Universitetsavisen
Nørregade 10
1165 København K
Tlf: 21 17 95 65 (man-fre kl. 9-15)
E-mail: uni-avis@adm.ku.dk
—
Uddannelse
DIGITALT MASSEUNIVERSITET – Københavns Universitet (KU) har på halvanden måned fordoblet antallet af studerende. For flere end 40.000 personer har siden lanceringen i februar tilmeldt sig otte gratis online-kurser, der udbydes fra september 2013.
Der er mange argumenter for og imod fjernundervisning og udbredelsen af online-kurser. Men konceptet er tydeligvis populært. KU har med lanceringen af otte kurser på undervisningsportalen Coursera således allerede tiltrukket ikke mindre end 40.000 studerende, fortæller rektor Ralf Hemmingsen til Information. Og der er stadig lang tid til kursusstart.
LÆS OGSÅ: Er onlineundervisning fremskridt eller fremmedgørende? (eksternt link til Information.dk)
De otte kurser er åbne for alle med en internetforbindelse og omhandler alt fra Kierkegaard og universets oprindelse til skandinavisk tv og nordisk mad. Forskere fra alle universitetets seks fakulteter er dermed repræsenterede på den online undervisningsportal.
»Kurserne er valgt, fordi de markerer en række styrkeområder på KU og er meget forskellige fra det, man på portalen kan finde på de amerikanske universiteter. Vi præsenterer noget unikt, og derfor har interessen indtil videre været stor,« siger professor og viceinstitutleder på Institut for International Sundhed, Immunologi og Mikrobiologi, Flemming Konradsen, som koordinerer KU’s opstart på Coursera.
På under et år har Coursera formået at få især en lang række amerikanske topuniversiteter som Brown, Columbia, Johns Hopkins, Princeton og Stanford til gratis at dele deres viden. I alt er 62 universiteter verden over netop nu partnere i internetportalen, som hele tiden vokser.
»Coursera er en revolutionerende demokratisering af adgangen til viden, som falder fint i tråd med Københavns Universitets tradition for, at forskning og undervisning skal komme omverdenen til gode. Vi agerer allerede i en globaliseret verden af forskning og uddannelse, og med Coursera vil universitetets interaktion med verden blive betydeligt styrket,« sagde rektor Ralf Hemmingsen ved lanceringen af KU på Coursera i slutningen af februar.
Universitetet betoner i deres pressemeddelelse, at »for studerende på Københavns Universitet vil denne type online kurser aldrig komme til at erstatte den fysiske undervisning. De vil derimod kunne supplere de tykke lærebøger og dermed gøre den del af læringsprocessen til en social og langt mere spændende og interaktiv proces.«
Flemming Konradsen står selv for udbydelsen af et kursus i Global Health; et felt, som netop er afhængigt af, at løsninger bliver skabt på tværs af landegrænser. Fordi KU på fakultetsniveau har været villig til at investere i kurserne, der ikke opkræver tuition fees, kan den unikke viden nå ud til studerende, »der sidder alle steder på kloden.« Og det er hele fidusen ved Coursera, fortæller professoren.
Der er dog også store fordele for universitetet ved at indgå i samarbejdet, mener han.
»Med kurserne synliggør vi KU’s forcer, og de kan styrke vores internationalisering og branding, når vi når ud til tusindvis af studerende, vi ellers aldrig ville kunne nå. Det giver vores egne studerende en mulighed for at blive del af et endnu mere globalt netværk, og samtidig lærer vi som undervisere en masse ved at få adgang til et cutting-edge teknologisk vidensmiljø og de nyeste it-værktøjer,« siger Flemming Konradsen.
De otte kurser varer mellem seks og 11 uger og kræver en ugentlig arbejdstid på 3-7 timer. De første fire begynder i efteråret 2013, mens de resterende følger i foråret 2014.
therese.hjorth@adm.ku.dk