Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

KU-studerende spinner støvet af Retsforbundet

TEORI I PRAKSIS – Efter mange år på dansk politiks sidelinje har partiet Retsforbundet nu relanceret sig selv. Strategerne bag partiets genfødsel er 34 KU-studerende, der - som en del af et fag om strategisk kommunikation - siden september har knoklet for at opdatere partiets profil og målrette dets kommunikation til vælgerskaren anno 2012.

Præcis kl. 16:45 mandag den 26. november toner Retsforbundets politiske ordfører, Poul Gerhard Kristiansen, frem i TV2 News’ nyhedsstrøm for at præsentere partiets tilbagevenden til dansk politik.

I samme øjeblik bryder jublen ud blandt en gruppe studerende i Studenterhusets Café. Kausalsammenhængen? At indslaget for de studerende markerer en succesfuld kulmination på mere end tre måneders hårdt slid.

Siden september har de nemlig, som en del af kurset ’Medieret Selvfremstilling’ ved Institut for Nordiske Studier og Sprogvidenskab, i fællesskab forsøgt at løse en betragtelig udfordring: at relancere et parti, som de seneste årtier stort se er forsvundet fra danskernes politiske bevidsthed.

Udfordringer motiverer

Kursets udgangspunkt har været vægtningen af en’hands-on’-tilgang til områder som blandt andet branding, kommunikationsstrategi, stakeholder-relations og kampagnetilrettelæggelse, fortæller underviseren, kommunikationsforsker og lektor Mie Femø Nielsen:

»De studerende bliver ikke gode til at kommunikere ved bare at læse om det. De bliver også nødt til at prøve det i praksis,« siger hun.

»Og så lærer de studerende også mere, fordi den her type udfordringer motiverer dem helt enormt og derfor får dem til at yde en langt større indsats.«

Men hvorfor var det netop Retsforbundet, der blev de studerendes projekt?

»I foråret gik jeg i gang med at overveje forskellige ’cases’ til kurset. Og i juli hørte jeg et interview med Retsforbundets Poul Gerhard Kristensen på Radio 24/7, og det gav mig ideen. Så jeg begyndte at læse deres materialer igennem. Og det stod klart, at de ville være en god case. På den ene side havde de en klar, gennemarbejdet politik, men som de samtidig tydeligvis havde brug for hjælp til at formidle«

»Derfor blev Retsforbundet også meget taknemmelige, da jeg præsenterede dem for projektet, som de godt kunne se ville blive en kæmpe gave for partiet.«

Taget godt imod

At det også har været en kæmpe opgave for de studerende, kan to af kursusdeltagerne – Maria Rottbøll, 22 år, og Mette Haugsted, 25 år – skrive under på. For projektet har længe betydet en daglig arbejdsbyrde på seks-otte timer. Naturligt nok, når man på blot tre måneder skal genoplive et næsten 100 år gammelt parti, der ikke været repræsenteret i Folketinget siden 1981 og hvis politiske storhedstid skal findes i slutningen af 1950’erne.

»Retsforbundet er et gammelt parti med en lang historie. Og vores opgave har ikke været at pille ved partiets identitet, men hjælpe dem til at kommunikere deres politik klarere ud,« siger Mette Haugsted.

»For eksempel var det ganske enkelt en udfordring at forstå deres politik ud fra deres skriftlige materiale. Derfor har vi blandt andet gennemarbejdet deres fyrre sider lange partiprogram, og hjulpet dem med at rydde ud i kancellisproget og i stedet formulere deres mærkesager kort og skarpt.«

Umiddelbart kunne det lyde som en utaknemmelig opgave at skulle lære gamle græsrødder nye kommunikative tricks, men det har langt fra været tilfældet, fortæller Maria Rottbøll:

»Vi har arbejdet tæt sammen med Retsforbundets ledelse, og de har taget rigtig godt i mod vores ideer. Og da vi umiddelbart før den officielle lancering præsenterede resultatet for partiets medlemmer, var de overraskede men tilfredse, da de godt kunne se det nødvendige i tiltagene. Derfor er vi heller ikke i tvivl om, at vi har leveret et godt resultat.«

Gennemtænkt, moderne og nu med lilla kvist

Fordelt på fem grupper med ansvarsområder som ’kampagne’ ’brand’ og ’Retsforbundet fremover’, har de studerende givet partiet en total make-over – lige fra de politiske formuleringer over pressefotos til en spritny hjemmeside.

Det mest iøjefaldende tiltag er ændringen af partiet visuelle identitet: Partifarven er ikke længere orange men lilla, og tidligere tiders kantede ’E’ er udskiftet med et lille og blødt et af slagsen, hvorfra en lille bladbærende kvist springer frem.

24-årige Nathasja Lauritsen, der har arbejdet i brand-gruppen, fortæller om overvejelserne bag partiets nye grafiske udtryk.

»Et af Retforbundets mærkesager er, at gøre op med blokpolitikken, og lilla er jo en blanding af blå og rød. Men samtidig skiller farven sig også ud. Den er der ikke andre partier, der anvender, mens Liberal Alliance har gjort orange til ’deres’ partifarve. Generelt har vi villet gøre udtrykket mere moderne og blødt. Og det har Retsforbundet været helt med på. Netop fordi der altid har været en tanke bag, og vi ikke har ændret tingene bare for at ændre dem.«

Hvad er tanken bag bladet, der vokser ud af e’et?
»For det første er miljø og bæredygtighed en af partiets mærkesager. Men samtidig udtrykker det dynamik. Og så er bladet noget som man kan huske, noget der ville skille sig ud på en valgplakat.«

Styr på fremtiden

Men én ting har været at kreere et nyt og mere dynamisk Retsforbund. En anden er at sikre, at det 250 mand store parti også kan bibeholde det, når de snart ikke længere kan nyde godt af en engageret kommunikationsstab af 34 universitetsstuderende.

»Derfor har vi også fastlagt nogle meget udførlige strategier, som gør det muligt for medlemmerne at forsætte den nuværende udvikling,« siger Mette Haugsted.

»Vi har for eksempel lavet en kalender, der både på års-, måneds- og ugebasis, beskriver hvilke web- og kommunikationsopgaver, der skal udføres, samt hvem der har ansvaret for det.«

Tilfreds jordskælvsoffer i Lorry

Retsforbundets webansvarlige Morten Blaabjerg, der også er partiets flygtninge- og integrationsordfører, ser frem til at tage handsken op.
»Der er bestemt meget at arbejde videre på. Men vi glæder os til det, da vi er meget tilfredse med projektet. ’Det er genialt tænkt’, har jeg ofte sagt til mig selv,« siger han.

»Det har været overvældende at være med til. Ligesom at stå midt i et jordskælv. Vi kunne mærke, at det det bevægede sig, men vi vidste ikke hvorhen.«

Morten Blaabjerg håber i hvert fald, at relanceringen kan generere en lysere politisk fremtid for partiet. Er målet så en opstilling til næste Folketingsvalg? Det afviser flygtningeordføreren ikke, men i første omgang er fokus mere kortsigtet:

»Håbet med kampagnen har været at få styrket organisationen og forhåbentligt få skabt interesse om Retsforbundet, og ad den vej få nye medlemmer.«

For de studerende, er succesen dog allerede en realitet.

»Det har været en vildt spændende proces, og vi har fået masser af praktisk erfaring og prøvet en masse ting af. Og det gør meget for vores cv,« siger Mette Haugsted.

Om projektet bliver det første skridt i Retsforbundets vej tilbage til Christiansborg, kan kun tiden vise. Og lige nu fylder det mere, at Michael Blaabjerg skal prep’es, før han om en times tid skal tale partiets sag i TV2 Lorry. Det kan partiets politiske ordfører nemlig ikke nå. Han er jo i News.

# Skriv kommentar
Share

Join the discussion

Seneste