Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Succesrig rengøringstradition truet på PharmaSchool

STUDENTERLIV - I 40 år har de studerende gjort rent på deres uddannelse på PharmaSchool. Jobbet er populært, lønnen god, ventelisten lang, arealet rent, og det store overskud går til studenteraktiviteter. Alligevel er det ikke sikkert, at fakultetet vil forlænge deres kontrakt, der udløber om fire måneder.

På et solgult linoleumsgulv i Universitetsparken går Martin Hjarsbæk Andersen rundt og er temmelig frustreret. Martin har inviteret Uniavisen på tur i de lange gange på PharmaSchool, som det hedder i dag. Der er rent og pænt på ruten, og det skyldes de 40 studenteransatte, som Martin og hans makker står i spidsen for.

Martin er koordinator for SOP Rengøring, et rengøringsfirma under Det Farmaceutiske Fagråd, som står for en god bid af rengøringen på stedet. De studerendes egen forening har rengjort dele af deres uddannelsessted siden 1973.

Men i dag ved Martin ikke, om hans ansatte er købt eller solgt.

5.197 studenterrengjorte kvadratmeter

SOP Rengørings kontrakt med fakultetet udløber den 31. maj 2014. Måske. Aftalens ophør er nemlig vagt formuleret med et »med mindre andet er aftalt inden.«

Martins frustration kommer af, at han trods adskillige henvendelser til Campus Service ikke kan få et svar på, hvad der skal ske til sommer, eller hvilke kriterier servicecheferne lægger til grund for deres kommende beslutning om at forlænge eller fyre studenterrengøringen.

Den traditionsrige studenterforenings fremtid har været uvis, siden Det Farmaceutiske Fakultet blev en del af Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet den 1. januar 2012. I august 2013 blev aftalen forlænget til udgangen af 2013, men i oktober blev kontrakten så udvidet indtil maj 2014, hvor den udløber definitivt. Med mindre, altså, andet aftales forinden.

Og den aftale rykker Martin igen og igen på at få i hus, men det har vist sig næsten umuligt at få arbejdsgiveren i tale:

»Jeg har rykket med mange mails for at høre, hvad der skal ske til maj. Men noget svar kan vi ikke få, og jeg forstår det ærlig talt ikke. Sidst kontrakten blev forlænget, krævede det flere rykkere, før jeg endelig fik svar, og nu bliver vi altså holdt hen igen,« siger Martin og tilføjer, at ledelsen såmænd er flinke folk, men at det er som om, de glemmer, at der sidder mange mennesker i den anden ende, hvis indtægtsgrundlag afhænger af dem.

En succeshistorie med lutter vindere

»Rengøringstjansen er et godt studiejob for vores studerende, som jo har undervisning hver dag fra 8 til 16. En rute varer fire timer, som man kan klare efter undervisningen eller i weekenden en til tre gange om ugen,« fortæller Martin, der pt. har 25 studerende på venteliste til det populære job.

Og forretningen kører som en velsmurt virksomhed. De studerende bliver oplært og kontraktansat, lønnen er konkurrencedygtig, der holdes personalemøder og trivselsundersøgelser, og der er styr på økonomien – for at sige det mildt.

SOP Rengøring er nemlig en overordentlig god forretning, fortæller Martin, og viser revisorregnskabet frem. Omsætningen er på over to millioner kroner, og foreningen gik ud af 2013 med et overskud på 420.130 kroner før skat.

Profitten går tilbage til de studerende til sociale og faglige formål som tilskud til PharmaSchools mange studenterorganisationer. I 2013 donerede SOP Rengøring i omegnen af 250.000 kroner til diverse foreninger, arrangementer og rusture, fortæller Martin.

»Jeg synes der er meget godt at sige om vores virksomhed. For fire måneder siden begyndte vi at ansætte udvekslingsstuderende, der ellers har svært ved at finde arbejde i København, og det samarbejde fungerer rigtig godt. Vi har fået ekstremt mange ansøgninger i den sidste periode.«

Stærke synergier

Martin peger på flere synergieffekter. De studerende har selv en interesse i at holde deres uddannelse ren, siger han og peger på plakaten på væggen:

Hjælper du duksen? Dine medstuderende gør rent her på stedet og har gjort det siden 1973. Hjælp dem og ryd op efter dig selv.

»Du tænker dig om en ekstra gang, når det er dine studiekammerater, der skal svinge moppen efter dig,« siger Martin.

Plusserne er altså mange ifølge Martin Hjarsbæk Andersen, der understreger, at foreningens samarbejde med de lokale betjente fungerer supergodt, og at der ingen klager har været over kvaliteten af ydelserne i hans periode som bestyrer.

Men i dag kan SOP Rengøring altså ikke planlægge ud i fremtiden. Der er behov for indkøb af nyt udstyr, og pengene er der, men Martin siger:

»Det giver jo ingen mening at investere i nyt gear, hvis vores kontrakt ikke forlænges.«

Driftschef på SUND Henrik Kudal siger på telefon til Uniavisen, at han ikke er bekendt med den frustration, artiklen giver udtryk for, men at Martin Hjarsbæk Andersen er meget velkommen til at kontakte ham.

gbg@adm.ku.dk

Seneste