Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Campus

Universitetets IT skal op på gymnasieniveau

IT – Med en ny studiemiljøplan lover KU's ledelse, at radikale it-forbedringer er på vej. KU's it-afdeling har ladet sig inspirere af gymnasiernes it-system Lectio. Et af resultaterne er en app, der ser ud til at løse mange it-problemer. Men bliver de nye it-tiltag langsigtede løsninger med en tidsrøvende fremdriftsreform lige om hjørnet?

Internetforbindelse. Overskuelig skemavisning. Og et intuitivt og lettilgængeligt it-system, der samler al information ét sted. Det er Kommunikation og It-studerende Jonas Lomholdts utopi om Københavns Universitet. Som det ser ud i dag, er han utilfreds.

Jonas Lomholdt har tidligere råbt op om de utilregnelige internetforhold på KUA. Men spørger man ham, hvordan KU’s it-systemer kunne forbedres, er wifi kun én side af sagen.

Læs også: KUA er ikke bygget til wifi

Skemavisningen på KU’s StudieInformationsSystem (SIS) kalder han for et ‘umuligt trial and error-forløb’. Værst står det til med it-systemet Absalon. Her finder Lomholdt dommedagsretorikken frem:

»Jeg tror ikke, Absalon står til at redde,« siger han. »Jeg er sikker på, det ville koste en formue at skifte absalon ud med et andet system. Men stod det til mig, ville jeg trække stikket ud på det og få et helt andet system. Eller måske udbygge KU-net til at varetage Absalons funktioner. Et eller andet, der ville give mere mening. For Absalon fejler bare fra alle sider.«

Læs også: Derfor fejler Absalon

Håb forude?

Et ord, der går igen i Jonas Lomholdt beskrivelse af it-forholdene på universitetet, er ‘håbløst’. Men nu lover prorektor Lykke Friis, at der faktisk er håb forude.

»Der skal ryddes op (…), så I kan koncentrere jer om at studere frem for at jage oplysninger på KU’s mange forskellige it-systemer med mange kodeord. Målet må være, at I ikke oplever en brat overgang fra de systemer I kendte fra gymnasiet,« skriver Lykke Friis i et debatindlæg i Uniavisen.

De fleste af universitetets unge studerende kender til it-systemet Lectio, som 90 procent af landets gymnasier benytter. Klaus Kvorning Hansen, vicedirektør og øverste chef for KU’s it-afdeling (Koncern-it), betegner det som et vellykket system, der af mange ses som et forbillede.

»Det er helt klart, at det er gået op for alle, hvor populært Lectio er. Det er den måde, studerende ønsker at kunne tilgå information på. Det skal man lade sig inspirere af, ellers er man da et skarn,« siger it-vicedirektøren.

It-system som i gymnasiet

It-systemet Lectio har vundet popularitet ved sit overskuelige, strømlinede design og sin brede funktionalitet.

»Det er megasmart,« fortæller Amanda Luna Holm, der går i 2.g på Rysensteen Gymnasium i København. »På forsiden er der en oversigt over information fra ledelsen, ting, der foregår, beskeder, dokumenter, fravær, spørgeskemaer og opgaveafleveringer. Og opgaveafleveringerne bliver røde, når man nærmer sig afleveringsdatoen.«

Amanda Luna Holm tjekker Lectio i hvert fald ti gange om dagen på en skoledag. Sammen med Facebook er det den hjemmeside, hun besøger oftest. Eleverne på Rysensteen Gymnasium bruger også it-systemet til at organisere gruppearbejde og holde styr på eksamenspensum.

»Jeg tror, det ville være sværere at starte i gymnasiet og holde styr på alting, hvis du ikke havde det her program. Programmet var ikke svært at lære overhovedet. Det er megaoverskueligt – det hele står jo på forsiden. Det er også meget smart, at alle (tre ud af fire, red.) gymnasier bruger samme system. Det muliggør jo, at man i princippet kan arbejde på tværs af gymnasier. Også hvis man skal flytte gymnasium eller et eller andet,« siger hun.

It-chef: ”Det er ikke 4.g”

Det lyder som Kommunikation og It-studerende Jonas Lomholdts it-drøm. Men de studerende på KU skal ikke regne med gensyn med gymnasie-it-systemet lige foreløbig.

»Vi skal ikke kopiere et system, der eksisterer i én verden, og tro, at vi også kan bruge det i en anden verden. Jeg udelukker ikke, at det kan bruges, men nede bagved er det udviklet til en anden studieform og helt andre forhold,« siger vicedirektør i Koncern-it, Klaus Kvorning Hansen.

Han forstår godt kritikken af Absalon, men mener stadig, at det kan betale sig at forbedre det nuværende system frem for at investere i et nyt.

»Jeg tror, vi kan opnå meget ved at forbedre Absalon,« siger Klaus Kvorning Hansen og tilføjer: »Vi arbejder for at kunne levere en brugssituation og en service som den, I kender fra gymnasiet. Men man skal til stadighed være opmærksom på, at det her ikke er 4.g.«

Lappeløsninger og udsigt til reelle løsninger

Blandt Jonas Lomholdts studiekammerater er ‘håbløse’ Absalon blevet erstattet med Facebook.

»Jeg har sat et feed op inde fra Absalon, som hiver ting fra Absalon over på Facebook. Så vi behøves faktisk slet ikke at logge ind på Absalon. Vi er helt ude af det system,« forklarer han.

Men for studerende med mindre teknisk snilde lysner det også i horisonten.

Den opmærksomme studerende har måske bemærket, at single-sign-on allerede er implementeret, så man slipper for at skulle taste brugernavn og kodeord to gange i træk for at få adgang til Selvbetjening på KU-net.

Rektor Ralf Hemmingsen lovede i sin festtale ved universitetets årsfest, at ‘opdatere’ it-understøttelsen af de studerende med blandt andet et personligt elektronisk studieskema og en app.

Universitets nye app kommer blandt andet til at indeholde en vejfinder, der kan hjælpe studerende med at finde vej til det rigtige lokale, og et personligt skema. På længere sigt skal app’en også give adgang til Selvbetjening. Der er endnu ingen dato for offentliggørelsen af den nye super-app.

»I stedet for at lancere noget meget hurtigt, vil vi gerne lige sørge for, at det nedenunder er i orden. Det skal ikke være et one-hit-wonder. Vi skal bygge det rigtige fundament op,« siger Klaus Kvorning Hansen.

Studiefremdriftsreform får ikke lov at stjæle fokus

Løftet om forbedrede brugerflader, en ny app og personligt skema lyder godt, men uden en fastlagt lanceringsdato, kunne det tyde på at være endnu et tiltag, de studerende må kigge langt efter.

Ikke mindst fordi it-forbedringerne som en del af en ny studiemiljøplan falder sammen med (forventet) implementering af SU- og Fremdriftsreformen. Reformerne kommer til at medføre et enormt administrativt arbejde, som Koncern-it også vil mærke til.

»Der skal ærgerligt nok ofte ske en prioritering. Eksterne krav gør, at vi skal ændre eller opbygge administrative systemer som det første, så vi kan overholde loven. Det medfører, at ressourcerne og det ledelsesmæssige fokus rykker over på det område. Det behøver ikke at være sådan, men jeg må bøje hovedet og indrømme, at det ofte har som følgevirkning, at brugerne dermed glider ud af billedet,« siger it-vicedirektøren.

Men vicedirektøren lover, at Koncern-it ikke vil glemme de studerende. Og skulle de komme til det, står en vagtsom prorektor klar med en påmindelse.

»Man kan komme til at glemme perspektivet for de studerende og brugerne generelt. Men Lykke Friis taler for det modsatte. Vi skal hele tiden holde fokus fast på de studerende, og det skal hun nok hjælpe os med at gøre,« lover han.

Den nye studiemiljøplan, der blandt andet omhandler forbedringer at universitetets it-forhold, offentliggøres 16. december.

Rettelse 6/12 2013: Ifølge firmaet, der producerer Lectio, benyttes systemet i dag af 90 procent af landets gymnasier, ikke af 75 procent, som der før stod i artiklen.

uni-avis@adm.ku.dk

Seneste