Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
Brugervenlighed — Systemet Webprint er efterhånden blevet udbredt til hele Københavns Universitet. Senest har Søndre Campus måttet sige farvel både til deres KONICA-printere og den velkendte print-brugerflade til fordel for et onlinesystem med få funktioner. Uniavisen tester systemet.
At printe som studerende på Københavns Universitet har i årevis været lidt af en hjernevrider. På Søndre Campus har man de senere år skullet lede dybt på intranettet KUnet efter en printguide og en driver, der skulle downloades og installeres. Nu er det gamle printsystem blevet skrottet til fordel for et websystem, som mange studerende uden for Søndre Campus allerede er ganske bekendt med: Webprint.
Mange af de helt basale funktioner, som det gamle printsystem havde, er forsvundet
Esben Frank, studerende
Det nye system får kritik. Esben Frank, der læser Musikvidenskab på Søndre Campus, havde brugt lang tid på at sætte sig ind i det gamle system og må nu tage til takke med en, ifølge ham, mangelfuld og omstændelig brugerflade.
»Mange af de helt basale funktioner, som det gamle printsystem havde, er forsvundet,« siger han og tilføjer, at man ikke kan vælge hvordan dokumentet skal skaleres, og om man ønsker enkelt- eller dobbeltsidet print.
På webprint.ku.dk, hvorfra al print nu foregår, er mulighederne begrænset til, at man kan uploade sine filer og vælge en printer.
På de nye printere, som er fulgt med webprint-systemet, kan man derudover tage stilling til to ting: antal kopier, og om udskriften skal være i farver eller ej. Det betyder, at man fx ikke kan vælge at printe enkelte sider i en længere tekst, hvilket øger risikoen for papirspild.
»Jeg sad en dag med en samling klavernoder i en pdf på 22 sider, hvoraf jeg havde brug for at printe to. Da jeg sendte filen gennem Webprint, kunne jeg kun printe hele filen med alle 22 sider,« siger Esben Frank.
Også hans medstuderende Mette Nybo Bonde er kritisk:
»Jeg synes, det er så besværligt, at man skal gemme alle dokumenter på sin computer, før man kan uploade dem til printersystemet,« siger hun.
Det betyder også, at man ikke længere kan udskrive en hjemmesidetekst, mens man sidder og læser den. Alle filer, der ønskes printet, skal uploades fra egen computer til webprint.ku.dk.
Begge siger, det er et problem, at man aktivt skal skifte fra farve- til sorthvid-print, når man står ved selve printeren, selv om man sender sit print til en printer, der i Webprint står listet som monokrom (sorthvid).
»Det er meget dyrere at printe i farver, og hvis man kommer til det, er det jo lidt nederen,« siger Mette Nybo Bonde.
Sorthvid-print på en enkeltside koster 0,30 kroner; dobbeltsidet print koster 0,54 kroner. For farveprint er prisen henholdsvis 0,40 og 0,74 kroner.
»Man kan ingenting med det nye Webprint-system,« siger Esben Frank.
Uniavisen tester om der er hold i kritikken, så vi er taget til Søndre Campus for at printe.
Jeg logger på webprint.ku.dk, og under punktet ‘Web Print’ kan jeg ganske rigtigt blot uploade mine filer efter at have valgt en af de mulige printere, som alle er beskrevet i nogle kryptiske koder. Jeg vælger den første printer på listen.
Det er ikke til at vide, om det gør en forskel, hvilken fysisk printer, jeg vælger at benytte, for i virkeligheden ligner de alle sammen hinanden: Jeg vælger den, der er tættest på mig, printeren der står på 2. sal i bygning 16, og her ligger min udskrift klar, efter at jeg er logget ind på selve printeren med mit brugernavn, den svenske nummerplade.
Jeg kan godt få lov at printe, men jeg kan ikke meget andet end det: Hvis jeg vil printe mit uploadede dokument, kan jeg – ud over at vælge antal kopier – bestille sorthvid-print. Jeg kan umiddelbart også vælge om mit print skal være på begge sider af papiret via funktionen ‘force 2-sided’.
Jeg krydser ingen af boksene af, accepterer min udskrifts skæbne og printer en enkelt kopi. Ud af maskinen kommer min tekst, centreret på siden med store hvide margener og med tekst på begge sider af papiret.
I princippet kan man altså godt vælge om udskriften skal være enkelt- eller dobbeltsidet, men i praksis er valget taget på forhånd: Udskriften får automatisk tekst på begge sider af papiret.
Er man tilfreds med disse autoindstillinger, så virker Webprint umiddelbart let og overskueligt – upload, log in og print.
Hos it-medarbejderne på Søndre Campus, der er vant til at hjælpe print-frustrerede studerende, er meldingen, at man ikke har fået flere kritiske henvendelser, efter at Webprint er indført.
Men der er studerende, der har henvendt sig med kritik af det nye system.
Der har været meget mindre kø til frondesk i år
It-medarbejder Peder Enøe
Kritikken retter sig mod de samme manglende funktioner, som både Esben Frank og Mette Nybo Bonde taler om.
»Derudover har der været nogle opstartproblemer. Ved studiestart fungerede systemet ikke, fordi der var for mange der skulle bruge det på samme tid,« siger Peder Enøe, der er it-medarbejder på Københavns Universitet.
Det samme skete den 9. oktober, hvor størstedelen af studerende og ansatte ved hele Københavns Universitet ikke kunne printe, viser en servicemeddelelse udsendt dagen efter på KUnet. Webprint virkede ikke.
På trods af opstartproblemerne er det Peder Enøes oplevelse, at det er lettere for de studerende at komme i gang med at printe.
»Normalt ved studiestart bruger vi meget tid på at få de nye i gang med at printe. Der har været meget mindre kø til frondesk i år. Det skyldes at printsystemet har været lettere at komme i gang med,« siger han.