Uniavisen
Københavns Universitet
Uafhængig af ledelsen

Debat

Universitets-politiske kampe hører ikke kun til på universiteterne

Univalg — For studerende kan det virke uoverkommeligt at kæmpe for mere studiekvalitet. Men vi kan godt gøre en forskel, for politiske beslutninger kan ændres. Men det kræver, at vi indser, at universitetspolitik også er landspolitik.

Universitetsvalget nærmer sig på Københavns Universitet. Men hvad kan vi bruge studenterinddragelse og demokrati til, når universitetets økonomiske situation er så presset, som den er nu? Hvad forskel gør vores indflydelse på prioriteringerne, hvis der ikke er nogle ressourcer at prioritere mellem? Og hvordan skal vi bruge vores indflydelse, når taxametersystemet alligevel medfører en skæv studiekvalitet på tværs af fakulteter?

Personligt har jeg ALDRIG modtaget feedback fra en underviser

De massive nedskæringer på uddannelse og et uholdbart taxametersystem har store konsekvenser for vores hverdag som studerende. Hver tredje studerende angiver, at de ikke får tilstrækkelig feedback fra deres undervisere. Personligt har jeg ALDRIG modtaget feedback fra en underviser, og det gør det svært for mig at vide, hvad jeg skal arbejde på for at blive endnu dygtigere.

Jovist, vi har som studerende givet feedback til hinanden og fået 10 minutternes generel feedback, som skal gavne 100 studerende på en årgang. Men er det godt nok? Mit svar er et klart nej. Det er ikke andet end demotiverende og ærgerligt for vores samfund, som fremadrettet skal bygges på viden.

Samtidig med manglende feedback fra undervisere, får vi også færre og færre øvelsestimer. Det betyder, at vi i mindre grad end tidligere får arbejdet hands-on med stoffet og diskuteret det, vi læser om i pensum. Det gør os mindre kvalificerede. Vi får ikke en hjælpende hånd, og det tror jeg blandt andet vil skade den sociale mobilitet.

Den altoverskyggende undervisningsform vi bliver præsenteret for, består i at sidde 100 studerende og lytte passivt i 2 timer
*

Og det gør altså også noget for studiemiljøet og frafaldsprocenten, at den altoverskyggende undervisningsform, vi bliver præsenteret for, består i at sidde 100 studerende og lytte passivt i 2 timer.

Som studerende kan det virke uoverkommeligt at kæmpe for mere studiekvalitet. Men vi kan godt gøre en forskel. Politiske beslutninger kan ændres. Det kræver, at vi som studerende begynder at fokusere på, at de universitetspolitiske kampe ikke kun hører til på universiteterne. Universitetspolitik er også landspolitik.

Seneste