Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Kultur
MC'S FIGHT NIGHT - 3.000 tilskuere er mødt op for at høre 15 unge fyre og en pige svine hinanden til med rim i fem timer. Aftenen står i den kreative sprogbrugs tegn. Universitetsavisen har inviteret en sprogforsker med ind i kampzonen.
»Hell motherfuckin’ yeah!« brøler publikum ud over den udsolgte KB Hallen. Det syder af spænding i salen, og aftenen går i gang med et brag, da værten og rapperen UFO træder ind på scenen akkompagneret af beats fra DJ Noize.
MC’s Fight Night er en hyldest til den impulsive, verbale kampsport freestyle rap og bliver lørdag den 19. oktober afholdt for 11. gang.
Universitetsavisen har taget fat i en sprogforsker, fjernet ham fra sine normale omgivelser bag universitetets høje mure og placeret ham midt i denne sprogligt anarkistiske kampzone. Vi vil finde ud af, hvad de her unge rappere, helt ned til 16 år, gør ved sproget. Kan vi lære noget?
»Efter battlen giver jeg bacon, vi skærer dig op, så burde der være nok, jeg er den skallede kok, og du er fucked up, for nu går publikum amok,« rapper aftenens endnu ukronede konge Kejser A i kvartfinalen. Og publikum går amok.
»Han leverer sit afsluttende rim på sekundet, han sviner modstanderen til med, at han er tyk uden at sige det, og samtidig bruger han modstanderens eget emne (svinesti red.) mod ham,« fortæller en imponeret Jacob Thøgersen, som er adjunkt ved Center for Internationalisering og Parallelsproglighed på KU.
»Det handler i høj grad om at vise, at den anden er grim i stedet for at sige det – show it, don’t tell it. I stedet for at sige: Du står bare og lukker lort ud, siger den gode freestylerapper: Nu skal jeg tørre dig om munden med et stykke toiletpapir. Det er sproglig kreativitet på et meget højt plan.«
Deltagerne har ingen forberedelsestid, de får et tilfældigt emne fra publikum – alt fra wrestling til bukkejagt i Polen, og så får de 60 sekunder til at rappe. Det gælder om at svine modstanderen med rim. Samtidig skal det være originalt og overraskende.
Tre dommere sidder på sidelinjen og dømmer aftenen igennem rappernes evne til at improvisere ud fra deres emner.
»Det er en ekstrem måde at bruge sproget på, som viser et meget stort overskud. Vi ved, hvor svært det er at tale og tænke på samme tid. Samtidig skal de også være gode til at performe og rappe. De optræder for tusindvis af tilhørere, det kan hurtigt gå galt, og hvis det gør, buher hele salen,« siger Jacob Thøgersen.
Det er ikke smart at være dum, og Amalie (tidligere deltager på Paradise Hotel red.) er aftenens store hit, når rapperne skal svine hinanden til.
»Du er ligeså dum som Amalie, du tror også, russisk roulette er en tøjstil.«
Derimod har deltagerne en kæmpe stor almen viden, og det er ifølge Jacob Thøgersen den, der skal imponeres med.
»Bush sagde, man kan ikke være ægtemand og ægtemand, Obama sagde, oh yes we can.«
Freestyle rap stammer fra USA, men MC’s Fight Night er et dansk koncept, og det eneste krav er, at deltagerne rapper på dansk.
Og selv om arrangementet trækker tusinder af tilskuere, er det ifølge Jacob Thøgersen stadig en subkultur. Men vel at mærke en subkultur med en sjov relation til det omkringliggende samfund.
»Det er en tilskuersport med en anden bred appel end for eksempel dødsmetal. Det bliver vist på landsdækkende tv, og det er almindeligt accepteret, at rapperne er dygtige til det de gør,« siger han.
Jacob Thøgersen mener, at de unge knægtes improviserede lyriske sprogbrug er en god inspirationskilde for det danske sprog.
Dansk Sprognævn kører netop nu kampagnen ’Gang i sproget’, som skal øge danskeres opmærksomhed på det danske sprog og inspirere til en mere kreativ sprogbrug. Og her kan de rappende sprogekvilibrister lære os andre noget.
LÆS: Vrid dit sprog, kloge idiot!
»Vi kan lære, at det også skal være sjovt at bruge det danske sprog. Nogle gange skal det være formelt, andre gange skal det være underholdende. Og hvornår ser du ellers 3.000 unge mennesker samlet om det danske sprog og betale helt op til 800 kroner for at høre på kreativ sprogbrug i fem timer?«
Men ødelægger en sprogbrug fuld af bandeord, slang og engelske ord ikke det danske sprog?
»Nej jeg mener ikke, at det påvirker sproget i en negativ retning. Tværtimod lærer det folk at være mere sprogligt bevidste, gør dem til bedre sprogbrugere. Jeg så gerne, at vi fik battlerap på skoleskemaet. Man bliver en bedre og mere kreativ sprogbruger af at skulle digte på den her måde,« siger Jacob Thøgersen og fortsætter:
»Efter min mening findes der ikke en korrekt måde at bruge sproget på. Derimod virker sproget efter forskellige regler alt efter, hvilken sammenhæng det indgår i. Til en jobsamtale kan man selvfølgelig ikke kalde sin fremtidige chef for en luder, og omvendt skal man ikke nævne fem stærke og fem svage sider ved sig selv, når man står i bokseringen til Fight Night. Det hele handler om, hvad sproget skal bruges til.«
Jacob Thøgersen tror klart, at undervisere kan blive inspireret af den måde, battlerapperne bruger sproget på.
»Selv om det er langt fra vores hverdag, er der også fællestræk,« siger Jacob Thøgersen og fortsætter:
»En ting, jeg har lært af aftenens optrædende er, hvor vigtigt det er at fremføre sin tekst, som om den er spontan, og at fremhæve sine vigtigste pointer, altså det som rapperne kalder punchlines. De rappere, der gør det bedst, er dem, der høster det største bifald. Hvis de ikke husker at markere og understrege deres pointer, drukner de let, selv om de måske er skarpt nok tænkt.«
Denne aftens største lyriske mester er publikums yndling, den 23-årige Kejser A, som vinder årets Fight Night.
khkr@adm.ku.dk