Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Campus
Virksomhederne er sultne efter højtuddannede unge. Tag med Universitetsavisen på karrieremesse
Bleer, hundemad og tandpasta er noget af det første øjet støder på. Den multinationale virksomhed Procter & Gamble er sammen med mange andre profilerede navne fra ind- og udland blevet inviteret indenfor i Øksnehallen af SICEF.
SICEF står for Scandinavian International Career and Education Fair, en studenterorganisation i Yngre Civiløkonomer der de seneste ni år har arrangeret karrieremesser.
Formålet er officielt at sætte en konstruktiv dialog i gang mellem studerende og erhvervsliv’. Men en karrieremesse handler selvfølgelig også om at gøre indtryk.
Netto reklamerer med ‘international karriere.’ Hos Skandinavisk Tobakskompagni kan man vinde en storbyrejse for to, mens de mere prominente gæster ikke behøver de store salgstrick.
Kampen om de bedste hoveder er i gang. Selv om Deres udsendte ikke har fået suiten på, bliver jeg hurtigt fanget ind af gratis slik, en luftballon og en erfaren sælger.
Eva Nickless smiler mig venligt i møde og spørger om jeg kender Celerant Consulting der viser sig at være managementkonsulenter med speciale i store industrivirksomheder.
Eva er nordisk HR-chef i virksomheden der har 50 ansatte i Norden og 550 mere i resten af Europa.
»Vi er alle meget sultne efter ung arbejdskraft. De små ungdomsårgange kan godt mærkes på konkurrencen mellem folk i konsulentbranchen. Før hang der arbejdsløse konsulenter på træerne. Nu må vi hugge fra hinanden,« forklarer Eva Nickless.
Celerant Consulting har brug for folk med lidt mere erfaring end nyuddannede har. Alligevel er det vigtigt for dem at vise deres navn på messen.
»Ved at være åbne, entusiastiske og fortælle de unge hvem vi er, planter vi på længere sigt et frø i deres bevidsthed,« forklarer Eva Nickless der gerne vil have ansatte fra alle aspekter af uddannelsessystemet.
»For os er det hverken uddannelsen eller karaktererne der er vigtige, men hvilke kundskaber du har som menneske.
Selvfølgelig har vi mange ansatte med en handelskole- eller ingeniørbaggrund, men det handler mere om tradition. Vi kigger på hvem du er og hvilke erfaringer du har frem for uddannelsen,« siger Eva Nickless.
Plads til humanister
Novozymes, Maersk, KPMG og Danfoss er mere kendte navne på messen, men også det offentliges stande trækker de studerende til selv om der er knap så mange lokkende slogans, nålestrib og stiletter.
De tilbagelænede repræsentanter i T-shirts og gummisko fra Økonomi- og Erhvervsministeriet ser ud til at have lige så stor appel til de unge.
It-Universitetet og Copenhagen Business School har også fundet vej til karrieremessen. Men de to store universiteter i Århus og København glimrer ved deres fravær, synes et par af de KU-studerende der har skippet fredagsbaren og taget i Øksnehallen denne solrige fredag eftermiddag.
»Jeg synes det ville klæde Københavns og Aarhus Universitet at dukke op på en karrieremesse som den her. Det ville sende et godt signal fra universitetet om at man er åben overfor nye muligheder og kontakter,« siger Rikke Meldgaard Thomsen der egentlig kommer Aarhus Universitet (AAU), men læser tilvalg i Film- og Medievidenskab på KU i øjeblikket.
Studiekammeraten Tanja Belinda Andersens oplevelse er at både KU og AAU er rigtig dårlige til at erhvervsrette deres uddannelser.
»Bare for et halvt år siden havde jeg ingen ide om hvad jeg ville overhovedet,« siger hun.
Christina Toft er lige blevet færdig med religionssociologi på KU, og selv om hun har fundet arbejde, er hun alligevel taget på karrieremesse.
»Humanister kan indgå i mange flere sammenhænge end vi lige regner med, og det synes jeg også man kan mærke her,« siger hun.
Veninden der læser dansk, har lidt svært at se sig selv arbejde for mange af de virksomheder der er på messen.
Christinas oplevelse af virksomhederne er overvejende positiv.
»Der er forskel på hvor gode de er til at tale med folk. Men det er et godt sted at mødes og se hinanden an. Det vi trænger til er jo at bløde op fra begge sider, så både virksomheder, universiteter og studerende kunne blive meget mere åbne overfor de mange muligheder der er for at finde gode medarbejdere eller et meningsfuldt arbejde,« siger Christina.
Penge i studerende
Ved Moment A/S’ stand er der gratis italiensk is. Firmaet der måske er mest kendt for at udgive en gratis job- og karriereavis til studerende fire gange om året, lever egentlig af at finde de bedste nyuddannede til virksomhederne.
»Vi har mere end 100.000 kandidater og studerende registreret i vores emnebank, så når en virksomhed skal ansætte en ny medarbejder, kan vi hjælpe dem med at finde den helt rigtige blandt vores mange nyuddannede kandidater.
Vi laver jobsamtaler og personlighedstest og sender så de tre bedste kandidater videre til virksomheden,« forklarer Nana Christiansen der er rekrutteringskonsulent hos Moment.
Det sparer især mindre virksomheder for en masse administrativt besvær, og det er de åbenbart mere end villige til at betale penge for.
»Vi sidder med en ekspertviden omkring de nyuddannedes evner som en mindre virksomhed ikke kan forventes at have,« siger Nana Christiansen.
Moment er også tilknyttet Studenterhjælpen som formidler studiejobs. Jobkonsulenterne i Moment kan på den måde allerede i studietiden udse sig de bedste hoveder.
»Vi er også med til at udfordre virksomhederne i forhold til hvem de tror de skal have ansat fordi vi kender de nyuddannede rigtig godt,« siger Nana Christiansen.
I Moment mærker de også de små ungdomsårgange.
»Der er langt fra det samme antal studerende som for et par år siden, og det gør at virksomhederne er mere åbne overfor andre typer af højtuddannede.
Langt flere virksomheder er i dag meget interesserede i fx at få humanister ansat,« mener Nana Christiansen.