Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
MACFEJDE - KU's nye prorektor har fået lov at tage sin Mac med over på de bonede gulve. Derfor har it-afdelingen investeret i to Macbooks og sat nogle folk til at undersøge, hvordan de fungerer, så de kan hjælpe den vildfarne it-bruger i rektoratet.
I 1648 sluttede Trediveårskrigen med Den Westfalske Fred, og dermed var de hårdeste religionsfejder i Europa et overstået kapitel. For en stund. I dag viser religionshadet igen sit ækle fjæs – det er der ingen grund til at pakke ind – i den fejde mellem de to gængse typer skrivebordscomputere PC og Mac, som udkæmpes overalt i Kontordanmark.
Den menneskelige regning er uhyggelig. Ofte er den endnu højere end den regning, man betaler, hvis ens PC eller Mac går i stykker.
For det er sjældent edb-eksperterne, der selv må lide, når de store tørner sammen. Det er, som altid i en borgerkrig, folkene på gulvet, der betaler prisen. Er man på det forkerte hold, er udstødelsen total. Forkert computer – ingen support.
I mange år har Københavns Universitets it-ansatte i Koncern-it viet deres liv, sjæl og arbejde til softwarefirmaet Microsoft. Det er en følelse, der er vokset, stille men ubønhørligt, siden de tidligste udgaver af Windows landede i det 20. århundredes sene årtier. Og som årene er gået, er loyaliteten hærdet i it-kontorerne, så støt som den koralvækst af indtørret kaffe, der langsomt hærder i afdelingens krus og kopper.
Renegater rundt om i afdelingernes kroge har ganske vist i det skjulte puslet med Apple-produkter, men aldrig åbenlyst. Aldrig på intranettet. Og aldrig, aldrig i telefonrørene hos Servicedesk.
Men er der et tøbrud i vente? En ny prorektor har gjort sin entré, og Thomas Bjørnholm er Mac-bruger. Han har, som det hedder, »fået lov at medtage sin Mac« i sin nye stilling. Og det har skabt et frygteligt dilemma i it-afdelingen. Kan man nægte en prorektor, en af KU’s mægtigste mænd, support, når han bliver uvenner med sin laptop – selv om han i sagens natur er en hedning, en fjende, måske endda frafalden?
Svaret er nej. Og derfor har it-afdelingens supportgruppe anskaffet sig to Macs, »så man ved, hvad det drejer sig om.« Måske er det begyndelsen til noget fantastisk? En slags forbrødring eller fredsproces. Måske vil nogen en dag tale om den kulturberigelse, som de fremmede maskiner bringer med sig ind i it-afdelingen?
Men det ligger ikke lige for. Indtil videre taler man i it-afdelingen om, at de to Apple-computere er på »tålt ophold«.
chz@adm.ku.dk
Rettelse: I artiklen fremstår KU’s it-afdeling som én samlet enhed, men det er værd – især i denne sammenhæng – at skelne mellem Koncern-it, som står for den centrale it, og fakulteternes it-afdelinger. En læser fra den humanistiske it-afdeling har gjort Universitetsavisen opmærksom på, at man rundt om »siden Ruder Konges tid« har kæmpet for retten til selv at vælge operativsystem. Han tilføjer, at man er glimrende i stand til at hjælpe fakultetets Macbrugere.
Han gør også opmærksom på, at cirka 20% af Humanioras ansatte og cirka 35% af de humanistiske studerende anvender Mac’er »med både vores og himlens velsignelse.«