Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Prodekan vil have fælles sprogpolitik

SPROGFORBISTRING - Svetlana Mikkelsens sag viser, at underviserne mangler pædagogiske redskaber til at håndtere sprogproblemer, mener Humanioras prodekan for uddannelse.

Det Humanistiske Fakultet vil gerne tiltrække flere studerende med en udenlandsk baggrund, men en del undervisere mangler de rette værktøjer til at vejlede og bedømme de studerende, der ikke taler og skriver et fuldstændig formfuldendt dansk, men heller ikke kan udtrykke sig på engelsk.

Det konkluderer prodekan for uddannelse på Det Humanistiske Fakultet, Jens Erik Mogensen, efter han har fået beskrevet russiske Svetlana Mikkelsens oplevelser som studerende på fakultetet.

Læs:Vilkårlige danskkrav bremser udenlandske studerende

Hun er blandt andet blevet opfordret til at finde en korrekturlæser og at skrive sin opgave på engelsk i stedet for på dansk, og det er ikke i orden, mener han.

»Det er ikke et godt svar til en studerende, så noget tyder på, at underviserne mangler de rette redskaber til at tackle det her,« siger prodekanen.

Han tilføjer, at hvis man ser juridisk på spørgsmålet, er det slet ikke lovligt som institution at opfordre en studerende til at få læst korrektur, da opgavebesvarelsen ifølge eksamensbekendtgørelsen skal være den studerendes eget fulde produkt.

Slut med tilfældig behandling

Ifølge Jens Erik Mogensen giver bekendtgørelsen mulighed for at sidestille studerende, der ikke har dansk som modersmål, med ordblinde, men det er op til studienævnet for det enkelte fag, om det skal ske.

Han ved, at man allerede gør det nogle steder på fakultetet, men det sker ikke systematisk, og der mangler et overblik, så han vil nu have formuleret en fælles politik på Humaniora for, hvornår der kan tages hensyn, så de studerende ved, hvad de har at holde sig til. Hvilken behandling man får, skal ikke være et spørgsmål om, hvem man tilfældigvis får som underviser, pointerer Jens Erik Mogensen.

Han tilføjer, at det ikke kun er et dilemma på Humaniora, så han foreslår, at problemet også tages op centralt på Københavns Universitet (KU).
Jens Erik Mogensen forventer ikke, at det bliver en let opgave at formulere en fælles sprogpolitik på fakultetet eller på KU som sådan.

»Vi må ind og se på læringsmålene for hvert enkelt fag og differentiere ud fra det. Hvis den studerende udelukkende skal bruge dansk som middel til at udtrykke sig, kan vi sandsynligvis slække på kravene, men hvis det er meningen, at vedkommende skal undervise i dansk som fag i gymnasiet, må vi nok sige, at det ikke er det rette valg af uddannelsesprofil, hvis vedkommende har svært ved at udtrykke sig på fuldstændig korrekt dansk,« siger prodekanen.

Jens Erik Mogensen forventer også, at det nye pædagogisk-didaktiske center, som de er ved at etablere på Hum, kan udvikle nogle pædagogiske redskaber, som studienævnene og underviserne kan benytte til at løse sprogproblemerne.

clba@adm.ku.dk

Seneste