Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
Section
FARE - På KU’s spritnye kandidatgrad i sikkerheds- og risikoledelse skal 50 udvalgte studerende lære at vurdere, forebygge og håndtere alt fra finansielle kriser til terrortrusler. En jobfunktion, der er stærkt brug for i samfundet, siger leder af uddannelsen Karen Lund Petersen.
INTERNATIONALISERING- Fra 2012 til 2013 steg antallet af studerende, der optages på danske kandidatuddannelser på baggrund af en udenlandsk bachelorgrad med 25 procent. Også på KU bliver klasseværelserne mere og mere internationale, og det vækker glæde.
UDDANNELSESKVALITET -
UDDANNELSESKVALITET – Universiteterne bliver kritiseret for at uddanne for mange og for dårlige kandidater, der ender i arbejdsløshed, men fakultetet Science satser allerede målrettet på at forbedre undervisningen. Syv professorer forsker i emnet, og et helt institut er viet til at understøtte den gode undervisning.
FREMDRIFT - Studierne skal være en fuldtidsbeskæftigelse, og universitet skal give de studerende bedre muligheder for at planlægge og indhente det forsømte. Det såkaldte 12-mandsudvalg bestående af studerende og ledelse har netop præsenteret ti anbefalinger til, hvordan studietiderne skal nedbringes på KU.
STUDIELIV – 14.000 studerende får nu vist deres skema i elektronisk form på computeren og telefonen. Resten af KU følger efter.
EKSAMEN – På Copenhagen Business School skal vurderingen af 150 studerendes eksamensresultat gå om, efter at studerende har dokumenteret, at deres karakterer afhang af, om de havde fået tildelt den ene eller den anden bedømmer. På Københavns Universitet har vicedirektør for uddannelse Anni Søborg ikke kendskab til lignende sager.
KVALITETSDYK - Uddannelseskvaliteten på KU udvikler sig i den gale retning. Ind er kommet en hær af studerende uden den grundæggende viden og faglighed, det kræver at gennemføre en akademisk uddannelse, siger lektor Steen Laugesen Hansen, der anklager ledelsen for ikke at tage truslen fra ’generation dum’ alvorligt.
DIGITALISERING – På Panum har klinisk professor Ben Vainer stået for at udvikle undervisningen i mikroskopi til at være en digital fornøjelse. En times undervisning kræver ikke længere 100 vævsprøver og et dyrt mikroskop til hver studerende, og de studerende kan undersøge materialet hjemmefra.
EKSAMENSFORMER- KU er på hårdt arbejde for at følge med den teknologiske udvikling, så den klassiske eksamen på uni kan sikres mod ulovlig trådløs netadgang. Men kræfterne kunne bruges bedre, mener man på Humaniora, som er klar til at omfavne internettet og bringe eksamen tættere på de studerendes normale arbejdssituation.