Annonce
Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Mikroskopi til det virtuelle klasselokale

DIGITALISERING – På Panum har klinisk professor Ben Vainer stået for at udvikle undervisningen i mikroskopi til at være en digital fornøjelse. En times undervisning kræver ikke længere 100 vævsprøver og et dyrt mikroskop til hver studerende, og de studerende kan undersøge materialet hjemmefra.

Slut med at sidde foran hver sit mikroskop, der kræver mekanisk indstilling, og slut med at bøvle med fysiske præparater af vævsforandringer på fedtede og knækkede objektglas.

Nu er undervisningen på Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (SUND) ved Københavns Universitet (KU) blevet digitaliseret, og det gør livet lettere for de studerende og giver dem mere udbytte af faget.

Har løst logistisk udfordring

Ben Vainer er klinisk professor og underviser i almen patologi på SUND og patolog ved Rigshospitalet. Han har været med til at digitalisere fakultetets undervisning i patologi, altså læren om hvordan sygdomme manifesterer sig i væv og celler, og her er mikroskopi et vigtigt arbejdsredskab.

I Ben Vainers timer er metoden med at skulle se ned i et fysisk mikroskop blevet erstattet af et digitalt billede på en storskærm, og det er der flere fordele ved.

»Før var det både en logistisk, arbejds- og undervisningsmæssig udfordring, når vi skulle lave undervisning i mikroskopi. Det krævede for eksempel fremstilling af 100 præparater til objektglassene hver gang,« siger han. Nu er det mere enkelt.

»I dag ser alle de studerende nøjagtigt det samme billede på en skærm i undervisningslokalet. Det hjælper dem i undervisningen, og sammen med de andre digitale løsninger, vi har udviklet, er det også en fordel for dem under eksamensforberedelsen. De studerende er meget glade for det,« vurderer Ben vainer.

Drevet af personlighed nysgerrighed

Ben Vainers indsats begyndte med, at Rigshospitalets Patologiafdelingen investerede i en digital scanner til objektglas i 2008. Den var med til at åbne hans øjne for nye muligheder, og han fik lyst til at arbejde med emnet.

»Jeg var drevet af personlig nysgerrighed, og jeg følte, at der skulle ske noget nyt på området. Vi var blandt andet nødt til at øge interessen for faget ved at modernisere undervisningen. Jeg havde også været i kontakt med en patolog på The Queens Belfast University i Irland, som arbejdede med at digitalisere patologiundervisningen dér,« siger Ben Vainer.

Først med at digitalisere mikroskopien

Ifølge Ben Vainer var det Sund på KU, der kom først med at digitalisere mikroskopien i Danmark. På Aarhus og Odense Universitet har de ikke sat gang i noget endnu, mens Aalborg Universitet er på vej.

Til at begynde med drejede det sig kun om at ville digitalisere mikroskopien, og så udviklede projektet sig i et tæt samarbejde med professor Flemming Fryd Johansen.

»Vi indførte den digitale mikroskopi på Sund med lidt primitive metoder ved hjælp af en enkelt, mindre præparatscanner plus noget freeware, som de studerende selv skulle downloade. De nye metoder gav hurtigt gode resultater, og det lykkedes os at skaffe økonomiske midler til at udvikle for fra nye puljer. Sunds ledelse gav derefter udtryk for et ønske om ‘at ville gå hele vejen’ med digitaliseringsprojektet,« fortæller Ben Vainer.

Det virtuelle klasselokale kommer

Digitaliseringen inden for mikroskopien har ikke været mulig før, fordi det ifølge Ben Vainer kræver en ekstremt høj opløsning at kunne scanne billederne til mikroskopi, og det har taget tid at nå dertil. Desuden har der været praktiske problemer, der skulle løses.

»Hele serverplatformen til digitaliseringen (kaldet Virmik) er udviklet af Sunds egne it-folk, og det har krævet en del arbejde af dem at gøre den digitale mikroskopi brugervenlig og få det til at fungere godt,« siger han.

Til gengæld er det endt med at åbne op for en reel mulighed for fjernundervisning i det virtuelle klasselokale.

Studerende kan arbejde hjemmefra

De studerende på Sund kan nu både følge lektionerne og forelæsningerne hjemmefra, fordi en it-medarbejder optager undervisningen på video og streamer den i real time over internettet.

De kan også tage tests af deres kunnen på nettet og stille spørgsmål direkte til underviseren via en blog.

Endelig ligger alle billederne af vævsprøverne til mikroskopi i dag på en server, som de studerende altid har adgang til på deres egen computer med deres KUnet-adgangskode.

anfj@adm.ku.dk

Seneste