Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Studenterambassadøren flytter tættere på de studerende

Hjælp — Studenterambassadøren på Københavns Universitet er flyttet. Nu bliver det lettere for de studerende at få vejledning i sager, som involverer universitetet.

Nu bliver det endnu lettere for studerende, der er kommet i klemme i KU’s administrative systemer, at få hjælp. Efter fem år i det gamle universitetsbibliotek på Fiolstræde, er Studenterambassadøren nu flyttet ind i Professorvillaen ved Nørregade 10.

Det betyder, at det bliver lettere for de studerende at få et personligt møde med Bo Gad Køhlert. Som studenterambassadør tilbyder han upartisk juridisk vejledning i forhold til studerendes studieforløb.

Ring lige i forvejen

Hvad er en studenterambassadør?

Studenterambassadøren er en slags ombudsperson for studerende. Han kan hjælpe dig med at få overblik over dine rettigheder i forbindelse med forhold og sager på universitetet, og hvilke krav du har pligt til at leve op til.

Studenterambassadøren kan ikke træffe afgørelse i sager eller fungere som din advokat eller part i sagen.

I nogle tilfælde kan studenterambassadøren bede den studerende om lov til at deltage ved møder mellem den studerende og forvaltningen. Det kan han gøre for at sikre, at den studerende forstår forvaltningens information, og for at samle erfaringer til sin generelle vejledning.

KU fik som landets første universitet en studenterambassadør i 2013. Sidste år gik jobbet til Bo Gad Køhlert, som glæder sig over den nye centrale placering.

Her er de mere direkte fysisk tilgængelige for studerende, som har brug for hjælp. Alligevel anbefaler studenterambassadøren, at studerende aftaler tid i forvejen. »På den måde kan vi tilbyde bedre rådgivning helt fra starten«, siger Bo Gad Køhlert.

»Vi anbefaler, at de studerende ringer til os eller e-mailer noget sagsmateriale i forvejen. Så kan vi  hurtigere finde ud af, hvad vi vil rådgive de studerende til at gøre«

Rekordtravlt

Studenterambassadøren har indtil videre fået rekordmange henvendelser i 2018. Alene i andet kvartal fik han 146 henvendelser fra studerende om blandt andet dispensationer, eksamensforsøg og retlige klager.

Både Studenterambassadøren og de studerende har altså travlt. Især de studerende er under tidspres, når de beder om vejledning om deres rettigheder i en konkret sag, siger Bo Gad Køhlert.

Studenterambassadøren bestræber sig på at vende tilbage til alle studerende samme dag, de henvender sig. Og han er oftest klar med det meste af sin rådgivning til den nødlidte studerende inden for to til tre dage.

Du kan kontakte Studenterambassadøren i tidsrummet 9-15 alle hverdage.

Seneste