Annonce
Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Økonomistuderende verdensmestre i statistik

GULDMEDALJE – Et hold økonomistuderende fra Københavns Universitet har vundet førstepladsen i The Econometric Game, verdensmesterskaberne i statistik foran topuniversiteter fra hele verden.

Alessandro Martinello, Anders Munk-Nielsen, Valeria Zhavoronkina og Daniel Safai økonomistuderende fra Københavns Universitet (KU) kan kalde sig verdensmestre i statistik, skriver ku.dk.

De har vundet The Econometric Game, der fandt sted tre dage før påske i Amsterdam.

Læs om konkurrencen her

På andenpladsen kom University of Bristol, og nummer tre blev et hold bestående af studerende fra Aarhus Universitet og universitetet i værtsbyen, Amsterdam.

Ny vinkel på fattigdom

Topuniversiteter fra hele verden, herunder Harvard, Oxford og Cambridge, havde sendt et hold, der skulle finde innovative mål i kampen om at reducere verdens fattigdom.

De ti bedste universiteter gik videre fra den indledende runde til finalen. Holdet fra KU vandt ved at anskue fattigdomsproblemet fra en ny vinkel.

Ph.d.-studerende Anders Munk-Nielsen fra det vindende hold forklarer, at det ofte er svært at måle fattigdom i praksis, så beslutningstagerne ender med at styre indsatsen mod fattigdom i blinde.

»Avancerede statistiske redskaber kan bruges til at analysere mønstrene i mere end en halv million husholdningers forbrug. Det betyder, at vi kan få et meget nøjagtigt billede af, hvor og hvornår man bør sætte ind,« siger Anders Munk-Nielsen til ku.dk.

Tænker kreativt

Økonomistuderende fra enten Københavns Universitet eller Aarhus Universitet er sluttet i top tre næsten hver gang de sidste ti år, og det er ikke tilfældigt, mener han.

»Vi tror, det skyldes vores evne til at samarbejde og tænke kreativt. Mange af topuniversiteterne stiller med store individualister, som hver især måske er dygtigere end os, men de formår ofte ikke at få det til at gå op i en større enhed,« siger Anders Munk-Nielsen til ku.dk og fortsætter:

»Derudover lader vi til at være bedre til at se nye og anderledes sammenhænge mellem de værktøjer vi lærer på vores økonomiuddannelse, hvilket er særligt vigtigt i sådan en konkurrence.«

clba@adm.ku.dk

Seneste