Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Stud.elite eller stud.light?

SYNSPUNKT - Regeringen har med Charlotte Sahl-Madsen i spidsen for alvor skudt forårssæsonen i gang med det ene forslag efter det andet om niveaudeling på universitetsområdet.

De allerdygtigste skal både have titler, penge og privilegier, de fleste andre skal nu nøjes med en etårig kandidat, og man skal lukke studier, der efter sigende uddanner til arbejdsløshed.

Let’s face it. De fleste studerende på for eksempel Københavns Universitet (KU) får langt fra udnyttet det potentiale, de besidder. Det skyldes hverken manglende interesse eller intelligens. Det skyldes, at der ikke er råd til at give dem en uddannelse, der for alvor udnytter de studerendes evner og talent.

Der ER skåret ind til benet


Regeringen mener, at tiltagene skal til for at skabe vækst i en trængt økonomi. Men det virker mere som om vækstdoktrinens kanontorden skal være så overdøvende, at offentligheden ikke kan høre spareknivens sløve snit. Og vi skal hilse fra de studerende på KU og sige, at der allerede er skåret ind til benet:

Med Genopretningspakken kørte udtrykket, ’vi skal alle spare – universiteterne skal også spare’, nærmest på repeat. Men hvor rigtig, rigtig mange penge gik til forøgelse af forskningsbudgetter under 00’ernes højkonjunktur, skal uddannelserne nu stå last og brast med forskningen, når der skæres ned. Samtidig oplevede KU og de andre universiteter i sommer rekordstore optag, der efter det indviklede taxametersystem burde sikre universitetet flere penge. Men ak, finansministeren var så elskværdig at modregne det øgede taxametertilskud i basismidlerne.

For at vende tilbage til de nyeste forslag, så er det fra regeringens side et smart trick at reducere længden på uddannelserne med et år for derefter at støvsuge uddannelserne for de frigivne midler og pulje dem hos særligt udvalgte elitestuderende. Men skaber det egentlig bedre uddannelser, flere arbejdspladser og mere vækst?

Sammen skal vi rykke alle uddannelser

Danmark har ikke brug for et A- og B-hold for studerende. Vi har brug for, at alle kommer ud med en uddannelse, der er af en sådan kvalitet, at den giver gode muligheder på arbejdsmarkedet. Det er her, de dygtigste vil skille sig ud og få de bedste jobs og bedste forskerstipendier. Så der er absolut ingen grund til at skabe den deling allerede i studietiden.

Med ‘Den Gode Uddannelse’ har KU faktisk allerede vist vejen: sammen – på tværs af alle fakulteter og på tværs af studerende, undervisere og forskere – skal vi rykke vores uddannelser. 159 ansøgninger til Den Gode Uddannelses projektpulje på 10 millioner kroner vidner om, at nye tiltag på undervisningsområdet er både efterspurgt og tiltrængt. Men det vidner også om, at der er mange, der har idéer til, hvordan man skaber bedre uddannelser på KU.

I Studenterrådet mener vi, at dette arbejde skal bæres videre endnu. Vi skal have overbevist politikerne om, at en af forudsætningerne for fremtidens vækst i dansk økonomi er massive investeringer i undervisning og forskning.

Når det er sagt, så skal vi også have overbevist rektor Ralf Hemmingsen og resten af KU’s ledelse om, at de fortsat skal prioritere uddannelse. KU skal i år lægge en ny strategi, der skal vise vejen frem til 2016. I Studenterrådet vil vi knokle for, at vi studerende og vores uddannelser er i centrum i den nye strategi.

Seneste