé, er november det rette tidspunkt at dele den med andre end harddisken og skrivebordsskuffen. For den 26. november er der deadline på idekonkurrencen Venture Cup, hvor blandt andet Coquo deltager.
Og man behøver ikke at være så langt i processen som Alexandre Fristot og Julius Schneider er for at deltage i konkurrencen. Alt der kræves er en idé til en ny service eller et produkt. Undervejs i konkurrenceforløbet får man adgang til hjælp og vejledning fra Venture Cups team og alle planer bliver behandlet jurymedlemmer fra en lang række anerkendte virksomheder. Og vinderne modtager 25.000 kroner til at føre deres ideer ud i livet.
Men selv om man skulle gå glip af pengepræmien, er der ifølge Peter Ottesen, daglig leder af Katapult, masser af gode grunde til at prøve sine iværksætteregenskaber af.
»Du lærer en masse, der forbereder dig på din fremtidige karriere, og ideelt kan du ende med at skabe dit eget job.«
Læs mere om Coquo på deres Facebook-side.