Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Uddannelse

Stor tilfredshed med dyrehospitalet på Københavns Universitet

UNDERSØGELSE – Husdyrejerne er tilfredse med den behandling, de og deres dyr får på Universitetshospitalet for Familiedyr på Københavns Universitet. Det er vigtigt, for de mange dyrlægestuderende praktikanter er afhængige af, at folk også i fremtiden vil vælge at få behandlet deres dyr på hospitalet.

På dyrehospitalet på Frederiksberg er en gruppe dyrlægestuderende ved at tilse den langhårede schæfer Dante for en betændt byld i halsen. Betændelsen får ham til at gispe tungt af feber, og han ser da også noget slukøret ud.

Rundt omkring i det store undersøgelseslokale er der mange andre dyrlægestuderende, der er på vagt i dag. De er her som praktik under uddannelsen, og sammen med en erfaren dyrlæge eller en specialist på hospitalet undersøger de dyrene og stiller diagnoserne.

Dante skal have en operation for at få fjernet sin byld. Han er kun ét ud af tusindvis af dyr, der hvert år finder vej til dyrehospitalet. De er alle nødvendige for de dyrlægestuderende, for uden syge dyr kan de ikke få den erfaring, der skal gøre dem til dygtige dyrlæger.

Vigtigt med troværdige studerende

Sidste år fik 22.000 dyr en behandling på hospitalet, der korrekt hedder Universitetshospitalet for Familiedyr ved Københavns Universitet. Heldigvis for hospitalet viser en undersøgelse fra efteråret 2013, at dyrenes ejere er rigtig glade for at komme her.

Undersøgelsen er vigtig for hospitalet, fordi den fortæller noget om, hvad personalet og de dyrlægestuderende gør rigtigt, og hvad de kan gøre bedre, så klienterne bliver ved med at komme.

»Hvis vores klienter med syge dyr svigter os, kan vi ikke give de studerende klinisk undervisning. Derfor er det så vigtigt for os, at de ifølge undersøgelsen siger, at de studerende virker engagerede og troværdige, og at de studerendes informationer stemmer overens med dyrlægernes,« siger hospitalschef Merete Holst Nissen.

I undersøgelsen svarer 73 procent af klienterne, at informationen fra de studerende stemte overens med informationen fra dyrlægen, mens kun to procent mener, at informationen ikke stemte overens. 25 procent af klienterne modtog kun information fra enten en dyrlæge (23 procent) eller en studerende (to procent).

Universitetshospitalet kommer tæt på virkeligheden

Undersøgelsen viser også, at 98 procent af klienterne opfatter de studerende og medarbejderne på hospitalet som kompetente, 99 procent opfatter dem også som troværdige. 98 procent af dem vil anbefale hospitalet til andre, og langt den vigtigste faktor for deres valg af dyrlæge er fagligheden. Med 230 dyrlægestuderende i praktik årligt på Universitetshospitalet for Familiedyr er det godt nyt.

»Undersøgelsen viser, at vi formår at integrere den praktiske kliniske undervisning af de dyrlægestuderende med driften af en virksomhed,« siger Merete Holst Nissen.

Hun tror desuden, at mange af klienterne vælger at komme her, fordi de kan lide kontakten til de meget engagerede studerende. Derfor kommer de, selvom undersøgelsen måske tager en time på hospitalet imod fx 20 minutter hos en privatpraktiserende dyrlæge, men de dyrlægestuderende bruger mere tid, fordi der er tale om en undervisningssituation.

Det er en myte, at behandlingen på universitetshospitalet er gratis eller billigere end andre steder. Dog er prisen for kastration og sterilisation af hunde og katte gjort billigere for at sikre et stort flow, fordi de dyrlægestuderende på KU også skal lære at operere på dem, mens de er i praktik på hospitalet.

Føler hospitalet er en succes

Merete Holst Nissen fortæller, at undersøgelsen også peger på ting, hospitalet kan gøre bedre.

29 procent af hospitalets klienter bliver ikke informeret om prisen på en behandling eller undersøgelse, inden den bliver udført. Hvad angår længden er konsultationsforløbet mener ni procent, at det har en uacceptabel længde, og halvdelen af de ni procent modtog ikke information om årsagen eller omfanget af forsinkelsen.

Ifølge Merete Holst Nissen er man fra tidligere undersøgelser bevidst om, at ventetiden betyder virkelig meget for klienterne. Til gengæld er der meget andet i undersøgelsen, de ansatte kan glæde sig over lige nu.

»Undersøgelsen viser, at hospitalet er en succes, og vi føler, at vi indtil videre har sikret vores patientgrundlag,« siger Merete Holst Nissen.

anfj@adm.ku.dk

Seneste