Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Teater skal ses på universitetet

Multisalen på KUA danner i øjeblikket ramme om et samarbejde mellem Det Humanistiske Fakultet og teatret Holland House

Når teaterstykket ‘Udbud og Efterspørgsel’ den 19. marts får premiere i Multisalen på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab, er det første gang et professionelt teater holder forestilling på Det Humanistiske Fakultet.

Men det er mere end det. Bag kulisserne gemmer der sig et større samarbejde mellem fakultet og teatret Holland
House.

Fem studerende fra henholdsvis Teatervidenskab og Musikvidenskabeligt Institut er kommet i praktik hos Holland House i forbindelse med opsætningen.

En praktikant er instruktørassistent, to er lydpraktikanter, og yderligere to er formidlingspraktikanter. Desuden udbyder Institut for Kunst- og Kulturvidenskab to kurser hvori forestillingen indgår.

Universitetsavisen var med da studerende fra de to kurser første gang blev indbudt til at deltage i prøverne.

Sardiner og crawl
Halvgamle, hyperallergiske Joseph og unge, energiske Ruby er begge blevet arbejdsløse. Svigtet af efterspørgslen føler de sig lukket ude af det virkelige liv og finder sammen i kampen for at opfinde en meningsfuld hverdag.

Joseph, der blandt andet er allergisk over for badebukser, spilles af Thomas Mørk. Tammy Øst lægger stemme og i høj grad også krop til Ruby, som i løbet af stykket både skal hænge ned fra loftet og springe ud fra et stillads.

»Lad os starte med de berømte klokker,« råber instruktøren Jacob F. Schokking. »Diinng Dooong« bimler det ud over salen mens billedet af to store kirkeklokker kastes op på et hvidt gardin af tynde metalkæder.

Ruby og Joseph holder om hinanden. I løbet af den lille times prøve Universitetsavisen overværer, bliver supermarked til svømmehal som igen forvandles til en skov uden at scenen forandres.

Sceneskift markeres i stedet af lydeffekter som rindende vand i svømmehallen og blade der rasler i skovbunden samt computerbilleder der kastes op mod det hvide metalgardin.

Bagefter diskuterer instruktøren forløbet med skuespillerne.

»Det bliver måske en lille smule kedeligt hvis jeg skal gå hele vejen over scenen for at hente de sardiner,« indvender Thomas Mørk hvilket giver anledning til en længere diskussion om hvor sardinerne skal stå i supermarkedet.

Tammy Øst vil gerne afprøve svømmescenen igen. Hun skal forestille at være en god svømmer og formår på elegant vis at bevæge sig crawlende op fra gulvet og ud i det fiktive udendørsbassin der gemmer sig bag det hvide gardin.

Direkte forbindelse til omverdenen
Lise Neidel læser teatervidenskab og deltager i kurset ‘Teaterproduktion på KUA – et studie af proces, performance, billeder og lyd’.

Her får de studerende mulighed for at følge tilblivelsen af forestillingen på nært hold samt at diskutere instruktøren Jacob F. Schokkings tidligere produktioner.

»Det bliver meget mere konkret når man kan komme og følge processen,« siger Lise Neidel som svar på hvorfor hun har valgt at følge kurset.

»Og så er det en chance for at gå i dybden med performanceteater«.

Lise kunne godt tænke sig at blive anmelder og vil gøre stykket til udgangspunkt for en eksamensopgave om performanceteater.

Torben Stig Hansen og Mette Abildgaard kommer fra Moderne Kultur og følger kurset ‘Kunstinstitutioners markedsføring’.

»Det er fedt at have et kursus som har noget at gøre med virkeligheden,« konstaterer Torben Stig. I deres gruppe har de valgt at sætte fokus på kunstinstitutioners image. Blandt andet har de beskæftiget sig med økonomiske overvejelser og diskuteret hvordan man får støtte fra kunststyrelsen.

Undervejs har de haft besøg af Jacob F. Schokking og producent på Holland House Traudi C. Palsbøll samt en række andre gæsteforelæsere.

»Det har handlet meget om modsætningen mellem den kompromisløse kunst og kapitalen,« fortæller Torben Stig, og Mette Abildgaard tilføjer at det er dejligt at kurset er så udadrettet, og at universitetet åbner sig mod omverdenen.

»Det her knytter sig direkte til de jobmuligheder man får når man har en uddannelse i moderne kultur,« påpeger hun. »Hvis man for eksempel skal ud og være informationsarbejder, er man jo også nødt til at have begreb om markedsføring.«

Mere end attraktive
legekammerater
Det var instruktør Jacob F. Schokking der i sin tid tog kontakt til Det Humanistiske Fakultet. Han kunne godt tænke sig at opføre et stykke i Multisalen som han ved en tidligere lejlighed havde lagt mærke til, og som han syntes rummede mange muligheder.

Samtidig ville han gerne i dialog med et ungt publikum.

»Multisalen egner sig godt til intimteater. Det er faktisk en blackboxscene med ekstra højt til loftet, og man kan selv bestemme hvor man vil have publikum,« fortæller han da prøven er forbi.

Når et stykke som ‘Udbud og efterspørgsel’ retter sig særligt mod et ungt publikum, skyldes det ifølge instruktøren at unge mennesker endnu ikke er så kasseopdelte i deres syn på teatret.

»Den type forestillinger vi laver, krydser jo grænser mellem lyd, billeder og skuespil. Det kræver at man er frisk på en løsrevet form. Der er ikke noget gennemgående plot, og man skal selv sammenstykke det sansemæssige flow,« understreger Schokking der håber at ‘Udbud og Efterspørgsel’ vil bane vej for flere projekter med universitetet.

Den mulighed er institutleder på Teatervidenskab, Stig Jarl, også åben overfor.

»Med det nye KUA fik vi en sal som vi fra starten ønskede skulle danne grundlag for et samarbejde med de producerende teatre,« siger han.

»Det er imidlertid vigtigt for os at vi ikke bare bliver attraktive legekammerater fordi vi har en stor teatersal. Der skal være tale om reelle samarbejdsprojekter som tilfører os nye relationer til omverdenen.«

Allerede til sommer bliver KUA igen vært for professionelle teaterfolk når Dansk Teaterunion i forbindelse med ‘De Nordiske Teaterdage’ afholder en stor workshop i Multisalen.

Dette samarbejde skal ifølge Stig Jarl munde ud i en lille bog som de studerende der deltager i projektet, skal være med til at skrive.

Seneste