Annonce
Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Stod i kø i en time for at aflevere til eksamen

EKSAMENS-BUREAUKRATI - Studerende på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling måtte trække et nummer og vente i op til en time for at aflevere en rapport. »Pinligt, at det skal være så bureaukratisk,« siger én af dem. Problemet skyldes et forsøg på at spare de studerende for endnu længere ventetid, forklarer institutleder Maja Horst.

»Træk et nummer og vent.«

Den overraskende besked fik Alexander Sjöberg, da han den 12. maj dukkede op på Institut for Medier, Erkendelse og Formidling for at aflevere en rapport som en del af eksamen i Digitalt Design.

Alexander trak nummer 265 og måtte vente en halv time, før to medarbejdere kunne gennemgå og godkende rapportens formalia. Både forsiden, en forside til litteraturlisten og litteraturopgivelser til den kommende mundtlige eksamen skulle tjekkes igennem. Det skabte kø, og andre studerende ventede helt op til en time, fortæller Alexander.

»Jeg synes simpelthen, det er pinligt, at eksamensafviklingen skal være så bureaukratisk. På mit hovedfag (Historie, red.) har jeg aldrig oplevet noget tilsvarende.«

Skriftligt bureaukrati

Institutleder Maja Horst kender godt til problemet med kødannelse ved opgaveafleveringen. Hun forklarer, at det skyldes et forsøg på at hjælpe de studerende med at undgå endnu længere ventetider:

»Vi har været ude for, at studerende må vente et halvt år på at gå til eksamen, fordi de har udfyldt formalia forkert. Det forsøger vi nu at undgå ved at hjælpe dem med at tjekke formalia igennem ved afleveringen,« siger hun.

Det var samtidig ikke muligt at indkalde ekstra personale, som kunne minimere ventetiden på afleveringsdagen:

»Vi er under pres for ikke at bruge for mange ressourcer til administration. Så det kan ikke undgås, at der kommer ventetider,« forklarer Maja Horst.

Oldnordisk afleveringsform

Alexander Sjöberg har imidlertid en idé til, hvordan ventetiden kan afskaffes.

Eksamen i Digitalt Design tager udgangspunkt i et website, som de studerende udarbejder i grupper. Projektet er 100 procent digitalt – men alligevel skulle rapporten og de tre officielle papirer afleveres på tryk.

»De mange officielle papirer og den fysiske aflevering giver ikke mening og hører en anden tid til. Især når vi afleverer en rapport om en hjemmeside. Konkret betyder det, at vores underviser og eksaminator skal skrive lange URL’er ind på computer, hver gang de skal se en webreference i rapporten. Det kan da gøres smartere.«

Absalons akilleshæl

Til det svarer Maja Horst, at man på instituttet ikke har kunnet afskaffe fysiske afleveringer i et hug, selv om man som resten af universitet har indført Absalon til at klare digitale afleveringer.

Det skyldes, at Absalon kun kan håndtere PDF-filer – og ikke de forskellige film- og lydformater, der ofte kan være en del af de digitale afleveringer på Institut for Film- og Medievidenskab, hvor Digitalt Design hører hjemme.

»Universitet arbejder på at indføre digital aflevering over det hele, men systemet har ikke kunnet håndtere de her filmformater,« forklarer Maja Horst

Hvornår kommer der en løsning på det problem?

»Jeg ved, vi har sagt, at der er et problem, og at det er anerkendt, men jeg ved ikke, hvornår løsningen kommer.«

»KU halter bagefter«

Tilbage sidder Alexander Sjöberg med blandede fornemmelser:

»Jeg har fået rigtigt meget positivt ud af faget. Men i et cost benefit-perspektiv er jeg ikke sikker på, jeg vil anbefale det til andre. Jeg har, hånden på hjertet, brugt omkring seks timer på formalia. På at stå i kø ved afleveringen, på at omregne bog- og artikelsider til normalsider og på sammen mine medstuderende at finde ud af, hvordan afleveringen og de mange forsider i det hele taget hang sammen.«

Alexander bebrejder ikke de ansatte, der satte ham til at trække et nummer.

»Det er jo ikke deres skyld. Årsagen skal, efter min overbevisning, findes i en forældet studieordning, der ikke tager nok højde for digitale afleveringer. Og samtidig har KU et stort behov for at opdatere sine it-systemer. Når man taler med studerende på andre uddannelsesinstitutioner, er det tydeligt, vi halter bagefter.«

dennis.christiansen@adm.ku.dk

Seneste