Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Kultur

Videokunst skal knytte ansatte og studerende sammen

Udsmykning — Islandske Ragnar Kjartansson står bag ny installation med nonstop-videokunst i Mærsk Tårnet. Investeringen betragtes som kronen på værket af det store prestigebyggeri.

To års arbejde er overstået for den islandske kunstner Ragnar Kjartansson, der netop har fået indviet et videokunstværk i Mærsk Tårnet på det Sundhedsvidenskabelige Fakultet.

»Det er ubetinget det største og mest komplicerede værk, jeg nogensinde har lavet. Jeg føler mig meget beæret over at være udvalgt til at skabe noget, der forhåbentlig får lov til at leve og ånde på universitetet i mange år,« siger Ragnar Kjartansson til Uniavisen.

Det er ubetinget det største og mest komplicerede værk, jeg nogensinde har lavet

Ragnar Kjartansson, kunstner

Kunstværket ’Figures in Landscape’ er skabt specielt til Mærsk Tårnet og består af en 168 timer lang video, der bliver vist døgnet rundt på en skærm i forhallen.

I videoen bevæger skuespillere i hvide kitler sig gennem syv forskellige landskaber. Hver dag i ugen har sit eget landskab. Og hver dag følger døgnets rytme.

»Tanken er, at værket skal fungere som et spejl for dem, der går forbi det. Hvis man har lyst til at stoppe op og dvæle ved det, er det fint. Men hvis man tror, man som beskuer får serveret en actionmættet film, bliver man skuffet.«

Inspireret af vagtskifte

Ragnar Kjartansson brugte et år på at udvikle ideen til videokunstværket, der blandt andet er inspireret af lægernes vagtskifte på hospitalet i Reykjavik.

»Når der er vagtskifte, kan man se alle de her læger, der er på vej ud af hospitalet, mens et nyt hold er på vej ind. Det er fascinerende. Jeg kan godt lide hverdagens gentagelser, som vagtskiftet illustrerer. Gentagelsen er vores anker i livet. Har vi ikke gentagelserne at holde fast i, bliver vi sindssyge,« siger Ragnar Kjartansson.

Samtidig er kunstværket en hyldest til naturen og videnskaben.

Mærsk Tårnets signatur

Bygningsstyrelsen har på baggrund af kunstcirkulæret om kunst i statslige byggerier afsat midler til kunst i forbindelse med opførelsen af Mærsk Tårnet til Københavns Universitet.

Ragnar Kjartansson har vundet en skitsekonkurrence, der er udskrevet af Bygningsstyrelsen på vegne af kunstudvalget for Mærsk Tårnet.

»På mange måder, er ‘Figures in Landscape’ et slags billede af det 20. århundrede, hvor religion er trådt tilbage for videnskab, og hvor det er videnskaben, der er svaret på vores tro på fremtiden.«

De episke landskaber, som de kittelklædte skuespillere bevæger sig igennem, er inspireret af de skærmbilleder, de fleste kender fra deres laptops.

»Min ide har været at lave nogle landskaber, der fungerer som klichebilleder af verden. Ligesom de hvide kitler, der fungerer som kliche på videnskaben og fremtiden. Jeg kan godt lide at lege med grænsen mellem det ironiske og det ikke-ironiske,« siger Ragnar Kjartansson.

Men klicheerne og de stereotype kittelklædte læger har også en anden funktion:

»I modsætning til mange andre videoinstallationer, er det meningen, at dette værk skal være en del af Mærsk Tårnet, også i fremtiden. Jeg har derfor forsøgt at gøre det universelt og tidløst. Blandt andet ved ikke at lade tøjet signalere, at vi er i 2019, og ved at sørge for, at der er mænd og kvinder i alle hudfarver.«

Glad og lettet

Forløsningen på det langvarige arbejde med værket fik Ragnar Kjartansson, da han i sidste uge for første gang så, hvordan videoinstallationen spiller sammen med huset og de studerende og ansatte, der vil passere forbi det hver dag.

Har vi ikke gentagelserne at holde fast i, bliver vi sindssyge

Ragnar Kjartansson, kunstner

Ud over den store videoskærm i forhallen bliver ‘Figures in Lamdskapes’ vist på små skærme i Mærsk Tårnets elevatorer. Og værket er også lavet, så det kan bruges andre steder i bygningen som et ur eller pauseskærm i auditorierne og ved pc’erne.

»Jeg er meget glad og lettet over at se videoen her i Mærsk Tårnet. Og nu er det også blevet elevatorkunst. Det er stort,« smiler Ragnar Kjartansson.

Alle bevægelser og skridt i den 168 timer lange video er nøje afstemt med hans store team af koreografer. Selv om intet er overladt til tilfældighederne, har Ragnar Kjartansson ingen forventninger til, at beskuerne skal få noget særligt ud af hans kunstværk.

»Nu er det her, og folk må synes om videoen, hvad de vil. Hvis de keder sig over den, er det forståeligt. Der sker jo ikke meget i den. Men forhåbentlig er den ikke ligegyldig for folk, siger han og tilføjer:

»Det ypperste vil selvfølgelig være, hvis de studerende og de ansatte vil blive ved med at stoppe op og bruge et øjeblik på at betragte videoen, når de går forbi den. Ligesom et maleri. Der er malerier, man bliver færdige med at kigge på efter to minutter, og så er der dem, man kan blive ved med at gå på opdagelse i, og som man får noget ud af at kigge på hele livet.«

Videoen skal knytte bånd

Fakultetets dekan Ulla Wewer glæder sig over det nye kunstværk.

»Jeg håber, værket bliver en fælles referenceramme, der kan knytte os sammen her i huset.«

Hun peger på, at værket er en del af fakultetets lange tradition for at huse stor kunst, og at man denne gang har ønsket et værk, der kunne sige noget nyt:

»For mig er kunst en del af den måde, vi bliver inspireret på og finder ro i hverdagen. Derfor forestiller jeg mig også, at det med tiden bliver rutine for de studerende og ansatte at stoppe op og dvæle et øjeblik ved videoen,« siger Ulla Wewer.

Vi både kan og tør tage langsigtede investeringer

Henrik Wegener, rektor

Rektor Henrik Wegener har siddet med i udvælgelsesudvalget, og ifølge ham er ‘Figures in Landscapes’ med til at understrege Mærsk Tårnets betydning ved at sætte nye standarder for kunst:

»Universitetet udgør et særligt element i det offentlige rum, og vi både kan og tør tage langsigtede investeringer, som er definerende for byens arkitektur og kunst,« siger Henrik Wegener.

Han er glad for, at valget er faldet på et digitalt kunstværk i stedet for et klassisk maleri:

»Det er klart, at vi har drøftet, hvad holdbarheden vil være i en videoinstallation. Men jeg tror ikke, der er nogen tvivl om, at video er kommet for at blive. Et digitalt kunstværk kan noget, som et maleri ikke kan. Det er et parallelunivers, man bliver draget ind i, og en fortælling, man som beskuer aldrig bliver færdig med,« siger Henrik Wegener.

For folk udefra kan værket kan opleves alle ugens hverdage i Mærsk Tårnets forhal kl. 9 – 17.

Nyt magasin i standerne 8. februar.

Seneste