Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Politik

Ida Auken: Trivsel og kvalitet skal være i centrum for fremtidens universiteter

Valg — Vi skal turde forandre tingene – også på universiteterne. Når vi foreslår, at en række studerende skal gå fra at have en uddannelse, der er opbygget af 3+2 år til en, der er opbygget af 3+1+1, så er det blandt andet for at få en tættere kontakt til arbejdsmarkedet.

De danske universiteter er blandt de bedste universiteter i verden. Og sådan har det været i mange år. Men i takt med at verden og samfundet udvikler sig, skal vores universiteter og uddannelser følge med.

Derfor har vi brug for at udvikle vores uddannelsessystem. For som samfund står vi i en situation, hvor manglen på arbejdskraft er akut, og hvor innovation og grøn forskning er blevet endnu mere kritisk, hvis vi skal sikre en grøn og bæredygtig fremtid for de kommende generationer. Samtidig må vi ikke glemme jer studerende, det pres mange af jer føler, og den bekymrende udvikling i trivslen blandt studerende på vores universiteter, som vi er vidne til.

Hvad vil partierne med universiteterne?

Uniavisen har bedt alle partiers forskningsordførere fortælle om deres visioner for universiteterne. Hvad kan vi forvente, at deres mandater vil arbejde for i et kommende Folketing?

Vi bringer indlæggene i vilkårlig rækkefølge. Dette er seriens første oplæg.

Selv husker jeg min tid som teologistuderende på Københavns Universitet som nogle af de bedste år i mit liv. Og i dag, 16 år efter jeg blev kandidat, sidder jeg tilbage med ikke kun faglige kompetencer, men også min personlige dannelse, fællesskabet fra campus og mine år på Egmont og Regensen, og ikke mindst den inspiration jeg fik fra mine undervisere, der bedrev noget af den, synes jeg, mest spændende forskning i verden.

Jeg ønsker for alle studerende – både nuværende og kommende – at de får den samme oplevelse som jeg havde. Selv om ikke alle dage var lige lette, og selv om det ikke var alle eksaminer, der blev klaret uden sved på panden. Derfor er min ambition for fremtidens universiteter, at de bliver ved med at bedrive den banebrydende forskning, som høster ros – både på dette kontinent og over Atlanten – og at vi fortsat uddanner nogle af de dygtigste unge mennesker; og her er det afgørende at vi ikke går på kompromis med de studerendes trivsel og læring.

Danmark kan mere 3

Derfor er der også en række vigtige tiltag i Regeringens seneste udspil Danmark kan mere 3, der ikke bare udvikler vores uddannelsessystem og præsenterer nye idéer for fremtidens uddannelser. Udspillet anerkender de store problemer, vores universiteter står med, og den tilfører også penge til universiteter, der skal løfte noget af alt det pres mange af jer studerende oplever, så trivsel og læring kan komme i fokus.

Med det nye udspil lægger vi op til at investere yderligere 550 millioner kroner i universiteterne. Pengene skal gå til flere undervisningstimer, særligt på mindre hold og med mere underviserkontakt. Det er vigtigt, at de studerende ikke bliver distanceret fra deres holdkammerater, der er fundamentet for det gode sociale liv. Og jeg tror på, at det vil være til stor gavn, at der bliver mere plads til en reel kontakt og dialog med de dygtige undervisere.

Samtidig er det vigtigt, at der er tid til feedback. For som det er i dag, er der alt for mange studerende, der ikke ser lyset af respons og kritik af den eksamen, de netop har afleveret. Det er uholdbart. For muligheden for at udvikle sine faglige kompetencer og ikke føle, at man bliver glemt på det store universitet, bliver sikret ved, at de studerende kan få ordentlig tilbagemelding på deres opgaver.

Alt i alt tror jeg på, at en nytænkning af vores universiteter, som Danmark kan mere 3 byder på, er en rigtig god måde at sikre, at arbejdsmarkedet kommer tættere på de studerende, uden at vi begrænser mulighederne for at lave den gode danske forskning, som vi høster så meget anerkendelse for. Vi giver de studerende bedre vilkår og mere kvalitet, samtidig med at vi frigiver midler til at styrke uddannelserne i Danmark.

Vi skal turde forandre tingene – også på universiteterne. Når vi foreslår, at en række studerende skal gå fra at have en uddannelse, der er opbygget af 3+2 år til en uddannelse, der er opbygget af 3+1+1, så er det blandt andet for at få en tættere kontakt til arbejdsmarkedet og for at sikre, at det er muligt at komme tilbage efter få år og tage endnu en kandidatuddannelse, så vi bliver ved med at lære hele livet. Jeg ser frem til en fordomsfri diskussion med studerende og universitetsledelser om fremtidens universiteter.

LÆS OGSÅ: Venstre: Vi er helt afhængige af universiteterne, når vi skal løse de akutte kriser

Seneste